Site Meter

Passion, makt och vitalitet



Då är det dags att försöka försvara de här röda pelargonerna igen. Det är inte helt lätt att hitta rätt växter till planteringarna här på slottets borggård. Men nu är det röda pelargoner som gäller och säga vad man vill så är de verkligen ett blickfång och ingen går förbi här utan att reagera på något sätt.
Jag är absolut inte någon älskare av röda blommor men nu är ju det här inte någon plats där man kan testa sig fram med sina favoritfärger och favoritblommor. Det måste blomma säkert varje sommar helt enkelt.

Det viktiga här är att:
1. Planteringarna bör vara ganska enhetliga vad gäller färg och form. Något charmigt halvkaos passar inte här.
2. Blommorna måste blomma länge...väldigt länge.
3. Blommorna måste vara tåliga, klara tuffa förhållanden, vind, stekande eftermiddagssol, vilda djur mm.
4. Det ska vara effektfullt...man ska reagera och blommorna ska synas på håll...från parkeringen då gästerna anländer t.ex.

Så vad använder man då för sommarblommor....om inte pelargoner!  Visst kunde jag kanske använt rosa blandat med vita eller så, som på Waldemarsudde. Men nu är det rött. Det lyser rött från långt håll. Den röda färgen blir både effektfull och nästan lite dramatisk här när eftermiddagssolen ligger på. Rött passar sällan i skuggplanteringar.

Det sägs att röd färg kan ge förhöjt blodtryck och högre kroppstemperatur och att färgen står för passion, makt och vitalitet. Då passar det väl perfekt med röd färg här på borggården. Våra gäster kan ladda här, sträcka på sig och gå starka in till konferenserna, fulla av vitalitet...och passion!

Men hur uppfattar man det här egentligen? Ärligt!
Är det för mycket, för starka färger, för rött, för galet, för hysteriskt eller är det glatt, kul, häftigt, effektfullt eller t.o.m. vackert? Jag vet inte...jag har ännu inte bestämt mig vad jag ska tycka.

Det som jag just nu koncentrerar mig på är att de här röda pelargonerna ska trivas och det gör de verkligen den här sommaren. Pelargoner tycker om mycket sol och värme. Hälften av plantorna är sticklingar som jag tog i mars och plantorna mår mycket bra. De blev angripna av rådjur eller harar när de planterades ut och ännu idag ser jag att vissa knoppar blir avätna...men inte så många. Det är inget problem längre.

Jag ska lyssna i sommar och i höst vad gästerna säger om färgen och vad min VD säger och vad säger jag själv efter den här sommaren? Skulle det bli helt fel så får vi hitta på något annat till nästa år...svårare än så är det inte.

Jag hade visning i trädgården igår för en grupp trädgårdsintresserade människor från ön här och några sa att det såg fint ut...men vad de egentligen tyckte,  det vet jag ju inte.






Tyckte att de där aprikosa lejongapen Antirrhinum majus 'Peaches and Cream' och den ljusgula tagetesen'Vanilla' ...var en fin kombination. Tack för det testet dottern. Problemet är att lejongap inte blommar så mycket och så länge som pelargoner.


....och så fotbollsspelarna.


Apropå makt, som tydligen också är temat vid årets Pridefestival.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tycker det ser jättefint ut!! Fin färgklick som passar mot bakgrunden.

Har däremot lite svårt för "tungorna", känns så osvenskt för mig. Förmodar att dom varit på tal tidigare här.

Kerstin

2010-07-28 @ 07:51:35
Postat av: Pia

Jag tycker att det är ett bra val här, vad jag än tycker om rött annars, så är det både vackert och smakfullt. Den röda färgen lyfter fram terassen och helhetsintrycket ser fint ut.

2010-07-28 @ 08:03:47
Postat av: Inger

Mycket snyggt,livar upp stället,får de gödning ?

Men urnorna kanske kan få en annan uppsättning !?

2010-07-28 @ 08:13:11
Postat av: louise pärsén

Jag tycker det passar bra med röda pelargoner. Det är ingen blomma jag skulle vilja fylla en rabatt med hemma men en offentlig rabatt är en helt annan sak. Jag gillar röda blommor, de lyser upp. Så längre rabatten ser "omhändertagen" ut och det inte är en massa viset i är det jättefint! Måste vara en del jobb att hålla ordning på...

mvh louise

2010-07-28 @ 08:17:32
URL: http://hallontrollet.blogspot.com
Postat av: Gela

Hej, jag måste säga att jag älskar det. Behövs lite färgklick för att ej förloras i omgivningen. Fin fint. Ha en fin dag/Gela

2010-07-28 @ 08:37:59
URL: http://gelashemochtradgard.blogspot.com
Postat av: Ramona K

Kan inte knappt tänka tanken att plantera en röd pelargon på min tomt - men här är stilen "charmigt halvkaos" - förhoppningsvis. Jag kan inte komma på någon annan växt som skulle göra sig så bra på borggården. Även färgen som jag normalt inte gillar passar mycket bra i sammanhanget. Tänk om det hade funnits en mörk- eller ljusblå pelargon.....

2010-07-28 @ 08:38:01
Postat av: Mariana

Måste säga att det ser fantastiskt fint ut, väldigt traditionellt. Det blir dramatisk med rött och det är en skarp röd färg på pelargonerna.

