Site Meter

Trädgårdslandet vecka 38



I trädgårdslandet hämtar köket fortfarande in sallad, mangold mm och sommarblommorna blommar på. Astrarna har kommit igång ordentligt nu och pryder slottets vaser tillsammans med sommarmalva, lövkoja mm. Idag när jag beskar vinbärsbuskarna här så plöjde bonden sin åker intill och den riktiga hösten närmar sig allt mer. Gässern flög i v:n ovanför mig och all förväntan om en sista värmebölja är som bortblåst.

Den här sensommaren och förhösten har inte varit vänlig mot oss nordbor. Nu ska vi kasta oss huvudstupa in i mörker och kyla utan att ha fått sol och värme på mycket länge. Nu krävs det mycket stearinljus, öppna brasor, bra böcker och ett helvetes massa tålamod innan de första vårtecknen visar sig i mars eller så.

Här i trädgårdslandet blir det nog en del förändringar till nästa år och det ska bli kul att kanske odla något nytt. Alla salladsorter däremot har blivit bra och kockarna vill gärna ha samma sorter till nästa år. 
Härinne i trädgårdslandet lyder jag order....andra önskar och föreslår - jag odlar. Sommarblommorna har också funkat riktigt bra trots allt regnande så det blir nog något liknande nästa år.
Jo....det ser lite glest ut i vissa salladslådor....men det har sin förklaring...alla sorter som sensåddes grodde inte. Nu vet jag till nästa år.

Lollo Rossa och  Red Salad Bowl

Sommarastrar



Som vanligt....kolla kategorin Trädgårdslandet för att följa utvecklingen genom säsongen.
.

Kommentarer
Postat av: Ramona K

Några kloka avslutningsord för säsongen beträffande Rockdust? Jag ska sprida ut en förpackning nästa vecka.

Vackra bilder. Jag måste skärpa mig - inser att det finns mycket som skulle kunna förlänga säsongen.

Ramona K

2008-09-16 @ 21:59:52
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ramona K: Nja...jag vet inte om jag kan säga mer än jag gjort om Rockdust. Jag tror så här...att har man problem med sin odling...om det fattas mineraler som växter behöver för att må bra så ska man absolut prova Rockdust. Men har man inget problem med sin odling då vet jag inte riktigt varför man ska köpa en massa preparat av olika slag. Det viktigaste är att prova sig fram, prova olika metoder till samma växter och lägen och sedan jämföra. I vårt trädgårdsland märkte jag ingen som helst skillnad.

2008-09-16 @ 23:12:14
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0