Site Meter

Nya planteringar på Kungsholmstorg



5 juli 2009
 
 
Kungsholmstorg har fått en ansiktslyftning under de senaste åren och nu har de nya perennplanteringarna börjat visa vad de går för. Jag vill ösa beröm åt den som ritat dessa planteringar och även till de ansvariga som ´´vågar´´  låta en så här lågmäld plantering finnas på ett stort torg här på Kungsholmen. Det vanligaste är ju att man använder starka färger för att växterna ska fånga människors uppmärksamhet och synas på håll.

De här planteringarna måste man komma nära för att se det vackra....och de är verkligen vackra. Vågar jag sticka ut och säga att jag tror att det är en kvinna som skapat dessa planteringar utan att bli hängd här på bloggen. Sist jag skrev något liknande så nämndes att Ulf Nordfjell och Stefan Mattsson visst kan skapa lågmälda och vackra planteringar. Självklart är det så och vem vet...det kanske är någon av dessa herrar som är inblandade här. Får forska vidare om det. Båda två tillhör mina favoritträdgårdsskapare.

Här växer stjärnflocka, vit löjtnantshjärta, en näva som jag tror är en armenisk näva, några andra nävor, violruta, vit astilbe mm. Snyggt är det....mycket snyggt!


Högalidskyrkan i bakgrunden.


Astilbe

Jättedaggkåpan finns här som på så många andra ställen i offentliga parker och trädgårdar....och det blir sällan fel. Problemet kan vara att den håller på att bli en perennernas Volvo.....och något som är omtyckt av många blir ofta illa omtyckta av proffsen. Men det är ju faktiskt en fantastisk perenn på många sätt, trivs i både sol och skugga och är tålig....och vacker både i massplantering som denna eller som en vävarväxt i en blandperennplantering.



Statyn ´´Vesslan´´ av Otto Strandman har funnits här sedan 1912.

Kommentarer
Postat av: Maud Persson

Visst jobbar Stefan Mattson åt Stockholms stad numera?

2009-07-06 @ 21:09:18
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Maud Persson: Nej han jobbar åt Svenska Bostäder.

2009-07-06 @ 21:10:37
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Staffan H

Roligt att se dina bilder. Eftersom jag bott på Kungsholmen som barn, tycker jag att det är glädjande att de börjar snygga upp stadsdelen och att de gör något fint av Kungsholmstorg, för träden är ju inte allena saliggörande, lika lite som Kungsholmens grönska enbart ska bestå av Norr Mälarstrand och parkanläggningarna vid Kungsholms kyrka, Stadshuset och Kronobergsparken. Det enda jag har svårt att acceptera är att de har rivit Pressbyråkiosken på Kungsholmstorg. Där har jag köpt många tablettaskar... :-)

2009-07-10 @ 16:55:51
URL: http://staffanhuss.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0