Site Meter

Trädgårdsapoteket

När den här serien skulle börja sändas kände jag att det här var något nytt bland alla trädgårdsprogram och jag bänkade mig med stora förhoppningar. Laddade DVD:n och tänkte spara ner serien, men efter ha sett de första avsnitten orkar jag inte se mer. Trädgårdsapoteket.



Eftersom jag är sjukligt känslig för hur man använder musik i filmer och TV-program, backade jag direkt när programmet startade. Några B-musiker körde på med jobbiga gitarrer och jag blev helt nevös. Hysteriskt snabba klipp gjorde mig yr och när så programledaren började berätta likt en försäljare, kändes allt detta som reklam från TV-shop eller liknande.

Tillsammans med den där gitarrmusiken berättar han i högt tempo om växter som har läkande och helande krafter. Ämnet är ju mycket intressant men eftersom allt var inbäddat i den här Engelska skit-produktionen rent ut sagt, så har jag svårt att hitta någon trovärdighet i någonting människan säger.

Jag börjar snart tro att det bara är svenskar som kan göra bra dokumentärfilmer eller serier av typen trädgårdsprogram eller naturprogram.
Där de utländska programen oftast visar sensationer om ´´världens farligaste växt eller djur´´  eller något annat som är bäst eller störst eller märkligast...så berättar man här hemma fakta i lugnt tempo av duktiga programledare och medarbetare där musiken oftast är perfekt anpassad. Gunnels Gröna. Söderläge, Trädgårdsfredag och Mitt i naturen är mycket bra program.

I det här tredje programmet handlar Trädgårdsapoteket om träd och vad man kan utvinna från trädets olika delar. Man fixar till åderbråck med hjälp av hästkastanjer t.ex. Det handlar mycket om före och efter-sekvenser...precis som i alla dessa fruktansvärda reklambilder i veckotidningar.

Kommentarer
Postat av: Ruben

Man undrar ju hur det går till när dylika program köps in av SVT. Skumt! /Ruben

2009-11-30 @ 08:44:21
URL: http://rubensrabatter.blogspot.com
Postat av: Lillebeth

Håller, som vanligt, med dig i nästan allt. Blev otroligt frustrerad, inte minst över takten i det nya programmet. En sak bara: Söderläge gillade jag inte, men annars så...Ha det så bra!

2009-11-30 @ 09:11:11
URL: http://vidbergetsfot.blogspot.com
Postat av: Mariana

Det var inget för mej heller, det är dåligt med trädgårds program just nu endast Rappnes lilla inslag i Äntligen hemma.

Inredningprogram finns det däremot desto mer villket jag iofs gillar men skulle gärna se mer trädgård.Gillar dom danska trädgårds programmen som gick förr.

2009-11-30 @ 09:54:25
URL: http://www.tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Elin

Ha, så sant! Och vad är problemet med musik och trädgårdsprogram? Det verkar som om musikläggarna är konstant inspirerade av mjukporr-soundtrack från 70-talet!

2009-11-30 @ 10:54:37
URL: http://asecretgardener.blogspot.com/
Postat av: Tyra i Vaxholm

Alltså jag gillar det, jag tror kanske för att det är ett så intressant ämne. Men jag håller med att det kan bli bättre.

2009-11-30 @ 16:20:42
URL: http://tyras-greenhouse.blogspot.com
Postat av: Anita K.

Denne gikk jeg glipp av... ;)

Vi er så underernærte på hageprogram i Norge at vi ser på omtrent alt. Både Gunnels gröna og Söderläge ble sendt i sin tid. Det kjøpes også inn endel fra DR, takk og pris.

Postat av: Lena

Ja, jag instämmer verkligen med det du skriver, men, "Söderläge" trasades sönder ganska ofta av hetsig musik och ett stresstempo på t.o.m. planterandet av växter. Jag gillar de två tjejerna och upplägget, men...musiken! Trädgårdsfredag däremot, helt underbart, med väl genomtänkt stämningsmusik. Jag saknar Gröna Rum - GUNNEL,var är du???

2009-11-30 @ 16:54:20
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ruben: Ja verkligen, jag skulle vilja se hur detta går till...vem är ansvarig? Vi licensbetalare kanske skulle ställa högre krav?



Lillebeth: Vilken tur att du inte håller med mig i allt...Det enda programmet som har tagit upp anläggning är Söderläge och mixen med Marias kunskaper om trädgårdsdesign och Sannas växtkunskap var oerhört bra tycker jag.



Mariana: Just det ...Rappne har en del bygge av trädgård också...vill inte att alla trädgårdsprogram ska handla om grönsaksodling...jag vill se mer anläggning i trädgårdsprogrammen. Upptäckte de danska programmen för sent..såg bara något på sluten men ska absolut testa dem om de kommer tillbaka.



Elin: Ja men inte i de svenska programmen...



Tyra i Vaxholm: Tycker också att ämnet är mycket intressant som jag sa men klarar inte av det här slarviga och hetsiga programmet..tyvärr!



Anita K: Oj...nu vet jag inte vad ´´Denne gikk jeg glipp av´´ betyder...kan någon hjälpa mig?



Lena: Jag gillade hela Söderläge....med musik och allt och jag gillade även Trädgårdsfredag även om det blev lite väl mycket pillande med grönsaker...