Pelargoner är nog ett bra val, men kanske blanda in lite olika röda till röd/mörkrosa Pelargoner om man vill ha ett lite mjukare intryck.

Om du nu måste ändra för det är inget fel att vara traditionell.

Ha de bra

Mariana

2010-07-28 @ 09:53:06
URL: http://www.tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Carina

Snyggt ,både text och bild.

2010-07-28 @ 09:53:58
URL: http://hosttradgarden.blogspot.com
Postat av: Lars Forslin

Den här röda är ju extremt mättad. Av den anledningen finns det liksom inga nyanser i det röda och det blir bara pang på hela tiden. Men det är ju därför man upplever rött så intensiv. Själv skulle jag nog hellre valt kanske tre sorter i olika rosa nyanser, helst kanske varma rosa nyanser. Tror det skulle gå fint ihop med pelarna och planteringen skulle nog leva mer. Komplettera med prydnadsgräs, kanske Pennisetum setaceum 'Rubrum' som också är ettårig hos oss. I urnor på pelarna kunde man ha silverhavre. Pampigt serru! De tå också torka bra. Men du kunde ju ha agaven kvar också, såna slänger man ju inte bort! Eller varför inte komplettera med palmliljor i urnorna!

2010-07-28 @ 10:19:21
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Janicke

Jag undrar mest hur färgen på pelargonerna skiljer sig från praktsalvians som du har så svårt för?

2010-07-28 @ 10:28:17
Postat av: Asta

Jag förstår egentligen inte varför du hela tiden försvarar dem. De är fantastiska. De är en färgexplosion de är helt underbara.

Jag förstår inte varför många är så rädda för färg. I växtriket kan man verkligen få rena, klara färger. Det ska man utnyttja!

2010-07-28 @ 10:57:40
URL: http://astanet.se
Postat av: Kalle

Röda pelargoner står för tradition, stabilitet, kontinuitet och hemtrevnad.

Jag inbillar mig att många av gästerna på slottet förväntar sig och uppskattar den formen av

symbolik?

Här väntar inga obehagliga överraskningar. Ingen hink med kallvatten över skallen när man öppnar dörren.

Man kan känna sig trygg!

2010-07-28 @ 11:59:27
Postat av: Monica

Jag tycker det ser väldigt fint och estetiskt ut med de röda pelargonerna i "din" miljö. Snyggt mot gruset, mot slottsfasader, mot naturen. Är det du som valt så har du god smak:-)

2010-07-28 @ 14:47:52
URL: http://starfors.blogspot.com
Postat av: Monica

Och dessutom så här riktigt vackra och fräscha pelargoner, hur många har det i sin miljö? Och helt rätt med enhetlig färg, varför ska rosa och jag vet inte vad blandas in? Nej detta är perfekt, tycker jag alltså:-).

2010-07-28 @ 14:52:09
URL: http://starfors.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Tack för alla synpunkter, intressant.

Vet inte om det är just de vackra harmoniska rosa färgerna som jag eftersträvar här Lars, det bör vara lite pang på, vakna!...typ och någon palmlilja kommer inte in i den här parken så länge jag är kvar...tycker inte om.

Det är mellan 160-170 plantor av pelargon och de är ju liksom helt gratis eftersom de funnits här och att jag tar sticklingar. Men som sagt...vi får se och utvärdera efter säsongens slut och se vad som händer till nästa år.

Jag vet också att just den här röda färgen är väldigt intensiv men jag provade en mörkröd sort och det såg väldigt dystert ut.

2010-07-28 @ 16:45:39
Postat av: Mimmi

Jag har lite svårt med dina röda pellar, men jag tror det beror mer på bladfägren på dem än på blomfärgen.

En sort med mer liv i bladen som jag tror skulle vara bättre, fortfarnade röd färg på blommorna såklart, är sorten Bornholm.



http://www.sutarve.se/butik/images/SORTERADE/Rosenknopps/Bornhols.jpg



Stryktålig som bara den, snabbväxande, brytvillig, blir stor och hög, och tål allt. Lätt att stickla är den också.

Du kan få en stickling av mig om du vill provodla den och se hur den ter sig.

Mimmi

2010-07-28 @ 17:19:53
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Oj Mimmi...nä den gillar jag inte. Ser ut som två olika växter liksom...att inte blomman hör ihop med bladen. Tur att vi tycker olika!

2010-07-28 @ 18:21:53
Postat av: Anonym

Rött är helt rätt till mot svarta urnor och möbler! Byt inte färg!

/Ruben

2010-07-28 @ 19:46:18
Postat av: Monica

Snyggt på ett gammal hederligt och ofjäskigt sätt liksom!

2010-07-30 @ 08:15:57
URL: http://tagganer.blogspot.com
Postat av: Anita

Pelargonerna är fantastiskt vackra. Hoppas att dom klarade gårdagens regn. Pelargoner kan ju ibland bli lite "grötiga" av regn. Men förhoppningsvis kom det kanske inte kom så mycket hos er, det är ju ofta lokalt. Södertälje är i varje fall en översvämmad stad.

2010-07-30 @ 11:24:15
URL: http://anitalinder.wordpress.com
Postat av: Lars Forslin

Nåja, rosa kan ju vara rätt skarpt också. I pelargoner finns det ju skarpt cerise, sen tar man ett par ljusare nyanser till. Nå, det är bara mina 2 öre, eftersom du frågade :-)

2010-07-30 @ 15:40:33
URL: http://blogg.perenner.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0