Site Meter

Stockholms city



Konserthuset som ritades av Ivar Tengbom och stod klart 1926 är ett av få vackra hus i city.

 
26 mars 2009
 
 
 
Många som besöker vår huvudstad ser endast själva city eftersom det är där alla butiker finns. Jag hör ibland  från de som bor utanför stan att Stockholm är så stressigt och att det bara är en massa trafik, butiker och bankpalats.
Visst är det så....men det här är inte mitt Stockholm.

Det var här i city som man förstörde vår vackra stad på 60-talet, 700 hus försvann under 20 år. Jag har dokumentärfilmer från tiden före rivningarna då alla gamla vackra hus fortfarande fanns kvar. Andra dokumentärfilmer visar när man river hela kvarter och fantastiska hus som i stället kunde ha renoverats. Jag minns själv när affärerna i de gamla husen i city skyltade med ´´Rivnings-REA´´.

I stället är nu hela city uppbyggt som ett enda stort shoppingcenter där stora bankpalats i glas och parkeringsgarage i betong höjer sig över alla klädaffärer. Jag vet att jag låter bitter men jag tycker att politiker och stadsplanerare våldtog vår huvudstad på 60-talet samtidigt som väldigt få stockholmare protesterade och de som kämpade i det längsta  mot rivningarna ansågs som bakåtsträvare och hindrade utvecklingen.

Varför ska man acceptera allt som sker i ens stad?  Se vad som hände i almstriden. Nu hade stockholmarna tröttnat på skövlingen av staden. Det var finansborgarrådet Hjalmar Mehr som låg bakom det nya Stockholms city. Ännu tidigare fanns det planer på att riva hela Gamla Stan för att bygga upp nya kvarter med raka gator.

De människor som besöker city en lördag för att handla kläder kommer att hitta precis allt de söker men när de lämnar stan så är de helt slut efter att ha trängts på Hamngatan eller vid Segels torgs butiker hela dagen....och just utanför city ligger vackra Djurgården, lugna Långholmen och charmiga Södermalm med gamla vackra miljöer och t.o.m. vacker natur.

Den här onsdagen då jag vandrade runt i city mitt på dagen var det inte så mycket folk i rörelse. Jag tänkte först vänta till lördag för att verkligen visa city när det är som stökigast men då sitter jag hellre på Lilla parkcaféet på Djurgården i lugn och ro för att sedan vandra runt den vackra ön på jakt efter våren.

 
 

Hötorget


Sergelgången


Kulturhuset med Segels torg (plattan), några gamla hus har fått stå kvar framför Klara kyrka.


Höghusen vid Segels torg byggdes 1952-56 och kallas ´´de fem trumpetstötarna´´. Husen har 18 våningar.
Jag är lite kluven vad jag tycker om dessa trumpetstötar....kanske att de ändå skulle få stå kvar om mitt idealcity byggdes runt omkring.


Ferdinand Bobergs NK-palats (Nordiska kompaniet) stod färdigt här på Hamngatan 1915.


Här inne på NK tog jag några bilder innan en vakt frågade om jag hade fototillstånd.



Gallerian ligger mittemot NK.


Mitt i detta iskalla city ligger Klara kyrka och man undrar hur de tänkte när de byggde upp dessa tråkiga glas- och betonghus runt omkring den här vackra kyrkan. Här inne i city ser man inte heller det som Stockholm är mest känt för....vattnet. Här där saltsjön och Mälarens vatten möts.
Märker att jag inte visat de värsta platserna nu när jag ser vilka bilder jag lagt in i inlägget. Som om jag omedvetet försöker visa det som är ganska OK i Stockholms city.

Dagens låt


Kommentarer
Postat av: Annelie

TACK igen, Dina Stockholmsbilder hjälper mig även denna gång att stå ut ett tag till här nere (medan jag gör mig av med prylar) tills jag får flytta HEM. Har bott på Österlen och i Malmö i 22 snart 23 år och längtan är STOR.

Minns groparna och början på Hötorgshusen, Far hade kontor på Slöjdgatan. STOCKHOLM är så VACKERT

2009-03-26 @ 22:36:14
Postat av: Eva

Såg Staden i mitt hjärta på Kunskapskanalen ikväll och fick en tår i ögat trots att jag inte kände Stockholm förrän på 1980-talet. Dina bilder från nu känns trots allt som en liten tröst. Blå himmel hjälper upp!

2009-03-26 @ 23:23:23
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Annelie: Det känns som om det är dags för dig att komma hem nu. Jag gillar Skåne och tanken har ibland farit genom huvudet att det skulle vara fint att bo där nere. Men när jag vandrar omkring på Djurgården, Långholmen eller på söder så förstår jag att det är i den här stan som jag vill bo. Välkommen tillbaka till huvudstaden när det är dags för flytt.



Eva: Märkligt...att den gick på TV ikväll, satt just och tittade på min DVD...just den dokumentären. De andra två i boxen heter Stadens själ och En kluven stad.

2009-03-27 @ 05:50:49
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: skogsnuvan

Jag som är en bonnläpp från Jämtland har inte varit i Stockholm så mycket och har rätt mycket fördomar om storstaden är jag rädd. Sedan jag var i Kina har jag dock kännt att Stockholm inte är så bullrigt och fult som jag tyckte innan. Staffan H har tagit så mycket fina kort av fina ställen i er stad så jag har ändrat åsikt och verkligen förstått hur fint det kan vara hos er.

2009-03-27 @ 12:26:35
URL: http://skogsnuvan.bloggagratis.se
Postat av: Eva

Åh, finns det fler delar. Ska se till att se dem också.

2009-03-27 @ 23:46:03
Postat av: Anonym

Det är verkligen hemskt tråkigt i city. Och jag tänker också ofta på att många av de som utifrån besöker Stockholm trampar runt där tillsammans med många tusen andra människor i varuhus och gallerior. Så tråkigt. Om de visste hur vackert och spännande och mysigt det kan vara i Stockholm! Jag blir alltid lite deprimerad när jag är tvungen att åka till city. Blä.

2009-03-29 @ 23:46:33
Postat av: Anneli

Och det var jag som skrev det.

2009-03-29 @ 23:46:56
URL: http://ungtant.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0