Site Meter

Torka



Sorry alla semesterfirare...men jag behöver en massa regn i slottsparken. Det är frasande torrt och jag vattnar det som viktigast. Men vi vistas på en ö här och snart kommer väl de där skyltarna upp om vattningsförbud.

Jag älskar sol och värme men lider också när jag ser att växterna mår dåligt och jag vill ju att det som jag tänkt ut, planerat och planterat ska bli ...just så som jag tänkt.
Men det är väl som alla säger, att kommer det ett lågtryck nu så kommer de på rad sen...under hela juli. På min vädersida som jag har här på bloggen ser det ut att bli runt 30 grader och sol...i en vecka till.

Ikväll är jag kvar på jobbet igen och jag har tagit årets första bad ikväll och efteråt satt jag högst uppe på utsiktsberget med kaffe och såg ut över fjärden där båtar med semesterfolk försvann ut i skärgården.

Avslutade dagen med att gå en sväng i parken med kameran...för att försöka hitta något som jag inte fotat under de fem åren som jag haft bloggen. Någon vinkel eller någon växt som jag missat. Det gick inte att hitta..eller, jo kanske...


Borggården med de simpla ilsket röda pelargonerna...som jag mitt i allt vitt-pastell-tänkande...gillar just här.


I trädgårdslandet har jag inte ´´börjat med täckodling´´  ännu och lagt gräsklipp mellan raderna, eftersom det inte blir något gräsklipp, eftersom det dammar om gräset när man klipper.


Den här krassen heter...något som står på en påse som jag har på jobbet. Återkommer med namnet.


Vid personaluteplatsen växer Zilga-vinet helt galet och tomatplantorna efter väggen likaså.


Syrenhäcken igen...den som jag tidigare klippte ner till marken.


Arbete pågår i slänten.


Lavendeln börjar blomma.


Kommentarer
Postat av: Åsa Nordenskiöld

Sov gott Slottson

2010-07-08 @ 23:58:49
Postat av: Lena

Längtan efter regn växer helt klart i takt med trädgårdsintresset!

Postat av: Mariana

Underbart väder men vill ha regn varje natt, tvivlar på att min önskan uppfyller sig.

Ha de bra

Mariana

2010-07-09 @ 10:40:55
URL: http://www.tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Anita K.

Ser at tordenvær er på vei herover - også innover Sveariket på mandag. Så da blir det kanskje regn? Vi har hatt akkurat passe med regnbyger.

2010-07-09 @ 14:46:15
Postat av: Håkan Gidestrand

Trist med torka.....men glöm inte vintern :)

Håkan

Postat av: Anita

Tänkte just på dig och Engsholm häromdagen när jag såg hur sönderbränt allting är överallt. Det idealiska vore om det kom regn på nätterna och så var det soligt och fint på dagarna. Men bilderna är härliga. Arbetet i slänten ser spännande ut.

2010-07-11 @ 11:05:53
URL: http://anitalinder.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0