Site Meter

Våra bästa kompisar



Jag fick ett mail från trädgårdsodlare A här i Stockholm angående täckodling som jag provar i år i vårt köksträdgårdsland.

´´För att kunna tillgodose växterna kvävet av det färska gräsklippet krävs det att det läggs ut helst inom 24 timmar.... Håll gräsklippet ifrån stjälkar och rothalsar/stammar för att undvika att de blir brännskadade, en mycket stark värme uppstår ju då kvävet lämnar klippet. Och glöm inte att berätta att våra bästa kompisar, daggmaskarna, får något att äta/göra då det kommer gräsklipp på bädden :-)) Utan dom är vi rökta...´´

Tack så mycket för den informationen A...

Kommentarer
Postat av: Lilla B

Täckodlade på prov för några år sen. Landet fullständigt invaderades av sniglar. Det var inte roligt alls och efter den betan har jag inte täckt marken även om jag tror på idén. Klarar du dig från sniglarnas framfart?

2009-07-31 @ 20:48:03
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lilla B: Vi har faktiskt inga som helst problem med sniglar...däremot rådjur, harar, vildsvin och andra vilda busar men de kommer inte in i köksträdgårdslandet. En och annan insekt bråkar väl en del men det har aldrig varit ett stort problem.

2009-07-31 @ 22:22:37
Postat av: Lilla B

Lyckost!

2009-07-31 @ 22:46:12
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Ronja

Ojojoj vilket vackert köksträdgårdsland ni har! Välskött, perfekta rader och lummigt, precis vad som kan väntas av en slottsträdgårdmästare... eller kanske just denna slottsträdgårdsmästare... :)

Lycka till med täckodlandet! Jag tycker det är riktigt snyggt. Mina jordgubbsplantor ser alldeles nakna ut när de inte har lite torrt gräs runt fötterna, så de brukar få lite då och då.

Kram!

2009-08-01 @ 10:56:31
URL: http://hundramiljoner.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ronja: Kul att du gillar. Ha en lugn och skön helg!

2009-08-01 @ 15:30:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0