Site Meter

Sommarblomstrenden i Stockholm 2009


Här på Kornhamstorg i Gamla Stan fanns petunior och gaura.

 
13 september 2009
 
 
Idag var jag nyfiken på vad Stockholm har i sina blomsterurnor och sommarblomsplanteringar i år. När man kör bil genom stan så hinner man inte uppfatta vad som finns efter gatorna men jag hade en aning om hur trenden gick och jag fick rätt idag när jag tog tunnelbanan in till stan.

Jag åker inte så ofta tunnelbana men idag betalade jag med sms som man kan göra nu och startade resan mot innerstan som bara ligger några stationer från min bostad. Upptäckte att 90% av alla som sitter i tunnelbanevagnen pillar på sina mobiltelefoner och så gjorde även jag och såg att Mariana och Monika hade kommenterat mitt flummiga inlägg om instängda växter.

Jag klev av både på Fridhemsplan och S:t Eriksplan för att fota blomsterurnorna där och på båda de platserna hade man använt petunia, surfinia eller millionbells och så den vackra gauran (Sommarljus) som svävade över de färgstarka petuniouna. För några år sedan vad det jätteverbenan som trendigt svävade över de lägre blommorna men nu verkar gauran tagit över och jag tycker att det är ett bra byte eftersom den ljusa gauran gör blomsterarrangemanget lite mer positivt och trevligt.

Jag fortsatte mot Hötorget och upptäckte att det var full aktivitet där med försäljning av inte bara svamp och frukt utan även gamla vinylskivor, CD-skivor mm.
På Sergels torg upptäckte jag att trenden håller i sig .....petunior och gaura men i Kungsträdgårdens planteringar använde man även i år rosenskära och jätteverbena och tur var väl det...lite variation vill man se i stan ändå.
Gick genom Gamla Stan där uteserveringarna på Stortorget redan var fyllda trots att klockan inte ännu var elva denna söndag.

Jag avslutade trendspaningen på kondiset vid Mariatorget...

 
 

Fridhemsplan


S:t Eriksplan


Hötorget


Sergels Torg


Kungsträdgården med Operan i bakgrunden.


Kungsträdgården med de berömda almarna.


Under Kungsträdgårdens almar.


Uppe på söder...på Hornspuckeln, vad hittar jag där om inte petunior och gaura...


....och på Mariatorget gick planteringarna i gult, orange och silver.


I Björn Embréns vackra plantering på Kungsholmstorg blommade bl.a.  Lythrum virginicum.



Kommentarer
Postat av: Eva

Jag är så glad att jag läste din blogg i dag (vilket jag ju alltid gör) och på så sätt fick löst ett namnmysterium. Gaura lindheimeri "Sommarljus" heter alltså den blomma jag sett ett par år och inte vetat namnet på. Den ska definitivt finnas i några av mina krukor nästa säsong! "The Bride" kommer att bli perfekt tillsammans med femtungor i mina urnor vid trappan..

2009-09-13 @ 16:02:53
URL: http://skogseva.blogspot.com/
Postat av: Londongirl

Var också på café i Gamla Stan idag. Jaha så det är sommarljus den heter! Fin är den tycker jag.



Jag tycker mycket om planteringen på Kungsholms torg. Den passerar jag ofta.

2009-09-13 @ 17:53:58
URL: http://tankevagor.blogspot.com
Postat av: Anna

Gaura har jag haft span på något år och nu i sommar köpte jag ett par plantor til min blivande vita rabatt på framsidan. Blir så glad varje gång jag går förbi och ser dem!

2009-09-13 @ 18:29:09
URL: http://sy.lugnagatan.net
Postat av: Annelie

TACK

2009-09-13 @ 20:44:25
Postat av: Johanna

Det borde ju av ekonomiska skäl vara ungefär samma planteringar i tex krukorna inom Stockholms stad, då Park o naturförvaltningen eller vad dom nu heter i Sthlm (I Göteborg heter det Park och Natur) planerar allt i ett svep o beställer växterna från scratch. Med undantag för lite pampigare platser kan jag tänka. Men vackert är det så klart!

