Site Meter

Engsholms slott

Marsrapport från parken
 
Sedan 1998 har jag jobbat som trädgårdsmästare vid Engsholms Slott som ligger på Mörkö, sju mil söder om Stockholm. Slottet är inte gammalt utan byggdes 1916 men brukar kallas Sveriges sista vasaborg och det finns vissa likheter med Gripsholms slott. Platsen är dock historisk då det funnits slott här sedan medeltiden.
Den som vill läsa mer om slottet och dess historia kan gå in på hemsidan


Eftersom slottet inte funnits med på bild i bloggen tidigare så känns det lite märkligt att se det så här öppet. Men för mig och för vår VD Kerstin känns det nu helt naturligt att släppa på den här anonymiteten.

Anledningen till att jag hållit min arbetsplats hemlig är att det här är en privatägd konferensanläggning och  att området endast är öppet för våra gäster som konfererar här. Eftersom trädgårdsintresset är stort idag och att även slott lockar till sig besökare valde jag att inte berätta om vad slottet heter.
Vi säljer nämligen lugn och ro till våra gäster och det skulle inte fungera om vi öppnade upp för allmänheten. Nu när jag avslöjat den hemliga platsen hoppas jag att våra gäster även i fortsättningen ska få det lugn de betalar för.

Men varför inte bli gäst hos oss genom att boka en konferens? Jag lovar att ni inte kommer att bli besvikna och jag lovar också en liten guidad parkvandring för er som kommer hit via bloggen.
Trots att nu bloggen blir kopplad till vår verksamhet så kommer jag att fortsätta blogga precis som vanligt. Det mesta kommer även i fortsättningen att handla om mitt jobb i slottsparken men även om mitt liv i Stockholm med vandringarna i stan och besök i trädgårdar och parker runt om i landet...och i världen.

Jag kommer att fortsätta skriva lite om fotboll, musik och om små funderingar om allt möjligt.
Nu kommer jag även att låta slottet komma med på bild och även göra lite reklam för vår verksamhet. Jag kan nu också fotografera verksamheten hos oss på ett annat sätt och kanske även gå på fotovandring inne i slottet någon gång.
2005 trädgårdsspanades det i parken läs här.
 

  • Vi har 17 konferensrum i olika stilar inne i slottet samt matsal, salonger, sällskapsrum, bibliotek, carabolerum (där spöket bor) och vinkällare. Sist men inte minst...ett palats där parkmännen håller till.
  • Hotellflyglarna rymmer 53 rum, varav 48 enkelrum och 5 dubbelrum.
  • Slottet är ca 1 800 kvm stort och här putsar vi årligen de 2 500 fönsterrutorna.
  • Mattan i övre hallen är 40 kvm stor och är handknuten i Kina.
  • På slottet finns ca 20 kristallkronor som putsas varje år.
  • I slottsparken finns 1 bloggande slottsträdgårdsmästare och 1 mästervaktmästare som kan allting.
  • I köket finns 3 mästerkockar som gör mat så god att man vägrar lämna lunch-rasterna, vidare två fantastiska kontorister som får alla som ringer hit att boka konferenser, ett gäng supertrevliga konferensvärdinnor och servitriser och en modig nattvakt. Lägg till en VD som vinner priser för bästa företagare hela tiden och som tagit oss till Toscana, Thailand och Kina - dessa personer är mina arbetskamrater och mina vänner! Här vill jag stanna så länge jag orkar, kan eller får.
Nu är det bara det andra hemliga kvar....kommer ett inlägg senare idag....

Kommentarer
Postat av: vallmon

Låter ju suveränt :)

2009-10-17 @ 00:29:43
Postat av: billan

Tur att man är en nattuggala:)

Ser fram emot nästa inlägg!

