Site Meter

En dag med djuren



Att vara med trädgård innebär också att man har ett nära ´´samarbete´´ med en mängd olika djur. Nyttodjur...och onyttodjur. Nyttodjuren är bl.a. daggmaskar och andra nedbrytare, pollinerarna, nyckelpigorna, katterna, rävarna, rovfåglarna och ormarna mm.

Men just nu har jag full fokus på de onyttiga djuren. De har självklart alla en viktig uppgift i naturens eviga kretslopp...men jag menar att de är onyttiga för...mig och slottsparken!

De djuren som jag just nu skulle kunna klara mig utan...verkar dominera i parken. Det eviga problemet med harar och rådjur fortsätter och i morse var mängder av rosor helt kalätna...både blomknoppar och blad, den vackra gauran var beskuren av harar och likaså rosenvialen och höstanemonern mm. mm.

Annars har vi det värsta myggåret på väldigt länge, spyflugor och annat flygfä far runt mig hela tiden och små djäv...flygande saker är precis framför ögonen på mig hela tiden och fintar snyggt när man försöker schasa bort dem.
Fästingar och getingar ansluter sig till allt annat flygtyg (ok...fästingar flyger inte..) och stora feta bromsar hugger mig i nacken...även när jag sätter fart! Bromsarna har en bra taktik. De väntar tills jag har bägge händerna upptagna...då sätter de in stöten och oftast då på ryggen eller i nacken. Det är bara är honorna som suger blod...hanarna suger nektar från blommorna...
Lägg till bladlöss, vita flygare, liljebaggar och larver av olika slag som äter på växter.

Men annars är det bra...det är varmt och skönt...och torrt, och det är 24 dagar kvar till semester. Rum är bokat där nere på Österlen.

Jag vattnar så mycket som jag vågar men fortsätter den här hettan så kommer en hel del av växterna att döden dö...
Det är nästan en omöjlighet att hänga på sig en trimmer och utföra slåtter i den här hettan. Man svimmar helt enkelt. Men jag tar en liten bit i taget och nu har jag ju blivit med hatt också...en grön!

Annars rensar jag stora slänten, binder upp växter, fortsätter jobbet med alla gångar och parkeringar där jag besprutar med ogräsättika och även bränner ogräset med gasolbrännare (flammar). Självklart pysslar jag med sommarblommor och grönsakslandet också! Vildvinet och rådhusvinet på slottsväggarna ska klippas...jag bara väntar på att de sista fågelungarna lämnar sina bon där.
När väl regnet kommer sen...om det kommer, så kommer gräs och ogräs att börja växa igen.

Jag har just ätit lunch...en hysteriskt god fiskgratäng. Tack för maten kockarna!

Dagens glädje - Iniestas mål mot Holland! Grattis Spanien!




Kommentarer
Postat av: Boije

Det kanske är nåt slags "kusår" i år?

Mina kusar här i trädgården är husflugor...vart kommer de ifrån? de har ju inte varit här förr om somrarna... men så kom jag på att jag inte sett några småfåglar heller, inga sädesärlor, som tar flugor, och där är nog svaret. Och så har myrorna hittat till min trädgård, till plattorna! vad gör man? Vågar ju inte ta till elaka saker för då kan det förstöra vattnet i dammen.

Men mygg, fästingar och broms har jag inte, som tur är.



Ha det gott!

2010-07-12 @ 15:55:40
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com
Postat av: Prästgårdseva

Ungefär samma läge som här, alltså. Byt ut rådjuren och hararna mot sorkar (både 'vanlig' och vattensork) och lägg till en 'glupsk akvarisk krokodil'. De andra odjuren finns här också. Och det är både hett och torrt. Vattnar också ’så mycket jag vågar’ men skulle behöva vattna mycket, mycket mer. Två fördelar dock: Sniglarna håller sig borta och de rensade gångarna och grusytorna förblir prydliga. Men när det efterlängtade regnet kommer, kommer fröbanken i backen att explodera, varpå ’hela anläggningen’ faller….

Detta skrivet under en vätskepause. Back to work!

Och du! Håll ut! Snart är det semester och sedan dröjer det inte länge förrän vi längtar tillbaka till värmen igen.

Eva.

2010-07-12 @ 16:17:59
URL: http://bakomhacken.blogspot.com/
Postat av: yrsa

voj, du låter lite halvt desperat tycker jag? stackarn -oförstådd av djuren-

men grattis till hatten, den behövs jo.. (kanske du kan konstruera dit ett myggnät?)

och när regnet faller skall jag sätta mej på trappan och ta emot alla droppar med lyftet ansikte!

ta vara på sommaren (själv 4 dagar kvar dill d-dagen!)

2010-07-12 @ 16:48:53
Postat av: Mariana

Kul att läsa om dina djur äventyr/besvär, här har vi inga myggor än men dom kommer nog,klippte vår otroligt fula gräsmatta ser ut som en flint med ett par långa strån som sticker upp här och där och då passasde dom små illbattigarna till bromasarna på att bitas precis som du beskrev på alla ställen som man inte når.

Förståndigt med hatt och säkert snyggt.

Vi hörs

Mariana

2010-07-12 @ 18:07:45
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Asta

Ja - de där rådjuren gillar inte jag heller. De har varit här och betat av våra penséer och knopparna av ett par rosenbuskar. Vi köpte något medel på Granngården med fårfett och annat jox i och sprutade på växterna och sedan dess har de inte varit här. Om det beror på det vi sprutade eller på att de helt enkelt inte gått detta stråket vet jag dock inte.

2010-07-13 @ 08:00:42
URL: http://astanet.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0