Site Meter

Söder Mälarstrand

Förra helgens kajvandring.


Norrmälarstrand

Södermälarstrand har blivit en städad och snygg kaj. Tidigare var det ruffigare här och det verkade råda anarki bland kajplatser och skutor. Det var skitigt och inte en säker plats att vandra på i mörker men nu har den här  två kilometer långa kajvandringen blivit bättre där en allé av salixträd planterats, ny belysning och vid alla fartyg och skutor finns en tavla som berättar om skutans historia,
Riddarfjärden var vacker som vanligt och Norrmälarstrands hus på andra sidan lyste i den bleka januarisolen.
Borta mot slussen ligger den röda båten som är ett populärt vandrarhem med centralt läge. Om man vänder sig upp mot Mariaberget ser man husen som balanserar på kanten av berget och borta vid Pålsundet och Långholmen ligger skolfartyget Polfors. Om det hade varit vår eller sommar hade jag fortsatt vandringen runt Riddarfjärden men nu kröp kylan in i hela kroppen och jag återvände hem och till +21 grader.




Den röda båten.


Skolfartyget Polfors.

Kommentarer
Postat av: The Intercontinental Gardener

Nu får jag hemlängtan! När jag var yngre, så hade jag en lägenhet på Söder. Då älskade jag att gå en lång runda längs Söder Mälarstrand, upp till Skinnarviksberget och sedan till Katarina kyrka och omgivningarna där. Vad jag älskade de gamla husen och kullerstensgatorna, och all utsikt som öppnade sig mellan de vackra husen.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0