Site Meter

Portens dag

 
14 mars 2009
 
 
Bloggarna Staffan Miras Mirakel och några till har startat något som kallas Portens dag och som är just idag. Jag var in till stadsbiblioteket och lämnade tillbaka böcker och gick en sväng i Vasastan och passade på att ´´knäppa´´  några portar...allt från slott till koja. Minns inte reglerna riktigt men jag har förstått att jag ska länka till andra som är med i detta. Se längst ner!


Gunnar Asplunds stadsbibbla på Sveavägen från 1928.


Norrtullsgatan 57 där jag bodde år 1980. Huset byggdes 1914 och arkitekt var Thure Borg.


Norrtulls sjukhus byggt 1885...också på Norrtullsgatan.


På Odenplan ligger Gustav Vasa kyrka som invigdes 1906. Just när jag fotade kom en nydöpt stockholmare ut på trappan.


Vet inte om det här är en port...men ibland känns det som om hela Gamla Stan är en port...


Högalidskyrkan från 1923. Symmetrin är sträng här, det enda som stör symmetrin är den vita tavlan till höger, en barnvagn och att det är lite mer snö till vänster. Skönt! Jag gillar ofta symmetri men ibland blir det fruktansvärt tråkigt!


Här avslutade jag mitt portfotande.....hemma vid min egen port. Den här porten har jag passerat genom ungefär 5-6000 gånger och jag tror att det är Tessin d.ä. som har ritat den. Fotografens ben syns i glaset....och visst sitter väl åttan upp och ner?

Vad kommer sen?  Fönstrets dag, trappans dag, takens dag eller balkongens?  Jag är med.....

Andra bloggare som visar portar idag är:
Staffans blogg
Femtiotalsjakten
Stribergs station
Livet i en Sydfransk by
Ordagrannt
Londongirl
Annika Bryns blogg
På livets trassliga bastmatta
Miras Mirakel
Tusse
Längs kajen

...också Dagens inlägg. Varför är det inte 60-talet....
Dagens låt
.

Kommentarer
Postat av: Mira

Kul att du hakade på porteriet! Jag gillar verkligen spännvidden mellan de olika portar som blivit avbildade idag. Kul också att det fått sådant genomslag. Jag undrar hur många bloggare som varit engagerade.



Jag har föreslagit torn eller varför inte skyltar som nytt tema. Husnummer? Fontäner? Pölar? Vadsom helst som kan få oss att få se lite olika delar av vårt land och Europa med för den delen...

2009-03-14 @ 15:47:23
URL: http://mirasmirakel.blogspot.com
Postat av: Monet

Åh, vilka jättefina portbilder du har lagt ut. Visst är Stockholm fantastiskt. Har aldrig ens tänkt på Norrtulls sjukhus. Undrar om inte det var ett epidemisjukhus och det var därför det låg så långt "ut från stan"?



Och vilken rolig idé Mira kommer med. Torn - ja då får man gå med blicken uppåt ett tag:-) Fontäner tycker jag är bra, det finns massor i Frankrike!

2009-03-14 @ 16:59:08
URL: http://sydfranskby.blogspot.
Postat av: Staffan H

Instämmer med damerna; det är fina portbilder du lagt ut. Att man kan uppfatta och avbilda portar på många olika sätt är något jag lärt mig idag.



Miras idé verkar rolig och nyttig för mig som är rätt spontan av mig i mitt fotograferande.

2009-03-14 @ 17:53:46
URL: http://staffanhuss.wordpress.com
Postat av: Johanna

Attans! Portens dag glömde jag.

Magen har hållit mig inne, och vädret också.

Annars har jag himla många fina 50tals portar hos mig här.

Fina portar du fotade Slottis!

2009-03-14 @ 18:17:25
URL: http://meramest.blogspot.com
Postat av: Londongirl

Vad roligt att du hängde med på temat! Man kan lita på dig! Jättefint urval måste jag säga.

Hos mig är det en salig blandning på "portarna"



Önskar dig en fin kväll!

2009-03-14 @ 18:39:17
URL: http://tankevagor.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Mira: Ja det var väldigt mycket olika portar...men det är väl bra?



Monet: Du hade många fina portar på din blogg har jag sett.



Staffan H: Ja det var kul det här.



Johanna: Aj vad synd att du missade.



Londongirl: Gillade din båtport...

2009-03-14 @ 23:53:46
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0