Site Meter

Takvandringen


På den här delen av vandringen var man inte så kaxig....



 
31 maj 2009
 
 
Så blev det dags för takvandringen som jag fick av dottern i julklapp. Vädret var strålande vackert och Riddarfjärden låg nästan helt stilla där båtfolket var på väg någonstans för att fira pingst. Den här pingstaftonens förmiddag tillbringade jag på taken till det gamla riksdagshuset på Riddarholmen. Vi var tio stycken i gruppen som fått denna present och förväntansfulla gick vi in i porten till den gamla byggnaden där vi hade trettio sekunder på oss att passera innan larmet skulle gå..



Fastkopplad och säkrad....

Uppe på vinden fick vi säkerhetssele, hjälm och instruktioner om hur vi skulle bete oss på taket.  Det var nära att jag inte fick ta med min kamera då jag inte hade något band runt halsen att ha den, man får inte ha en lös kamera eftersom man kan tappa den och orsaka en risk för personer på marken. Det löste sig till slut och vandringen kunde börja.

Det går en kraftig vajer nere vid den smala gallergången där fäster man sin karbinhake som är kopplat till selet och med jämna mellanrum finns det skarvar i vajern där man måste böja sig ner och ändra läge på karbinhaken för att komma förbi. Första biten var man så fokuserad att klara skarvarna att man missade att titta på utsikten för en kort stund. Men sedan gick man obehindrat där uppe och kunde njuta av en fantastisk vy över huvudstaden. Härifrån såg man Stockholm på ett helt nytt sätt och vi satt en stund vända mot Riddarfjärden och Långholmen och det var så vackert.

Guiden stannade på några ställen och berättade om platserna vi såg och lite ur den svenska historien. Hon berättade att när hon haft guidning på engelska och brukade berätta att Birger Jarl grundade Stockholm på 1200-talet så kunde det bli lite märkligt med översättningen. Birger  var ju en jarl vilket var likvärdigt med  kung kan man säga så det blir lättare att översätta till kung och om man gör namnet Birger lite mer engelskt så låter det nästan som ´´Burger King grundade Stockholm´´  vilket tydligen är mycket populärt bland amerikanarna.

Hon berättade också att här på Riddarholmen bland alla palats där statliga förvaltningsmyndigheter  nu håller till så bor det en man....öns enda invånare, en man som tidigare jobbade i byggnadsstyrelsen och som fortfarande bor kvar i sin tjänstebostad. Han har fått tillåtelse att bo där till sin död, han fyller 93 i år.



Guiden berättar om Stockholms historia.
 
Det här var verkligen en fantastisk upplevelse att se Stockholm från de här taken och även om bilderna skulle blivit bättre med molntussar på himlen och om jag haft den andra kameran så är jag glad att jag inte gick här i torsdags då det hällregnade och guiden sa att det blev en helt annan upplevelse.
Utsikten var
Tack dottern för en perfekt present!






Riddarholmskyrkans klocka






Riddarfjärden


Det gamla riksdagshuset ligger till vänster om Riddarholmskyrkan.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Skönt att du är nere igen och att du hade tur med vädret! Jag gillar särskilt bilden med speglingen i fönstret - jätteläcker!

2009-05-31 @ 09:36:01
Postat av: Ramona K

Vilken upplevelse och med vädergudarna på din sida! Vilken rar dotter du har som tydligen tänker utanför ramarna när det gäller presenter för pappa.

Ha en fin dag.

Ramona K

2009-05-31 @ 09:45:41
Postat av: Poppins

Häftigt! Utsikten var ju fantastisk men jag lovar, du hade aldrig fått upp mig på taket!

2009-05-31 @ 10:40:25
Postat av: Lilla B

Modiga människa!

2009-05-31 @ 11:08:17
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Krille

Det där såg både livsfarligt men samtidigt underbart ut!

Tack för att vi fick följa med och se "din present"

2009-05-31 @ 12:36:29
URL: http://karlstad.wordpress.com/
Postat av: qi

Fantastiskt, men inget för en sån som jag, höjdfobi är bara förnamnet, har svårt att gå på bryggor ibland...

2009-05-31 @ 14:18:19
URL: http://qi-izaella.blogspot.com/
Postat av: yrsa

oj ja,det var verkligen ett minnersvärt sätt att tillbringa dagen på! du gick med dej själv i koppel lite grann..

2009-05-31 @ 15:02:45
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Anonym: Ja nu befinner jag mig på marken igen och det är vackert där också.



Ramona K: Ja det var en mycket bra present!



Poppins: Antar att det inte hjälper att säga att det aldrig har hänt en olycka.



Lilla B: Jo..man är en STOR äventyrare...



Krille: Kul att du följde med!



qi: Aj då...då är det nog inget för dig tror jag...



yrsa: Ha ha...ett märkligt sätt att ta sig fram på.

2009-05-31 @ 16:23:33
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Åsa!

Gisses så häftigt! Tack för dina bilder, fick nästan svindel bara av att se på dom:)

2009-05-31 @ 19:02:31
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Åsa: En bra present till din man kanske...du kan stå nedanför och fota.

2009-05-31 @ 21:48:31
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Linda V

Haha, vilken rolig grej! Aldrig hört! Kan tänka att det var spännande och intressant på samma gång!

2009-05-31 @ 22:58:30
URL: http://lindastradgard.blogspot.com
Postat av: Staffan H

Vilken upplevelse! Bilder från ett klart ovanligt perspektiv fick du också med dig hem.

2009-06-01 @ 11:56:09
URL: http://staffanhuss.wordpress.com
Postat av: Azola

Tack för en annorlunda och spännande vy av huvudstaden.... ( du är modig du ;o)

2009-06-02 @ 15:17:31
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Linda V: Jepp!



Staffan H: Ja verkligen...att se Riddarholmskyrkan här uppe var fint...och Riddarfjärden.



Azola: Det är inte så modigt...man är säkrad ordentligt. Men fint var det.

2009-06-02 @ 18:23:00
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Klockan Och Korset...

...är det jag osökt tänker på,när jag ser Dina vackra bilder! Har hört talas om dessa takvandringar,men har väl tyckt att det verkar "sådär"...(kanske mest beror på att dom gånger jag befunnit mig på tak,så har det varit för att fixa TV-antenn eller byta takbeklädnad...).

Nu har jag ett annat perspektiv!

Katarinahissen/bron är nog den högsta,icke naturliga punkt jag befunnit mig på i Stockholm,så det blir nog takvandring vid nästa huvudstadsbesök!



Lev väl!



// Glenn

2009-06-03 @ 15:44:48
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Glenn: Klockan och korset ja...kanske! Tycker absolut att du ska vandra där uppe när du kommer till stan. Därifrån ser du hela Uffes gamla vandringsstråk runt Riddarfjärden....

Lev väl själv Glenn!

2009-06-03 @ 16:05:43
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Dumsnål

Vilken häftig upplevelse!



Den skulle jag utan tvivel vilja prova :)

2012-03-30 @ 13:42:23
URL: http://www.dumsnal.se/
Postat av: Lina

Fantastiska bilder och en underbar present! Får fundera ut något lagom höjdrädd att skicka upp :)

2012-08-17 @ 22:27:58
URL: http://linslusen.bloggsida.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0