2009-10-17 @ 00:37:59
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com/
Postat av: Dottern

Den här hemligheten är ingenting mot den andra :)

2009-10-17 @ 00:40:24
Postat av: Alt godt

Spennande... For ein vakker arbeidsplass! Sei frå om du treng hjelp... ;-)

2009-10-17 @ 01:48:42
URL: http://altgodt.wordpress.com
Postat av: The Intercontinental Gardener

Jag gissade rätt, men var verkligen inte säker. Jag gillar allt som är lite hemligt, så det är blandade känslor här. Men nyfiken är man ju ändo!

Postat av: Thomas H

Kan bara bekräfta att miljö, mat och service är förstklassiga, vilket gör att ramen för konferensen är precis vad gästen söker. (Från en som var där.)

2009-10-17 @ 07:33:06
URL: http://thomasmedh.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

vallmon: Det är ganska suveränt...



billan: Fint med nattugglor och jag sa ju att jag skulle lägga ut på lördagen och det blev 3 minuter in i den här regniga dagen.



Dotter: Nu ska vi inte förstora upp det kommande...kanske inte blir så mycket alls och lite pinsamt är det ju också...



Alt godt: Du får gärna kommat och kratta löv snart...



The Intercontinental Gardener: Ja avsaknaden av den eventuella mystiken kring platsen kanske gör att bloggen faller platt nu.



Thomas H: Ja det var verkligen synd att jag inte var på plats när du var där. Vi kanske ses en annan gång!

2009-10-17 @ 07:56:50
Postat av: Anita

Jag höll ju, som du säkert minns, helt ovetande på att avslöja ditt slott i november förra året när jag skulle göra reklam för din fototävling. Tänk att jag varit där så många gånger på konferens och aldrig vetat att du jobbat där. När det finansiella läget blir bättre hoppas jag på att det kanske blir någon konferens där igen för mig. Och då hoppas jag på en guidning i slottsparken.



Att slottet, slottsparken och dess läge vid vattnet är avkopplande och vackra kan jag intyga. Det är så välkomnande att komma in i entrén med den öppna spisen. Det är ett nöje att inta måltiderna i den vackra matsalen och toaletterna ... där stannar man gärna lite längre än man behöver. Och grillfest på bryggan i sommarkvällarna när solen sänker sig, det är avkoppling det.



Roligt att du nu avslöjat slottet. Då gör det inget om man nämner det på sin blogg i framtiden.



Nu väntar jag med spänning på den andra nyheten.

2009-10-17 @ 08:10:08
URL: http://anitalinder.wordpress.com/
Postat av: Lillebeth

Spännande. Men att det byggdes slott ända in på 1900-talet hade jag ingen aning om. Vilken sagolik arbetsplats du har. Lyllo!

2009-10-17 @ 08:23:34
URL: http://vidbergetsfot.blogspot.com
Postat av: Mariana

Ett vackert ställe, vi åkte förbi när vi skulle titta på huset jag ritat till en vän som inte bor så långt där ifrån, börjar ana din andra hemlighet.

2009-10-17 @ 09:04:46
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Anita: Ja vi får hoppas att det ekonomiska läget förändras och självklart blir det en guidning i parken om du kommer.

Minns så väl när du lade in bilden på slottet och hur jag reagerade. Nu slipper vi det. Minns också att bilden var oerhört vacker.



Lillebeth: Slottet byggdes för direktör Philip Wersén, en av grundarna till Vabis, dagens Scania.

Det var svårt att hitta bilder där man ser slottets förhållande till vattnet.



Mariana: Så du anar...hm...berättar i eftermiddag.

2009-10-17 @ 09:26:40
Postat av: R

Älskar Din o Engsholms hemsidor och tycker att Du också borde ha det där lilla flygande spöket nånstans. Lätt. Jag är gravallvarlig.

2009-10-17 @ 09:56:58
Postat av: Kersti

Jag hade gissat rätt. Det ser ut att vara en helt fantastisk arbetsplats. Synd att landstinget har så dålig ekonomi annars hade vi bokat bums.

