Site Meter

Fyra årstiders park i Sölvesborg


Läge: Vid hamnen i Sövesborg

Skötsel: Mycket bra

Växter: Här finns ca 20 olika prydnadsgräs och 85 olika sorters perenner. Se här

Historia: Parken invigdes 2009 och man hade då planterat 15 000 plantor. Piet Oudolf är skaparen av dessa planteringar.

Café: Ritz Conditori vid torget

Hemsida: Fyra årstiders park


Förra året tipsade någon mig (minns inte vem) att besöka Sölvesborgs hamn och se ´´Fyra årstiders park´´  som Piet Oudolf skapat åt kommunen här. Parken invigdes 2009 och man har här planterat 15 000 plantor. Egentligen borde jag väl inte ha blivit så överraskad att det blev så här fantastiskt bra när Piet varit inblandad, men som perennintresserad så blir man helt lycklig av den här platsen. Parken har fått sitt namn därför att den är vacker under hela året men har sin allra bästa tid i augusti. Mitt i vintern när rimfrosten klär vinterståndarna borde man också besöka Fyra årstiders park.

Piet Oudolf har valt växter så att parken ska blomma under hela växtsäsongen men jag tror att jag kom hit under den bästa tiden nu den 15 augusti då väldigt många olika perenner blommade.

T.ex. blommar här sju olika Echinacea -  `Jade´, Orange Meadow Brite´, ´Rubinglow´, ´Rubinstern´, ´Sunset´, ´Vintage Wine´ och ´Purple Rubinglow´ och att han gillar Agastache ' Blue Fortune' är uppenbart (jag gillar också anisört). Jag vet inte hur det såg ut här innan den här strandparken kom till men det måste vara ett lyft för staden och en favoritplats för många att vila vid, en plats att se solen gå upp eller se växterna i skymningsljus. Jag skulle i varje fall hänga här ofta om jag bodde i Sölvesborg.

Man blir förvånad att Piet Oudolf skapar vackra parker i små städer som Enköping och Sölvesborg. En stor eloge till de som står bakom detta i kommunen. Sölvesborg har nu verkligen placerat sig på Sverigekartan vad gäller vackra perennparker.












 

Fick den här fina översiktsbilden av Ann-Sofi. Den är tagen den 13 juli. Tack för den!




Kommentarer
Postat av: Lars Forslin

Snygga Echinacea! Tror att Ouldolf har tagit ungefär samma koncept till Rotterdam där han hade planterat rätt mycket perenner invid floden. Det är är förstås snyggare - i Rotterdam fick man också bygga upp baddar ovanpå betongytan.

2010-08-16 @ 20:21:56
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Lars Forslin

...och roligt att se strandkål i rabatten! Snyggt.

2010-08-16 @ 20:22:35
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Lars Forslin

Det är väl också typiskt Oudolf med de här fälten. Det blir säkert mer lättjobbat med skötseln på så sätt också, annars måste man ha fingertoppskänsla för gallring etc när man sköter planteringen. Det blir en slags stiliserat växtsamhälle. Kanske komemr sakerna att väva i varann mer så småningom, tycker att det gjort det i Drömparken med tiden.

2010-08-16 @ 20:25:27
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Jo visst är det så att växterna kommer att väva in i varandra och i Drömparken blev det ganska omgående så. Menade att man inte behövt gruppera så tydligt...i runda former. Det här är något som jag alltid tittar noggrant på då jag kommer till nya planteringar. I det stora hela är det mycket snyggt här i Sölvesborg och jag kommer med all säkerhet att åka ner här varje gång jag drar ner till Östelen.

2010-08-16 @ 20:30:39
Postat av: Ramona K

Echinacea är en av mina absoluta favoriter. Blev tagen också av "Blue Fortune" som är en nyhet för mig. Googlade och halkade in på ett forum, amerikanskt, där många klagade över den bleka blå nuansen samt att den var kortlivad som perenn. Hur tycker du den funkar i Sverige? Behöver plantera något mer som blommar nu.

2010-08-16 @ 20:31:36
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ramona K: Det är sant att den är kortlivad men det är mycket fin granne till olika perenner. Typiskt amerikanare...som ska ha starka färger!!

