Site Meter

Söders syréner

 
27 maj 2009
 
 
Södermalm dränks av syrenblom just nu och de vackra buskarna ramar in de gamla kåkarna på ett fint sätt. Nu har jag bestämt mig....härmed utser jag den vackraste växten  - Syringa vulgaris ´Alba´ - vit bondsyrén.
Det blev en lång vandring bland söderkåkar och lummiga gator och med avslutning på Tevere på Nytorget där jag drack två koppar kaffe....!













Bellmanmuseet på Långholmen


Riddarfjärden från Monteliusvägen.

Allt kan ju inte vara vackert här på söder och den som valde färgen på rododendronbusken här skulle jag vilja ta ett snack med....förr bodde här en familj här vars dotter nu är en känd skådespelare. Föräldrarna kanske bor kvar. Tror att jag ska skicka en bok om färgkombinationer.....
Jag fick svårt att andas och blev illamående resten av dagen.



Dagens upptäckt
- SL-bussarna kör extra sakta över Västerbron så att resenärerna ska kunna beundra utsikten.
Dagens kändis med hund i Vitabergsparken - Johan Ulveson
Dagens reparation - Lilldatorn inlämnad på verkstad....

För ett år sedan
För två år sedan
För tre år sedan

Kommentarer
Postat av: Katarina

Söderkåkar, syrener och så Olle Adolphsson på det - bättre än så blir det inte tror jag!

2009-05-27 @ 23:50:41
URL: http://kollitott.se
Postat av: Ronja

Haha... Nej den färgkombinationen var inget vidare. Cerise är verkligen den värsta färg jag vet i trädgårdsväg.

Själv köpte jag en rododendron förra året, som skulle vara vit med bruna stänk (Bismarck). När den slog ut för någon vecka sedan var den... cerise. Med dragning åt det varmare hållet. Hugaligen! Vad sätter man tillsammans med en sådan färgklick för att få den att tona ner sig?

2009-05-28 @ 09:07:08
URL: http://hundramiljoner.blogspot.com
Postat av: Monet

Åh, så vackert. Och så underbart svenskt/Stockholmskt. Roligt att se härnerifrån Provence där det nu var länge sen det blommade syrener. Nu prunkar det av annat i den 30-gradiga värmen. Rosor och vallmo och ginst i mängder!

2009-05-28 @ 11:21:51
URL: http://sydfranskby.blogspot.
Postat av: Ingrid - London

Det är (nästan) aldrig tråkigt att läsa din blogg!

Bra innehåll och fina bilder.

2009-05-28 @ 13:47:49
URL: http://ofspringandsummer.blogspot.com/
Postat av: Ruben

Håller med Ingrid - men jag skulle jag nog skippa "nästan". Inte i min tankspriddhet, utan helt medvetet, såklart! Fullödigt inlägg, som vanligt!! /Ruben

2009-05-28 @ 17:34:36
URL: http://rubensrabatter.blogspot.com
Postat av: Ruben

Förlåt Ingrid, det var inte meningen att få dig att framstå som någon sorts kveruland, det är bara det att jag skriver fortare än jag tänker. (Det kanske säger något om hur snabbt jag tänker). Slottis hade faktiskt ett väldigt tråkigt inlägg, tror det var 1987. /Ruben

2009-05-28 @ 17:42:28
URL: http://rubensrabatter.blogspot.com
Postat av: L.N

Hahaha Ingrid o Ruben! Uffes stuga kom som gräddet på moset..lyxläsning enligt en styck livsnjuterska!

2009-05-28 @ 18:43:45
Postat av: Annika

Vilken härlig orgie i nostalgi och romantik! Även jag har misslyckats kapitalt med en färgkombination, pionerna Karl Rosenfield (2 st) mot en Hälsingeröd vägg. Jätte fult kan jag lova! Men inte visste jag att den pionen var så cerisefärgad. Förlitade mig på etikettens bild... Dessutom finns i samma rabatt även en härligt röd lilja som om jag har otur blommar samtidigt med pionen. Men vad ska jag göra? Pionerna är stora och fina och trivs ypperligt där de står!

2009-05-28 @ 20:18:22
URL: http://estassy-loven.blogspot.com/
Postat av: Pia

Kan bara instämma, vita syrener är ljuvligt! Jag har två sorter men tror att den lite "bulligare" varianten är en bondsyren. Södermalm ser ju också fantastiskt vackert ut, så nu är det många platser på önskelistan när det väl blir av med ett Stockholmsbesök.

2009-05-28 @ 20:37:55
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Katarina: Nä...det blir inte bättre!



Ronja: Man sätter en påse över dem Ronja.....



Monet: Låter fint!



Ingrid - London: När är det tråkigt tycker du? Är bara nyfiken...



Ruben: Just ja...det inlägget minns jag väl.



L.N.: Uffes stuga är en plats att vallfärda till...



Annika: Står du ut så låt det vara annars kan man ju alltid flytta växer.



Pia: Du har säkert en ädelsyren t.ex. Madam Lemoine. Vacker den också.

2009-05-28 @ 21:24:12
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Staffan H

Det var nog bättre att strosa runt där med kameran under vintern. Jag klarade mig undan den grälla färgkombinationen. Trädet i staketet var vackert nog tyckte jag då.

2009-06-01 @ 11:46:34
URL: http://staffanhuss.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0