Site Meter

Den goda viljan

Den goda viljan
Manus: Ingmar Bergman
Regi: Bille August
Foto: Jörgen Persson
Musik: Stefan Nilsson
Köp den här.

Den goda viljan av Ingmar Bergman med regi av Bille August är den gripande kärlekshistorien om två unga människor som bestämmer sig för att leva sitt liv tillsammans i en omvälvande tid. Landet befinner sig i storstrejk och de sociala klyftorna är nästan oöverstigliga.
Den fattige och sårbara Henrik Bergman möter den vackra och självsäkra överklassflickan Anna Åkerblom. Deras kärlek måste övervinna många hinder innan de kan fira storståtligt bröllop i Uppsala domkyrka.
Med nyfikenhet, smärta och djup inlevelse tecknar Ingmar Bergman ett porträtt av sina föräldrar och deras komplexa kärlekssaga. Under tio år från 1909, då de träffas, till försommaren 1918 då författaren ligger i mammas mage och är beredd att träda ut i livet.

Vissa berättelser, böcker eller filmer fastnar särskilt starkt och Den goda viljan är absolut den berättelse som betytt mest för mig bland svenska filmer. Den här TV-versionen på 5 timmar och 32 minuter är en ren njutning att se. Nu äntligen har den kommit på DVD och jag vet inte varför det tog så lång tid. Nu har jag sett den ännu en gång och jag tycker att den bara blir bättre för varje gång jag ser den.



Det är många anledningar till att den träffar så rätt. Dels är historien sann...eller baserad på sanningen (för att inte tala Liza Marklunds språk), dels är manus och regi mästerligt, fotot är svindlande vackert och skådespelarinsatserna helt lysande. Den där magiska stämningen i filmen förstärks av Stefan Nilssons musik och det stilla pianostycket som hela tiden återkommer är mycket vackert.
Det finns egentligen bara ett problem med den här DVD-utgåvan. Jag kan inte filmteknik och vet inte hur man konverterar video till DVD.....men det här ser inte bra ut, bilden är grynig och det stör det fantastiska fotot i filmen något.



De viktigaste rollerna spelas av:


Kommentarer
Postat av: Rosengeranium (Parkettodlaren)

"för att inte tala Liza Marklunds språk" LOL! :))

2009-01-22 @ 21:27:33
URL: http://parkettodlaren.blogspot.com/
Postat av: Maja

Det är dålig bild alltså? Det är ju en TV-serie, den borde vara fantastiskt. Vilken utgåva är det? Jag ser inte riktigt på bilden.

2009-01-24 @ 23:29:17
Postat av: Anneli

Min lillebror är tillsammans med Stefan Nilssons dotter. Det är pampigt. :)

2009-02-01 @ 23:43:26
URL: http://ungtant.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0