Site Meter

Ett trädgårdsprogram för nybörjare

Nu har Tinas trädgård börjat i TV4+ och jag har just sett det första avsnittet. Snälla...ge oss ett trädgårdsprogram som går lite mer på djupet....där vi kan lära oss något mer än att plantera perenner eller så ringblommor. Att min DVD-brännare strejkade och stannade mitt i inspelningen...gör inget!

För två år sedan kommenterade Tina på mitt inlägg ´´Släpp plantorna fria´´  där hon berättade att hon var en glad amatör. Redan nu får hon ett eget trädgårdsprogram. Tina är säkert jättetrevlig men visst borde det finnas massor av duktiga trädgårdsprofiler i vårt land som skulle kunna göra en intressant trädgårdsserie. Visst har väl den  normalt trädgårdsintresserade svensken kommit längre än så här? Sorry Tina....det här funkar inte, det är så basic att det passar  bäst för utomjordingar. Eller så har jag missat syftet med den här serien...att den är gjord för den absoluta nybörjaren. Men som några redan kommenterat...att se Stefan Sundström som tomatexpert vill man ju inte missa.
Tinas trädgårdsblogg kan man följa här.

Dagens hemsida
Dagens låt

Kommentarer
Postat av: Anita

Nej det var inte alls vad jag tänkt mig heller. Det är bara att hoppas att det blir lite mindre nybörjaraktigt längre fram. Tina är en jättetrevlig tjej men även om jag själv känner mig som nybörjare många gånger var nog detta lite för mycket nybörjare för att det skulla vara i min smak. Men jag kommer att fortsätta titta ett tag till för det kan ju faktiskt bli lite mer avancerade tips längre fram.



Annars när det gäller trädgårdsprogram så saknar jag "Söderläge" oerhört mycket. Det var veckans höjdpunkt att bänka sig framför TV:n när det gick.

2009-04-09 @ 22:07:29
URL: http://anitalinder.wordpress.com/
Postat av: HelenJ

Håller med, alldeles för basic. Men det kanske fyller en funktion för nyblivna trädgårdsägare? Jag är ofta på Odlas forum, och där ramlar det in nya trådar varenda dag med folk som blivit med trädgård och inte ser skillnad på nässlor och pioner....

Jag ska ändå hålla koll på programmet, eftersom hon ska bjuda in olika gäster varje gång. Om några veckor ska t ex artisten Stefan Sundström vara med i egenskap av tomatexpert. Det måste jag bara se! =)

Annars väntar jag nog på Trädgårdsfredag med Pernilla MC som börjar om några veckor.

Glad påsk!

/Helen

2009-04-09 @ 22:19:19
URL: http://gronafunderingar.blogspot.com
Postat av: billan

Usch va tråkigt det var, inte minsta inspiration gav det mig! Men det blir väl till att följa några avsnitt till, Stefan Sundström och hans tomater vill jag gärna se.

Glad Påsk önskar jag dig!

2009-04-09 @ 22:26:02
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Anita: Ja jag saknar verkligen Söderläge. Ha en skön påsk Anita.



HelenJ: Jag vet...vill egentligen inte klaga men jag blir så trött när det blir så här lätt. Men som du säger så kanske programmet behövs för de som just klivit in i trädgårdsvärlden. Stefan Sundström tomatexpert...måste självklart se...

Ha en skön påsk själv Helen.

2009-04-09 @ 22:28:32
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Kerstin E

Håller med, helt hysteriskt. Pinsamt värre.

Inte ens en glad amatör förstår något av det programmet. Men hon är ju snygg!

2009-04-09 @ 22:30:42
URL: http://kerstinsgreenroom.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

billan: Jag ska se några avsnitt till och som sagt Stefan Sundström som tomatexpert vill jag inte missa. Ha en skön påsk du med! Jag skulle vilja se Ulf Lundell som pelargonexpert....jag såg att han hade pelargoner på sin balkong då han bodde på Ringvägen 8.



Kerstin E: Mm...tycker nästan synd om henne...hoppas att hon inte läser min blogg längre...

2009-04-09 @ 22:33:30
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Camilla på Trädgårdsliv & Design

Tittar förbi och önskar dig en Glad Påsk! Kram Camilla

2009-04-09 @ 22:57:45
URL: http://tradgardsliv.info
Postat av: Emma

Håller med du!