2009-11-30 @ 17:20:52
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: EvaB

Surfade in här och njöt av bilden med syrénerna. Såg inlägget om slottsparker, så lämpligt för oss som i helgen njöt och imponerades av Drottningholms.

Trevlig måndagkväll!

2009-11-30 @ 18:51:45
URL: http://inredamedbocker.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

EvaB: Visst är Drottningholms slottspark fin. Ha en trevlig tisdag!

2009-12-01 @ 05:04:40
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Katarina

På BBC finns Gardeners World och förr kunde man se det via BBC Prime så jag har sett många avsnitt. Det var jättebra och visas fortfarande, men tyvärr sänds det inte på de BBCkanaler vi får tillgång till. Jag har skrivit till BBC utan att få annat än artiga svar. Ska kanske pröva att tjata på SVT igen...

Så visst kan de fast vi inte får se det!

2009-12-01 @ 08:53:17
URL: http://kollitott.se
Postat av: George

Programet var helt klart intressant.. men dom kunde ha lagt ner mera tid på framställningen istället för en massa annat svammel.. Sen det där hysteriska tempot med bilder som far hit & dit som väldigt många produktioner idag har.. hatar det!! Kamera gubben kan F-N hålla kameran still så man hinner se färdigt istället för att bli stressad..

2009-12-01 @ 15:26:58
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Katarina: Jag skriver ett mail till SVT...jag litar på att det är ett bra program om du säger det!



George: Visst...byt ut hela produktionsgänget + programledare och försök igen!

2009-12-01 @ 16:53:08
Postat av: Ramona K

Håller med Katarina, Gardeners World håller verkligen hög klass. Det finns hur många program som helst STV skulle kunna köpa in.

Jag fortsätter titta på Trädgårdsapotektet eftersom ämnet intresserar mig så mycket. Håller med om att upplägget är ytligt och stressat. Undrar om det beror på att programmakarna försöker nå ut till en yngre målgrupp. Men jag tvivlar att de har prickat rätt. Det danska programmen med samma inriktning var riktigt bra.

Ska erkänna jag hade svårt för Gunnel för många år sedan men numera ser jag fram emot hennes program.

Hälsningar från Uppsala

2009-12-01 @ 22:30:46
Postat av: Yo

De danska trädgårdsprogrammen har hållit en hög klass , tycker jag med. (Missade Camilla Plums ´Bullar av stål´ pga den fåniga titeln men det visade sig att den damen kunde baka o hon visste varför hon gjorde si eller så. Fast jag är bagardotter hade hon saker att lära mig!) Tyckte också att Söderläge var intressant på sitt vis. Trädgård har ju så många aspekter o anläggning är en mycket viktig sådan.

Trädgårdsapoteket visade hur man gjorde humle/lavendelkuddar för att somna bättre. Hur enkelt som helst men min humle hade då frusit bort. Bra tips, iaf, och det är ju en stor vinst om man lärt sig NÅGOT nytt, men det håller lika dålig klass som de norska tr.gårdsprogrammen. Förstår inte heller hur de kan ta in så dåliga program när det finns högklassiga.Obegripligt. Yo

2009-12-02 @ 15:08:51
Postat av: Maria Hellström

Det här var ett av de mest intressanta program jag sett eftersom det lyfter upp gammal kunskap och ger dig och mig chansen att återerövra den. Vad gäller formen så tycker jag att väsentligheterna kommer fram, om det sedan är gitarrer som spelar medans örter mixas bryr jag mig mindre om.

Jag är helt fascinerad av de kunskaper programmet delger tittarna. Jag har i o f s en egen trädgård vilket säkert bidrar till mitt intresse. Jag blir mycket inspirerad och motiverad att göra egna mixturer och därmed känna att jag inte längre är hjälplös i en värld där jag praktiskt taget drunknar i olika kosmetologiska och pharmaceutiska produkter som finns på marknaden. Tack för ett program som vill ge kunskapen till dem som använder produkterna!

2009-12-09 @ 20:49:41
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Maria Hellström: Vad bra att du gillar det. Den som klarar ett så uselt inramat program hittar kanske det verkliga budskapet i röran. Som jag sa så tycker jag att ämnet är mycket intressant.

2009-12-11 @ 13:27:02
Postat av: kicki

Ja det här vill jag ju ha mera seriösa fakta kring men det var uppenbarligen inte meningen med de här programmen. Är det någon som vet var jagkan hitta recept och metod.

2009-12-24 @ 18:07:24
URL: http://livsrummet.blogspot.com
Postat av: Conny Bennibring

Hej....Jag är mycket intressant om Trädgårdsapoteket av James Wong....och jag har problem med att köpa en bok av förf. James Wong och jag har frågat hos bokhandel och kunde inte beställa utan måste söka på annat sätt att beställa i England....vad gör jag då ??? och vill oxå köpa Dvd om James Wong " Trädsgårdsapoteket "....Hoppas måste finnas att få köpa Dvd och boken och jag vet det finns någonstans och vet jag att James Wong har ny bok igen ...troligen andra gång ny bok....Kan Du fixa åt mig om det går med det ...Vänligen Conny

2011-01-22 @ 10:23:05
Postat av: Christer wilhelmsson

Jag tycker programmet är mycket intressant.

Kan ni möjligen skicka receptet som hjälper för vax i öronen och som sändes repris den 29 januari?

Det ingick kungsljus, lavendel och olivolja.

2011-01-29 @ 13:50:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0