Site Meter

Trädgårdslandets nya staket/pergola


Blommande gräslök i trädgårdslandet.



Om några år har virket mörknat...

Nu är staketet/pergolan runt trädgårdslandet färdigt och om det inte varit för den katastrofala försommaren...vädermässigt, så hade allt varit frid och fröjd. Nu har det inte varit direkt perfekta förhållanden för sådden och för de stackars utplanteringsväxter som jag kämpat med sedan februari/mars, men jag kan inte råda över vädret...det får helt enkelt bli som det blir med min sådd.

På hemvägen stannade jag vid Zetas trädgård och köpte en klätterros (Awakenig) och sex stycken Clematis till trädgårdslandet.
  • Clematis viticella ´Madame Julia Correvon 2 st. - Blommar i juli-okt med rubinröda blommor. 3,5 meter.
  • Clematis atragene ´Columella´ 2 st. - Blommar i maj. En Magnus Johnson.sort som blir 3 meter.
  • Clematis vitalba Summersnow ´Paul Farges´ - Blommar i juni-okt. 6 meter.
  • Rosa wichuraiana ´Awakening´

Clematis ´Madame Julia Correvon´


Awakening
'Awakening' är en hybrid av 'New Dawn' och upptäcktes 1988 i Tjeckien av Dick Balfour, dåvarande president i det brittiska rosensällskapet. Han tog med sig förökningsmaterialet av rosen (som heter 'Probuzuni' i Tjeckien) till England där den döptes om till 'Awakening' och ökades upp av Peter Beales plantskola. Vi har fått förökningsmaterialet till Sverige och odlar den numera i Helsingborg på härdig grundstam. 'Awakening' har långvarig blomning, god härdighet, behglig doft och ett vackert och frisk bladverk. Utsökta ljusrosa blommor och fin apelsin- och citrondoft. Storlek: 4.0x3.0m. Zon IV.


Min försådd av den vita rosenskäran gick inte så bra och alla dog av olika anledningar. Jag sådde ännu en gång och nu har rosenskäran grott och får sin plats där det var tänkt från början. De är små men har stått ute länge så de är vana vid den svenska sommaren....vi får se hur det går, har inga stora förhoppningar.


...och plötsligt står två rådjur mitt i parken på jakt efter feta rosenknoppar....jag bad dem lämna parken.

Dagens låt
.

Kommentarer
Postat av: Annika

Underbara Zetas... Är Awakening en modern buskros?

2009-06-16 @ 20:52:14
URL: http://estassy-loven.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Annika: Det är en klätterros, hittade det här på nätet: http://www.floralinnea.com/pages/rariteter.html

2009-06-16 @ 20:57:34
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: annsofi

Vilken fantastisk pergola, och vilket vackert grönsaksland! Och vilka rådjur... hoppas att de hörsammade din artiga vädjan.

2009-06-16 @ 21:28:37
URL: http://annsofiero.wordpress.com
Postat av: Lilla B

Det där blir ju kalasfint!

2009-06-16 @ 21:35:38
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Ramona K

Toppen inramning till trädgårdslandet. Hur jag än vrider på nacken kan jag inte lista ut den andra klätterställning som går inåt. Får vi en bild till? Vi har gjutit stolpar för en pergola men nu måste jag bestämma mig hur den ska slutligen se ut.

Vilken vacker ros. Ska läsa på för att kolla om den doftar. Det har varit en enorm blomning på alla buskar och träd så jag har stora förväntningar på Helena. Det dröjer inte länge innan hon blommar och doftar för fullt.

Får se om jag tar mig till Stockholm imorgon. Tiden rinner iväg......

Ramona K

2009-06-16 @ 21:45:17
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

annsofi: Hoppas bara att det blir några grönsaker där också...tvivlar ibland.



Lilla B: Tror att det blir bra det där....J är en duktig snickare.



Ramona K: Ny bild inlagd på din begäran...

2009-06-16 @ 21:56:00
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Ramona K

Aha...snygg. Tack!

Ramona K

2009-06-16 @ 22:37:20
Postat av: Anita

Jag som har en New Dawn blev väldigt förtjust i den vackra Awakening. Och Mme Julia Correvon har jag, en av mina absoluta favoriter.



Tycker trädgårdslandet är mycket fint. Jag har ett trädgårdsland för första gången i år, ett väldigt litet men ändå. Men nu vill vi ha lite riktig sommar så att det kan börja växa också.



Ha en bra dag och njut av solen!



2009-06-17 @ 12:35:22
URL: http://anitalinder.wordpress.com/
Postat av: Nilla

Jag blir alldeles avundsjuk på trädgårdslandet. Måste försöka hitta plats för en liten grönsaks/kryddhörna på tomten. Nu odlas kryddorna mellan rosorna för att hålla rådjuren borta.

Jag har både Awakening och New Dawn och tycker faktiskt bäst om Awakening, den är riktigt söt.

2009-06-17 @ 13:55:45
Postat av: Yo

Så snyggt det blir! Speciellt Awakening o Summersnow

kommer att slå folk med häpnad:)

Hoppas Rosenskäran tar sig i din fint klippta rundel. Det blir kalas med det strika o det skira tillsamans. Skirtfint som någon sa på nätet! Yo

2009-06-17 @ 15:14:20
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Anita: Jag är mycket nyfiken på Awakening och vad kul att du gillar Mme Julia Correvon. Lycka till med trädgårdslandet och jag har njutit av solen idag då jag planterade mina växter. Ha en fin fortsättning på dagen!



Nilla: Vad bra att du gillar Awakening...återkommer med bilder längre fram...det är många knoppar på den lilla plantan.



Yo: Summersnow har jag tidigare och den gillar jag mycket och Awakening tror jag blir perfekt. Skirtfint ja...har också sett det uttrycket någonstans.

2009-06-17 @ 17:50:25
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Ronja

Riktigt tjusigt!! :)



Summer snow är ett av mina favoritmonster. Vår gör sitt bästa för att ta sig upp längs med stolparna på altanen, under altantaket och sedan in genom dörren... ;)

10 meter har det nog varit uppe i, monstret. Doftar ljuvligt gör den också och är lätt att ta sticklingar ifrån om man vill ha fler.



Ha en riktigt skön midsommarhelg!

Kram från Ronja :)

2009-06-17 @ 18:00:11
URL: http://hundramiljoner.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ronja: Ja man får hålla koll på SummerSnow....men så hög sin din är inte mina. Ha en skön midsommar själv!

2009-06-17 @ 18:27:43
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anna-Karin

"Jag bad dem lämna parken" underbart! :-D Ska se om jag hittar Awakening i Trädgårdsföreningen imorgon.

2009-06-25 @ 22:16:35
URL: http://nancyandi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0