Site Meter

Kärleksblommor






Det är något speciellt med iris, både strandiris (Perrys Blue) som på första bilden och trädgårdsiris. De är inte bara vackra utan på något vis sensuella. Vill ha fler i parken. Den ljusa på andra bilden tycker jag är bland de vackraste irisar jag sett. Tro det eller ej men jag köpte den av holländarna på någon mässa. Fick med några torra knölar hem och de flesta dog...som vanligt, men den här skönheten har hittat sin plats och i år visar den hela sin prakt.
Nästa mässa ska jag göra affärer med holländarna igen...

Aklejorna är mer vackra och graciösa och de självsår sig vilt. Nävorna är...nävor helt enkelt, oemotståndliga och fantastiska marktäckare.








Jag är väldigt svag för en här lilla flocknävan (Geranium x cantabrigense)


Jungfrunäva (Geranium sanguineum ´Striatum´)


Geranium ´Brookside´


Geranium endressii ´Klaas´


Kungsnäva (Geranium x magnificum)


Geranium ´Patricia´


Nepeta ´Walkers Low´


Alla 170 röda pelargoner som jag kämpat med hela våren har börjat visa sig som jag tänkt den men det tar några veckor till innan den verkliga effekten kommer fram.



Nästa vecka slår pionerna ut och om två veckor ska jag ha ännu en trädgårdsvandring med gäster i parken och jag tror att det kommer att ske under en av de allra vackraste perioderna här på Engsholm.




Tack för i år alla härliga syrener...

Alla de här blommorna är en hyllning till kärleken...vare sig man är prinsessa eller något annat...främst om man är något annat...! Men ok då Vickan...lycka till!


Salems album...är...trodde aldrig att jag skulle säga detta... helt enkelt...sjukt bra! Den mest spännande musik jag hört på länge.

....lyssna bara på den här...kanske inte med datorljud dock. Den är kraftigt repeatat här ikväll.


...eller den här.

Kommentarer
Postat av: Hillevissan

Ett så ljuvligt inlägg! Tack!

2010-06-18 @ 20:15:03
URL: http://stocksundgarden.blogspot.com
Postat av: Mariana

Mycket vackra foton på vackra blommor.

Ha en bra kväll

M&B

2010-06-18 @ 20:18:35
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Matildas fikarum

Jag undrar om det är strandiris som Van Gogh målade?

2010-06-19 @ 03:11:02
URL: http://matildasfikarum.wordpress.com
Postat av: Lillebeth

Alla dessa underbara blommor! Tack för vackraste bilderna. Irisar: ja! Salem Ja! Lyssnar också mycket. Ha det så skönt i allt ditt fina!

2010-06-19 @ 09:18:12
URL: http://vidbergetsfot.blogspot.com
Postat av: Anonym

Du är otrolig Hasse! Här har jag försökt föreviga mina Vallmo hela morgonen och du knäpper en perfekt bild så där bara i förbifarten.

Kerstin

2010-06-19 @ 10:42:05
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Hillevissan: Fint att du gillar.



Mariana: Ha det gott ni också!



Matilada: Vet inte faktiskt.



Lillebeth: Då lyssnar vi vidare...



Kerstin: Bara att skjuta från höften...

2010-06-19 @ 10:49:21
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0