2010-08-16 @ 20:38:48
Postat av: Johanna

Åh det ser jättefint ut. Hade tänkt besöka den själv i år, men det kanske får bli nästa.

Jag läste att det var stadsträdgårdsmästaren som själv kontaktade Oudolf för att fråga om han kunde göra nåt av området och han blev förtjust i läget vid vattnet.

2010-08-16 @ 21:54:55
URL: http://meramest.blogspot.com/
Postat av: Lars Forslin

Tror att man får räkna med att plantera om indianmyntan kanske vartannat år för att den ska finnas kvar. Den utvintrar nog också ganska lätt, tyvärr. Man får nog har väldigt väldränerat till den om den ska klara sig längre, samtidigt behöver den ju rätt mycket näring eftersom den växer kraftigt, inte helt lätt ekvation att få ihop.

2010-08-16 @ 21:57:09
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Lars Forslin

Ska bli intressant att se hur solhattarna klarar sig och utvecklas. Likaså Asclepias, sidenört, den är ju ganska värmekrävande. Har inte sett den i någon plantering av Oudolf i Sverige förut, det är kanske något nytt på hans repertoar?

Kollade upp sidenörten och arten incarnata är tydligen helt härdig hos oss: http://www.lindbloms.se/Lindbloms/57000/64200.html

Jag tänkte nog på den orange sidenörten A. tuberosa, som kanske är den vanligast odlade i USA. Sidenörterna drar ju mycket fjärilar, såg du något av detta Hasse?

2010-08-16 @ 22:05:10
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Lars Forslin

A. tuberosa är tydligen värdväxt för monarkfjärilen:

http://www.missouriplants.com/Redalt/Asclepias_tuberosa_page.html

2010-08-16 @ 22:07:29
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Lars Forslin

Stipa gigantea är inget som är så vanligt i Sverige, men i England gillar man detta gräs skarpt. Och det är ju tjusigt, men kanske inte så härdigt. Antar att Oudolf tyckte att det var värt att testa så här pass långt söderut i Sverige.

2010-08-16 @ 22:09:00
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Nej jag såg inte en fjäril här...det enda levande som rörde på sig var en farbror med rullator...

2010-08-16 @ 22:10:48
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Se sista bilden Lars...flera växter har provats för första gången i Sverige.

2010-08-16 @ 22:13:59
Postat av: Lars Forslin

Såg inte den bilden först!

Achilleorna kan vara lynniga, sorgligt nog, för de är fantastiskt vackra. Men man har korsat in någon värmekrävande art för att få alla färger och därför är de inte särskilt härdiga. Det vore fint om någon kunde ta och korsa tillbaka lite mer vanlig rölleka.



Imperata är inte särskilt härdigt heller och kan mycket väl ha försvunnit redan.

Schizachyrium 'The Blues', Präriegräs är nog nytt för Sverige och Sporobolus heterolepis känner jag inte igen, men det ser mycket vackert ut:

http://www.northcreeknurseries.com/index.cfm/fuseaction/plants.plantDetail/plant_id/396/index.htm

Det kan ju vara de här nya gräsen som inte klarat sig, inklusive Pennisetum som väl är ganska känsligt för vinterfukt. Resten ser bekant och beprövat ut.

2010-08-16 @ 23:12:29
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ja de fick ju inte någon snäll första vinter här i Sverige kan man säga. Den helvetesvinter som var kan få vem som helst att försvinna...

2010-08-16 @ 23:19:20
Postat av: Lars Forslin

Ja, hösten var ju dessutom extremt blöt och så kom snön som ett våtkylande omslag. Det kan få vem som helst att mögla bort.

2010-08-16 @ 23:34:25
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: M. Rydberg

Visst är det kristina Höijer som är stadsträdgårdsmästare?

2010-08-16 @ 23:45:39
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Halvanonyma M. Rydberg; Hon var det förra året i varje fall och är säkert kvar.

