Site Meter

Antroposofernas fruktträd



Jag besöker ganska ofta antroposofernas trädgård i Järna och tycker om platsen eftersom jag hittar ett lugn där som är väldigt speciellt. Något annat som är speciellt där är hur man tar hand om sina fruktträd. Jag vet ingen annan trädgård där man koncentrerar sig så mycket på trädens rötter.

När man nyplanterar träd brukar man hålla öppen jord en bra bit ut från stammen under de första ca. fem åren för att inte gräset ska ta all näring och regnvatten. Här håller man öppet även runt de gamla träden som planterade på 1920-talet för att rötterna ska få andas, få syre och att mikrolivet ska fungera gott, t.ex. för att maskarna ska trivas och gräva sina gångar genom jorden. Man har även grävt fram trädets rötter vid något tillfälle för att tillsätta sand för att stimulera rotutvecklingen där jorden är för tung av lera.

Allt det här låter ju klokt och logiskt. Frågan är...vilka lägger ner så mycket tid och kärlek på sina äppelträd? Man hinner ju inte längre ta hand om sin frukt. Här i Bromma har  trädgårdarna svämmat över av frukt i höst...som man inte har tid eller kunskap att ta hand om.

Antroposofernas sätt att sköta fruktträdets kronor har jag nog tagit upp tidigare här på bloggen men det tål att fundera vidare på.
Själv tycker jag väldigt synd om alla dessa stackars fruktträd som misshandlas av okunniga personer med motorsågar och som på ett snabbt sätt förminskar trädkronorna, eller att träden misshandlas på annat sätt.
Kanske något att tänka på för programmakarna i TV när de ska ta fram nya trädgårdsprogram. En beskärnings-skola! För att rädda Sveries fruktträd.

Träd borde få utvecklas så naturligt som möjligt men vad gäller just äppelträd måste vi med varsam hand vara med och styra lite för att få ett starkt träd som orkar hålla upp frukten utan att grenar bryts av tyngden. Grenar med trubbig grenvinkel...alltså mer vågrät växande grenar blir starka till skillnad mot grenar som växer rakt uppåt. med spetsig grenvinkel. Genom att på ett tidigt stadium styra grenarna utåt så behöver man inte göra de stora beskärnings-ingreppen sent då träden är stora.

Jag förstår absolut hur antroposoferna tänker här (bilden ovan), att träden ska utvecklas på ett naturligt sätt. Det blir lite svårare att nå frukten men det finns ju stegar. I mindre trädgårdar kanske man heller inte kan ha så höga kronor och då blir det ett problem. Man kan köpa fruktträd med svagväxande grundstam som inte blir så höga men de är inte lika härdiga som de mer starkväxande. De här träden har haft en skötselplan från början vilket gör att inget fel har begåtts under åren. I vanliga villaträdgårdar byter husen ägare och träden beskärs därmed på olika sätt.

Det viktiga är uppbyggnadsbeskärningen för att få grenarna att växa mer vågrätt för att bli staka, gallring om träden blir för täta och även att hålla in längden på grenarna så att de blir starka men att man gör det kontinuerligt så att man slipper avlägsna grova grenar när trädet blir äldre.
Sedan ska trädet få utveckla en krona på ett så naturligt sätt som möjligt.

Kommentarer
Postat av: The Intercontinental Gardener

Hej Slottsträdgårdsmästaren! Nu tog du upp en av mina hjärtefrågor. Det är så sorgligt att se träden misshandlas och det verkar hända allt oftare. När man inte har kunskap själv, tar man in några "trädgårdsklåpare" som låtsas vara kunniga. Och sedan blir det skador som inte kan repareras. När jag bodde i Saltsjöbaden, fanns det många exempel av detta, vilket verkligen påverkade miljön:

http://intercontinentalgardener.blogspot.com/2008/06/trees-are-good.html



Här i Seattle finns det faktiskt en hel förening för att motverka misshandlande och tortyr (som de själv säger) av träden. Mycket passande heter föreningen Plant Amnesty: http://www.plantamnesty.org/.

Jag tänkte på deras "Madness" galleri av bilder redan när du varnade för okunniga trädbeskärare för en tid sedan. Här finns galleriet, det är sorglustigt tittande: pruningthumbs.htm" rel="nofollow">http://www.plantamnesty.org/pruning_gallery/thumbs/badpruningthumbs.htm



Jag skulle tycka att det skulle vara underbart om du skulle få till ett program om rätt trädbeskärning; du har redan så stor publik så det skulle nog kunna lyckas. Jag tror verkligen att TV är rätt media för att utbilda folk om träden och hur de ska skötas, och varför dessa trädamputeringar är både skadliga och fula!

Postat av: Mariana

Börje var på en kurs där läraren hade samma syn på beskärning som antroposoferna, ett mjukt mellanting med lätt beskärning.

Tråkigt när man ser att träden är för hårt tuktade.

2009-10-23 @ 19:56:25
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

The Intercontinental Gardener: Låter bra att ni har så bra uppslutning mot trädvåldet hos er.



Mariana: Aha..så Börje funderar på att byta bransch nu? Låter spännande...

2009-10-23 @ 22:24:32
Postat av: Anonym

Jag måste fråga - du skriver att fruktträd på svagväxande stam inte är så härdiga. Är det verkligen så? Vad jag läst på annat håll, så är det tvärtom. I våras planterade jag åtta olika äppelträd på B9-stam (de ska bli en lepagehäck). Några lite för långt norrut enligt zonlistan, just därför att B9 skulle vara härdigare. Vi får se om de klarar sig.

GJ

2009-10-26 @ 09:08:01
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

GJ: Har inte hängt med i de senaste årens utveckling märker jag. Läste detta på nätet:



A2 har varit den helt dominerande grundstammen i Sverige i modern tid, särskilt för hemträdgårdar. I kommersiella fruktodlingar har man använt riktigt svagväxande grundstammar så att man fått träd som bara varit någon meter höga och som börjat ge full skörd efter några få år. Nackdelen med dessa träd är att svagväxande grundstammar inte har varit tillräckligt härdiga, utan endast lämpat sig för zon 1-3.

Nya härdiga svagväxande grundstammar



Sedan något år tillbaka har det kommit riktigt härdiga, ryska, svagväxande grundstammar på marknaden i Sverige. Det öppnar stora möjligheter för fritidsodlarna även i Norrland genom att träden blir så pass små att de lämpar sig för små villa- och radhustomter och börjar bära rikligt med frukt redan efter några år.

2009-10-27 @ 19:36:43
Postat av: Kai

Bra tips härovan om härdiga svagväxande grundstammar - var nytt för mig.

När det gäller beskärning finns det även bland kunnigt folk lite olika åsikter. Har en Beskärningsbok skriven av 2 författare, och den ene motsäger ibland den andre märker man!



Antroposoferna har många intressanta tankar; min son går fö. i en Waldorfskola (där jag hjälper till att skapa en liten trädgårdspark, se min hemsida). Speciellt gillar jag deras arkitektur och deras syn på färger och färgsättning.

2009-10-28 @ 19:00:55
URL: http://www.tradgardsdrommar.nu
Postat av: C-tvillingmamma

En av mina favoritplatser på jorden är Trädgården i Järna...så underbart! :)

2010-03-02 @ 15:23:05
URL: http://c-tvillingmamma.blogspot.com/
Postat av: Lars Forslin

Här är en artikel med beskärningstips som jag skrev till Odlaren:

http://www.fobo.se/artiklar/vaxtodling/frukt-bar/Beskarning_Odlaren_2008-1.pdf

2011-03-17 @ 18:52:05
URL: http://blogg.perenner.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0