2009-09-13 @ 20:47:45
URL: http://meramest.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Eva: Bra när man löser mysterium.



Londongirl: Då kanske jag gick förbi dig...



Anna: Visst blir man glad!



Annelie: Varsågod!



Johanna: Jo visst är det så att kommunens växter odlas i stora växthus och det skulle nog bli för mycket jobb om antalet sorter ökade...eller inte!?

2009-09-13 @ 23:14:05
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Lillebeth

Faktiskt snyggt, det där med petunior med uppstickande sommarljus. Hoppas fikat var goott!

2009-09-14 @ 09:23:29
URL: http://vidbergetsfot.blogspot.com
Postat av: Monika

Haft svårt för gula blommor men här tillsammans med silverek, den gröna gräsmattan och statyerna och gången som tar upp det grå känns det helt OK!

2009-09-14 @ 10:01:43
URL: http://icole8.wordpress.com
Postat av: Yo

Gauran blev genast omtyckt i våra planteringar o fröpåsarna blev slutsålda på rekordtid i fjolårets Lustgårdar i Gbg. En del lyckas faktiskt övervintra dem:) Yo

2009-09-14 @ 10:22:48
Postat av: Anita

Härlig blomsterkavalkad. Så vackert det var i Kungsträdgården. En känsla av skön sommar som dröjer sig kvar. Jag måste nog ta med mig kameran och fotografera blommorna i Södertälje för i år har dom verkligt vackra blomsteruppsättningar ... så länge dom nu får vara kvar. Jag tycker ofta att dom plockar bort dom så tidigt.

2009-09-14 @ 20:09:15
URL: http://anitalinder.wordpress.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lillebeth: Fikat var helt ok tack.



Monika: Mm men silverek går helt bort för min del.



Yo: Förstår det...jag sådde i år också och har dem bland rosenpelargoner.



Anita: Ja gör det så att vi får se hur det ser ut i Södertälje...den stad jag alltid åker förbi. Borde väl stanna någon gång kanske.

2009-09-14 @ 21:06:06
Postat av: yrsa

oj så somrigt det är,är det nytagna foton? var ute med hunden i kväll, sökte mej till småbåtshamnen, o såg hur dimman lägrade sig över havet,vackert vackert, men nästan så jag funderade på kalsonger.. tittade faktiskt igenom mina stockholms bilder, från mitt besök i april o då var det bara nå krokusar som tittade upp vid husen på vita bergen.

2009-09-14 @ 21:23:59
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

yrsa: Jo ...bilderna är från vandringen som jag beskrev.

2009-09-14 @ 22:00:04
Postat av: The Secret Garden

Hej. Skickar en hälsning från en nybörjare både när det gäller trädgårdar och bloggande. När man ser alla vackra bilder från södra delen av Sverige är det inte annat än att det känns tråkigt att bo i norrland! :-)

2009-09-14 @ 23:37:19
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com/
Postat av: Yo

Ahhh, Rosenpelargoner o Sommarljus! Så romantiskt, käre Slottis;) Yo

2009-09-15 @ 11:44:20
Postat av: Ledighetsparadiset Solåkra

Tack tack snälla Slottsträdgårdsmästaren för att du talar om att växten heter Gaura. jag har nämligen gått och klurat på detta. Jag bor också i Stockholm.

2009-09-15 @ 19:11:59
URL: http://solakra.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

The Secret Garden: Jag tror nog att även Norrland har mycket vackert att bjuda på.



Yo: Jovars!



Ledighetsparadiset Solåkra: Varsågod...det är inte lätt att veta vad allt heter. Jag såg senast idag en vit växt på Bilblioteksgatan här i Stockholm som jag inte har en susning vad det var...

2009-09-16 @ 16:22:54
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0