Site Meter

Lövtider




Jag är mycket känslig för höga och irriterande ljud. När jag är hemma i min lägenhet och hör arbetsmaskiner, som röjsågar, motorsågar och lövlåsar här utanför blir jag mycket irriterad.

När jag själv ska få ihop löv till högar mm. i slottsparken så väljer jag lövblåsen för att spara min kropp, det här är mitt 38:de år med höstarbete i trädgårdar. Lövblåsen är en bra uppfinning....men ljudnivån är hysteriskt och i vår slottspark kör jag bara med den då vi inte har gäster på området, alltså tidiga måndagsmorgnar t.ex.

Skulle vi inte blåsa löven i parken skulle vi antagligen behöva extraanställa några under höstarbetet.
Så...eftersom jag inte stör någon annan än mig själv (har även musik i öronen) så är problemet inte så stort hos oss.
Däremot förstår jag att det kan vara ett problem på andra platser där man på vissa områden kör lövblåsar under dagtid.

Det mest effektiva och snabba sättet att ´´bekämpa´´ löven på alla stora öppna ytor är att med vår stora gräsklippare slå ihop löven till högar. På så vis mal vi sönder en hel del löv som får ligga kvar och bli god näring till gräsytorna.

Just nu har vi otur med se sydvästliga vindarna som gör att skogspartiernas löv blåser rätt in i parken.....

Regler för röstning i fototävlingen se här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0