2009-04-10 @ 08:31:25
URL: http://dromhusett.blogg.se/
Postat av: Asta

Har du sett danskan någon gång? Carolina Plüm - på UR? Hon tycker jag är härlig.

2009-04-10 @ 08:39:19
URL: http://astanet.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Camilla på Trädgårdsliv & Design: Ha en bra påsk själv.



Emma: Vi får ge det några chanser till.



Asat: Tyvärr har jag inte sett det...borde kanske göra det.

2009-04-10 @ 09:39:46
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Ramona K

Jag stod ut i c a 10 minuter sedan zappade jag vidare. Undrar vad man har för kriterier när man skapar ett program kring ett intresseområde som har så många följare. Varför ska man vara intresserad av just Tinas trädgård? Tänk om man hade ett sådant upplägg på ett fotballsprogram. Kalle-på-hörnet väljer landslag...Morr...Usch, nu är jag lite spydig men vi har så få trädgårdsprogram - man vill att de är bra.

Hålla med Asta - Carolina Plum är värd att titta på såväl för nybörjare som den som har hållit på ett tag. En sak är säker, hon behärskar ämnet. Tycker också om hennes brödbaksprogram.

Solen skiner för fullt här. Växthuset pockar på lite uppmärksamhet och katterna väntar utanför för att komma in i värmen.

Glad påsk

Ramona K

2009-04-10 @ 10:19:09
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ramona K: OK...ska kolla in TV-tablåerna när de sänder Carolina Plum.

Ha en fantastisk påsk!

2009-04-10 @ 10:35:49
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Rosengeranium (Parkettodlaren)

Tja, vill man ha någon som redan figurerar i media kan man ju ta Maj-Lis Pettersson (Odla med P1 och hortonom på SLU) eller Lena Israelsson (odlande journalist som skrivit örtifnörton trädgårds- och grönsaksodlarböcker). De är visserligen inte purunga, men ser definitivt presentabla ut i rutan (om nu det ska vara kriteriet...)



Fast, det ska erkännas, jag skulle gärna se ett program med Slottsträdgårdsmästaren.

2009-04-10 @ 19:07:36
URL: http://parkettodlaren.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Parkettodlaren: Det skulle kunna finnas program både för nybörjare och för de som kommit lite längre och inte behöver väl en programledare vara ung? En blandning här också kanske med ny kunskap och erfarenhet.Maj-Lis och Lena skulle passa utmärkt även i TV.

Ett program med Slottsträdgårdsmästaren skulle jag också vilja se....eller inte!

2009-04-11 @ 07:44:03
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Lena

Nä man ska inte hålla på och klaga hela tiden men jag blev också riktigt besviken på Tina i trädgården. En jättegullig tjej som är en duktig musiker - och visst skulle hon väl kunna göra ett trädgårdsprogram - men DETTA var inte bra. När det är full juli-blomning i trädgården visar hon glatt varmbänkar och frösådder om vart annat. Inte ens den absoluta nybörjaren borde väl titta på det?



Och så heter den helt fantastiska danska odlaren Camilla Plum... Ekologiskt rakt igenom. Härligt, frodigt och välgjort.

Postat av: Mariana

Inte bra, känndes som ett barnprogram.

Hortonom Sanna Hultin vore det däremot intressantare att se mer av i ett trädgårdsprogram,

hon är riktigt bra.

2009-04-11 @ 23:39:17
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lena: Ser att Camilla Plums program går tisdagar 12.35...det blir att ställa på inspelning.



Mariana: Så tycker jag också, det var därför Söderläge var så bra, en kombination med Maria Arborghs anläggning/design och Sannas växtkunskap.

2009-04-12 @ 06:44:57
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anonym

Definitivt inget jag lämnar min trädgård för. Förresten tycker jag trädgårdsprogram ska visas november till februari. Den här tiden på året är åtminstone jag fullt upptagen i min egen täppa, antingen med vårarbete eller också sitter jag bara och njuter. Långfredagen fick jag sällskap av de första ärlorna och nu finns här bara några fläckar kvar av snön.

GJ

2009-04-14 @ 09:44:54
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

GJ: Ärlor är bra kompisar i trädgården!

2009-04-14 @ 17:32:57
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0