Site Meter

Dagens trädgårdsbok - Rosor för nordiska trädgårdar

Författare: Lars-Åke Gustavsson
Fotograf: Lars-Åke Gustavsson där inget annat anges.
Bokförlag: Natur & kultur
544 sidor
Utgivningsår: 1998
Köp boken här.

Presentation
Rosor för nordiska trädgårdar är ett nytt stort botaniskt verk om rosor i två delar. Ur samtliga rossortgrupper har författaren valt ett representativt sortiment och strävat efter att välja rosor med så vitt skilda egenskaper som möjligt beträffande växtsätt, plantornas storlek, blomstorlek, blomfärg, blomningstid och användningsområde. Samtliga beskrivna rosor finns, med några få undantag, att köpa i nordiska plantskolor.

Beskrivningarna baseras i första hand på författarens egna studier, alla gjorda i fält på minst tre plantor från lika många växtplatser. Att han står fri från kommersiella intressen och personlig vinning beträffande handeln med rosor ger honom friheten att göra en objektiv bedömning av rosornas såväl positiva som negativa egenskaper.



Rosor för nordiska trädgårdar del 1 behandlar vildrosor och kulturrosor, kulturrosornas och roskulturens historia, morfologi, systematik med rosornas släktträd, rosförädling, rosornas namngivning och ett omfattande roslexikon, som ingående beskriver 750 rosor, alla odlingsvärda i nordiska trädgårdar. För var och en av dem ges information om växtsätt, storlek, taggar, blad, blommor, doft, nypon, blomningstid, härdighet, sjukdoms- och odlingsförhållanden, skötselbehov och användning.

Den här boken är inte min privata samling utan finns i slottets bibliotek. Som det står i presentationen ovan så finns här 750 olika rosor och jag har i alla fall hittat allt jag söker i den här ros-bibeln. De viktigaste fakta kring rosor finns här.
Vet inte riktigt hur jag ska recensera den här boken....den är ju helt enkelt perfekt. Allt man vill veta om rosor finns här. Klicka på bilden för att se författaren.

Kommentarer
Postat av: billan

Den boken fick jag i födelsedagspresent av mannen i somras. Jättefin, har blivit en av mina favoritböcker.

Jag har ju blivit en riktig rosentant på senare år.

2009-01-11 @ 11:22:15
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

billan: Vilken fin present! Då har du och bläddra i rosentanten!

2009-01-11 @ 18:47:37
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0