2009-10-17 @ 10:47:44
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: eva gardner

Japp, gisade rätt!

Härlig arbetsplats!

Meddela gärna om du har plats för en nyutexad trädgårdsmästare from december! :-)

2009-10-17 @ 10:59:21
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

R: Ha ha...nä några flygande spöken blir det inte på bloggen...



Kersti: Ja det är synd...ha en fin dag!

2009-10-17 @ 10:59:49
Postat av: Monika

Enda möjligheten för mig att få komma till slottet på kurs är väl att hålla en föreläsning eller kurs där själv, får klura på det...Ser mycket trivsamt ut och det verkar inte spöka där heller..??

2009-10-17 @ 10:59:52
URL: http://icole8.wordpress.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

eva gardner: Ja det ska vara om mitt knä packar ihop fullständigt då...då ringer jag dig!



Monika: Ser fram mot att se dig som kursledare hos oss...spöket finns i fåtöljen i carambolerummet varje natt...

2009-10-17 @ 11:03:03
Postat av: Ronja

Trevlig läsning om Engsholms slott! Jag ramlade över en bild på slottet någon gång där jag kände igen ett par fönsterkupor från en bild du visat i din blogg, så jag hade redan listat ut att det är där du är... ;)

Det ser ut att vara en riktigt skön plats. Ser fram emot en konferens på slottet någon gång i framtiden.

Kram!



2009-10-17 @ 11:05:00
URL: http://hundramiljoner.blogspot.com
Postat av: Monika

Ska bli kul att träffa spöket, jag har en medial sida och umgås lite så där över gränserna...buuuh

2009-10-17 @ 11:13:02
URL: http://icole8.wordpress.com
Postat av: Eva

Jo, jag hade helt rätt. Min syster o svåger hade sin sommarstuga från 1965 fram till nu i somras, så jag har åkt förbi men inte varit inne i "ditt" slott. Med lite luskande här och luskande där var det inte så svårt att hamna rätt! Jag har läst hemsidan och tyckt att det saknades trädgårdsbilder, men det kommer alltså så småningom, trevligt. Slottet ser ju fantastiskt ut - synd att konfererandets dagar är över för min del.

Ser fram mot nästa hemlighet...

2009-10-17 @ 12:18:16
URL: http://skogseva.blogspot.com/
Postat av: bettankax

Vackert slott! Och tänk vilken fantastisk arbetsmiljö du har. Bara att gratulera :)

2009-10-17 @ 16:19:18
Postat av: billan

Nu fick jag helt plötsligt för mig att nästa inlägg innehåller en baspelande trädgårdsmästare, kan det vara så?......

2009-10-17 @ 16:58:53
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com/
Postat av: Dottern

Billan - Du är faktiskt rätt nära...

2009-10-17 @ 17:03:49
URL: http://stylestory.blogg.se/
Postat av: Pia

Det var ju ett mycket vackert slott, måste vara en helt fantastisk arbetsplats!

2009-10-17 @ 17:54:52
Postat av: TrädgårdsTuristen

Vilken överraskning! Vad roligt att få höra var du jobbar, många har undrat så mycket. Men jag har inte hört talas om slottet förut. Jo, kanske namnet ändå känns bekant.



Hoppas att du har fler hemligheter som du kan skriva om på din blogg, allt behöver ju inte avslöjas.



Ser fram emot den dag, jag har möjlighet att besöka slottsträdgården, men det kanske är omöjligt om man inte är inbokad konferensgäst.



Och lycka till med din eniro-reklam, jag ska hålla utkik i reklamkanalerna.

2009-10-18 @ 11:24:56
URL: http://tradgardsturisten.blogspot.com
Postat av: eventbyrå

Bra! Nice post. mycket informativa tips. Detta kommer att hjälpa många människor. Tack för utstationering.

2011-04-27 @ 13:48:27
URL: http://oceangroup.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0