Site Meter

Riddarholmen


Riddarholmskyrkan och Stockholms grundare Birger Jarl

Riddarholmen är en ganska okänd del av Stockholm för mig. Visst har jag vandrat runt och igenom flera gånger men jag har aldrig spanat in platsen så noga som jag gjorde idag. Anledningen till besöket var att min syster jobbar här på holmen och vi gick en runda på hennes lunch.
Jag har prickat in min semestervecka bra tycker jag, efter en kall morgon blev det vårkänning idag när solen värmde mitt på dagen och det rasade snö från taken. Plåtslagarna skottade utsatta tak i Gamla Stan som är granne med Riddarholmen och det var lite förkänning av marskänsla.

Mitt på Riddarholmen ligger det stora Birger Jarls torg som är kantat med stora palats som byggdes till stormännen på 1600-talet, bla. Wrangelska palatset, Schering Rosenhanes palats och Hessensteinska palatset.  I stormännens palats finns idag bl.a. Svea hovrätt som har lagt beslag på de tre palatsen ovan och regeringsrätten och kammarrätten finns i byggnader intill.

Magnus Ladulås grundade 1280 ett kloster som sedan efter flera tillbyggnader har blivit Riddarholmskyrkan som är en gotisk tegelkyrka.

August Strindberg är född 1849 i ett nu rivet hus här och nere vid Evert Tabues terass står just Evert Taube staty med lutan i famnen och jag undrar hur många som har blivit fotograferade med honom där. Kajen anlades på 1980-talet och Willy Gordons staty av Evert restes 1990.

I pingst ska jag vandra på taken uppe på gamla riksdagshuset som ligger invid kyrkan.

Det var en skön stund på Riddarholmen och jag har lärt mig mer om min stad idag.


Riddarholmen från Mariaberget (taget dagen efter besöket på Riddarholmen). Huset längst till höger är det gamla riksdagshustet och det är på taket av denna byggnad som jag ska takvandra i pingst.



Birger Jarls torn som ingick i Gustav Vasas befästningsverk från 1530.




Wrangelska palatset till vänster och Sparreska palatset till höger i bild.



Här ligger också Norstedts förlag som grundades 1823

Kommentarer
Postat av: Åsa!

Så många vackra byggnader! När jag är i Stockholm blir jag alltid lika betagen av alla gamla byggnader. Historian bakom dessa byggnader är jag urusel på, men jag njuter av deras skönhet!

2009-02-24 @ 18:28:10
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Parkarbetaren

Det är så lugnt på Riddarholmen tycker jag. Ingen stökig trafik. Var kyrkan stängd? Jag har försökt att komma in Riddarholmskyrkan i flera år, men den är alltid så stängd, mörk och avvisande när man äntligen trampat ända fram till porten. Den verkar inte höra till Svenska Kyrkan. Det är tråkigt tycker jag - Magnus Ladulås grav finns därinne. Hans pappa ligger i Varnhems klosterkyrka, en alldeles underbart magisk kyrka, värd hur många omvägar som helst.

2009-02-24 @ 19:57:45
Postat av: Staffan H

Jag gick omkring på Riddarholmen med kameran i höstas. Där finns det gott om vackra och ståtliga byggnader, men förutom turisterna och dem som arbetar där är det få som hittar dit. Lite synd, för det är både vackert och trevligt nere vid vattnet.



Snön gjorde att Birger Jarls torg inte ser lika övergivet och ödsligt ut som på mina bilder. Sett med mina ögon är torget lite av en skönhetsupplevelse och spåren av mänskligt liv i snön förstärker den.

2009-02-24 @ 19:59:56
URL: http://staffanhuss.wordpress.com
Postat av: Anita

Jeg ble helt betatt her! Takk for titten, Riddarholmen har jeg ikke vært på annet enn å gå forbi.

Takk!

Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Åsa: Det är väl bra om man kan njuta av en vacker byggnad och det blir en extra krydda om man vet lite historia om huset.



Parkarbetaren: Visst är det en lugn plats mitt i stan och tyvärr var kyrkan låst även idag men jag har varit flera gånger och sett Magnus grav...har även varit i Varnhem och sett Birgers.



Staffan H: Jo snön gör sitt till för att mjuka upp torget som kan vara lite öppet och stelt annars. Finns ju inte så många träd på den här platsen.



Anita: Då får du gå över bron nästa gång och besöka platsen.

2009-02-24 @ 23:21:50
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Ramona K

Stockholms gamla byggnader är bara sååå vackra. Dina bildar får mig att längta dit igen så jag får sätta mig på Uppsalapendeln. Har bara svårt att bestämma mig för vilka kvarter jag ska avverka denna gång. Något jag har sett förut men inte fördjupat mig i eller ett par nya ställen?..........

Vad trevlig att du har en "sportslov vecka". Ser fram emot fler bilder. Ha fortsatt trevligt.

Ramona K

2009-02-25 @ 08:28:29
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ramona K: Tack så mycket....jo det blir nog en och annan bild till under veckan.

2009-02-25 @ 09:24:35
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tack för trevligt sällskap på lunchvandringen igår bror! Fantastiskt vackra bilder!

Kram syster

2009-02-25 @ 20:28:29
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Syster: Ja det var fint, vi får göra om det i vår. Kram!

2009-02-25 @ 22:40:53
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Per

Har ett äldre vykort från platsen på min traderaauktion, med Birger Jarls staty omgiven av en del av Wrangelska palatset till vänster och Sparreska palatset till höger. Lustigt nog saknas takkupolen på Wrangelska palatset... Ska nog utforska Riddarholmen mer vid nästa besök i Stockholm till sommaren...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0