Site Meter

Hemträdgården



Tidningen hemträdgården ges ut av Riksförbundet Svensk trädgård och där ordförande heter Åke Truedsson...ni vet Tomat-Åke från TV.
Från varje trädgårdsmässa har man alltid med sig den här tidningen hem och tycker alltid att det finns så mycket läsvärt i den. Jag har vid något tillfälle startat en prenumeration...som av någon anledning upphört.
Nu har jag fått en prenumeration av en vänlig person och har läst nr.4-2009.

Det verkar inte som om den här trädgårdstidningen finansieras av reklamintäkter först och främst då det inte finns mycket reklam här som stör läsandet. Här finns i stället intressanta och välskrivna artiklar som gör att man inte slöläser tidningen som man brukar göra med Allt om Trädgård t.ex. där man mest ska beundra andras trädgårdar som visas i glansiga helsidesbilder.
Om det är viktigt med stora vackra trädgårdsbilder ska man kanske inte köpa Hemträdgården som koncentrerar sig på bra artiklar i stället men visst finns det bilder som även här kan vara vackra.

Det här numret startar med en artikel som handlar om lökväxter i Göteborgs botaniska trädgård och om Henrik Zetterlunds arbete med att skapa lökträdgården och lökängen här.

Rottneros park i Värmland beskrivs av konstnären, kulturhistorikern och frilandsskribenten Julia Sigurdsson och man blir lite sugen att besöka parken...jag har varit på väg några gånger men det finns någon slags hinder att åka åt det hållet och jag vet inte varför. Här får man reda på en del historia om parken och vad som blivit förnyat under senare år. Årets nyhet är Idéträdgårdar där olika stilar och trädgårdsidéer visas.

I tidningen finns även några sidor med ´´Kort och gott´´  med små notiser om trädgårdsnyheter.

Det fortsätter med ett reportage om nutidens växtsamlare som letar växter världen över likt Linnés lärjungar. Henrik Sjöman på Alnarp försöker hitta nya växter som ska passa i Svenska trädgårdar och skriver just en doktorsavhandling i ämnet.

Hur man anlägger våtbäddar finns också i det här numret och en bra artikel som heter ´´Glad i blad´´ och som handlar om att anlägga perennträdgårdar där bladverket är det viktigaste.

Perenner för soliga lägen med några sidor lathund där man t.ex. kan välja växter med rödbruna blad, vitbrokiga blad, vintergröna blad eller marktäckande perenner.

Jag gillade artikeln som handlade om de nya Echinacea-sorterna som kommit och där färgerna går mot svagt orange t.ex. En lista på de nya sorterna finns med i artikeln.

Sedan kommer några artiklar som handlar om Fikonkaktus, trädgårdskryssning till Estland mm.

Jag ser fram mot nya numret som kommer den 20 oktober och jag tycker att det här är perfekt läsning om man har en stund över.

Kommentarer
Postat av: Lilla Frun

Jag var med på den där trädgårdskryssningen till Estland, fantastiskt roligt. Och vilka växtfynd vi gjorde! Inte bara Kivistiks klematiser utan mängder av fina fruktträd, rosor, lökväxter,snittblommor och perenner såsom trillium, svavelpion, hosta m.fl. Det var en mkt stor marknad med allt från skor och husgeråd till mat och trädgård.Här såldes allt och det var många små söta gummor som grävt upp av sina gamla perenner och ovanliga narcisser för att på en vagn ta med sig till marknaden och sälja till bra priser. Allt var egentligen väldigt billigt och ordnas en resa till nästa år, följer jag garanterat med!

2009-09-13 @ 08:29:45
Postat av: Anita K.

Rottneros anbefales. Jeg synes den var friskere og stiligere i samplanteringene sine i år.

Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lilla Frun: Låter spännande...



Anita K: Ska fortsätta att fundera och planera ett besök där.

2009-09-13 @ 15:25:50
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anita

Hemträdgården är min favorittidning. I ett tidigare nummer i år var det en väldigt bra artikel om klematis och precis som du så gillar jag artikeln om echinacea i det senaste numret. Jag har en av de nya sorterna "Harvest moon" och den är väldigt vacker, i synnerhet nu i september. Det är lite fest när den kommer. En annan favorittidning är engelska "The Garden". Men det är mest för de fantastiska fotografierna.

2009-09-14 @ 20:14:18
URL: http://anitalinder.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0