2010-08-17 @ 07:35:43
Postat av: Pia

Det har blivit väldigt fint vid hamnen. När jag bodde i stan såg det lite ödsligt och trist ut med en massa silverbuskar. På lördag när det är trädgårdsdag i Sölvesborg ska jag dit och spana in det. Men då blir det nog mycket mer folk där! http://www.solvesborg.se/tradgardsdag

2010-08-17 @ 08:06:05
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Pia: Låter trevligt med Trädgårdsdagen. Du får berätta mer vad som hände.

2010-08-17 @ 08:23:09
Postat av: Anonym

Helt underbart!!! Hit måste jag åka!!!

2010-08-19 @ 22:26:50
URL: http://grysigurdsdotter.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Gör det Gry...du blir inte besviken lovar jag.

2010-08-19 @ 22:27:31
Postat av: Jens Svensson

Hej, det var nog jag som tipsade dig om parken så det var kul att du hittade hit till Sölvesborg. Otur däremot att du gjorde det när jag var på semester. Det hade varit kul med ett besök hemma i mitt föräldrahem Skogstorpet här i Sölvesborg som jag tror du hade uppskattat! Vi hade en trädgårdsdag här idag 21/8 i Sölvesborg som du tipsar om i ditt inlägg som var väldigt lyckad med massor av besökare och Skogstorpet var en av 5 öppna trädgårdar man kunde besöka. Kul i alla fall att du uppskattade parken som jag också tror kommer att bli en stor tillgång till staden!

Ha de gott/ Jens

2010-08-21 @ 22:50:02
URL: http://skogstorpet.tradgardsblogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Jens: Vad bra att trädgårdsdagen blev lyckad Jens. Jag kommer tillbaka hit ner framöver.

2010-08-22 @ 10:54:42
Postat av: Heléne

Hej hej, vad roligt att du kommenterat Sölvesborg och Fyra Årstiders Park. Hjärtligt välkommen tillbaka hit, när som helst på året!

Hälsar Heléne Björklund, Kommunalråd.

2011-04-23 @ 19:32:30
URL: http://www.s-info.se/helenebjorklund
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Jag kommer gärna tillbaka Heléne, ni har fått en helt underbar park där vid hamnen. Ha det gott! Hälsningar Hasse

2011-04-23 @ 19:43:48
Postat av: Lars Forslin

Hasse, jag besökte den här parken nu för en vecka sedan. Tyvärr blev jag ordentligt besviken. Det hela har chanserat ordentligt nu med rätt mycket som har försvunnit eller ser förkrympt ut. Jorden verkar ju vara extremt sandig och mullfattig, ändå har kärleksörten i vissa fall vissnat bort. Kan ju hända att den har ruttnat först, sedan torkat, men mycket annat ser dåligt ut också. Stipan är på fallrepet, trots den torra jorden som borde passa den. Strandkålen så-så. Eupatorium ser bedrövligt ut något som tyder på näringsbrist och torka. Generellt sett är jag förvånad över att Oudolf ritar in växter med så disparata ståndordskrav i samma plantering, på samma jord, bredvid varandra. OM det sk afunka så är det ju ett balansstycke då jorden måste vara fuktighetshållande men ändå väldränerad och samtidigt ganska näringsrik.

Jag vet inte vad de har haft för väder i Sölvesborg i sommar, men det ser ut att ha varit torrt och det är väl det vanliga på ostkusten. Mycket skulle förmodligen ha behövt stödvattnas. Det enda som ser riktigt bra ut är faktiskt jättetåteln och ytterligare något gräs, vilka som tur är utgör en rätt stor del av planteringen.

Det förvånar mig att kommunen inte sköter detta bättre för man lär ha lagt ner en hel del slantar på denna anläggning, viken har förutsättningar att bli en turistattraktion om den sköts väl.

Svar: Vad tråkigt. Ett klassiskt problem i parker och trädgårdar. Man anlägger vackra planteringar och sen förstår man inte vikten av en väl fungerande skötselplan. Trodde dock inte att det skulle vara möjligt i Piets trädgårdar i Sverige. Skärholmen och Drömträdgården sköts ju väldigt bra.
Slottsträdgårdsmästaren

2012-09-03 @ 20:13:46
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Lars Forslin

Ja, det känns onekligen som kapitalförstöring att inte sköta detta optimalt.

2012-09-07 @ 23:00:59
URL: http://blogg.perenner.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0