Site Meter

Dimman lättar

Jag önskar alla som tittar in här en skön helg. Jag ska ha en riktig vilohelg. Vad ska ni göra?


 
 

Fredagsvadring i slottsparken

Min parkvandring börjar på borggården där jag nu tagit in alla pelargoner som fanns både i urnor och i de bågformade planteringarna. Lejongapen ser inte mycket ut för världen nu men de får sitta kvar och fröa av sig. Jag går nerför trappan och i planteringen nedanför borggården blommar årets ros Ingrid Bergman tillsammans med jätteverbena och daggsalvia, rosen Souvenir de Malmaison har växt sig riktigt hög men jag tror inte att den orkar blomma mer i år även om den har en del knoppar. Min gamle favvoros Stanwell Perpetual fortsätter blomma som om den inte fattade att det är oktober.

 

Vid vårt lusthus i järn växer den klättrande Bonican mycket bra vilket den började med först på sensommaren och jag tror att den blir fin till nästa år. Clematisen Nelly Moser blommar med två blommor och har flera knoppar och höstanemonen blommar fortfarande fint intill muren mot borggården.

 

 

Inne i trädgårdslandet finns det fortfarande sallad att skörda och även mangold, persilja och gräslök. Det blommar fortfarande bra här inne och nu börjar den höga lilarosa rosenskäran att slå ut men annars är det den vita sommarmalvan, lövkojan, kryddtagetes, ringblommor, snokört, blomstertobak, rosor, astar och rosenvialen som blommar här.

 

 

Jag går gången vid den stora gräsmattan ner till hotellet och ser mot vår nya rosarugosa-häck och tänker ännu en gång att det blev så lyckat. Den blommar något fortfarande och har ganska många nya knoppar men jag vet inte om de orkar slå ut.

 

Vid hotellet finns alla perennplanteringar och i den stora slänten lyser det av höstfärger. Häxalens blad är orangeröda, några nävor blommar och även jättedaggkåpan. Silverarvens och lammörats blad är vackra nu i oktober och som ett av slut eller början av den stora planteringen växer den vackra stefanandran.

 

Nepeta och bonica blommar tillsammans och jag tror att det kommer att blomma länge här ännu.

 

 

I de båda bonicaplanteringarna vid hotellgräsmattan blommar fortfarande de rosa rosorna tillsammans med den blå snokörten som jag hoppas ska självså sig där till nästa år.

 

Jag fortsätter min vandring mer till sjön där dimman håller på att lätta och solen bryter igenom. Det blir så där vackert att man står en lång stund och bara stirrar ut över det spegelblanka vattnet, på dimman och på solen som direkt  börjar värma när den bryter igenom dimman.







Om igen....den fantastiska stenkyndeln blir bara vackrare och vackrare ju längre in i hösten man kommer. Det finns ingen vackrare perenn....enligt mig,


Dagens låt
Så nära - Ulf Lundell

Jag ser inte på Idol men jag fick den här länken. Det här är riktigt bra.

Det finns nya vårbilder från Krusenstiernska gården i Kalmar i trädgårdsspaningen från den vackra trädgården.

För ett år sedan
För två år sedan

Kommentarer
Postat av: Lilla B

Vilken otrolig växtkraft och så mycket blommor som finns kvar. Här är det just inget kvar. Frostnätterna satte stopp för mycket blomning. Rådjuren har kalast på persiljan, ätit bra mycket på de tidigare så höga jordärtskockorna. Till och med en brunnäva har de kalast upp. Tror att kärleksörten ryker till helgen. Det ser lite trist ut. Men koltrastarna finns i mängs och är glupska på äpplena som finns kvar. De får gärna ta.

Jag ligger efter vad det gäller grävning i kökslandet och det är inte heller klart i växthuset. Planerna är att få undan det i helgen.

aA en fin helg, Slottsträdgårdsmästaren!

2008-10-03 @ 17:53:57
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Johanna

Ja det i blomväg börjar sacka här också, blir brunt och fult. Men mina balkongväxter håller än konstigt nog. vi har det kallt på natten, men ingen frost än.

Jag ska möjligen gå på museum vid dåligt väder och vid fint väder ska jag promenera i naturen och så ska jag träffa familjen. Vilohelg här med alltså :o)

Trevlig helg!



2008-10-03 @ 18:46:46
URL: http://meramest.blogspot.com
Postat av: annsofi

Underbara bilder! - både de meditativa dimlandskapen och den trolska, yppiga höstblomningen. - Stenkyndel har jag länge haft som önskeväxt, och din bild och kommentar fick mig att bestämma mig för att skaffa den till nästa säsong.

2008-10-03 @ 19:54:00
URL: http://annsofiero.wordpress.com
Postat av: gittan

Verligen fina bilder. Jag är allt lite förvånad över hur mycket som fortfarande blommar hos dig. För min del blir det en tur till stenbutiken imorgon för att beställa sten till en 40 m lång mur =) Det har jag längtat efter länge.

2008-10-03 @ 20:08:12
URL: http://gittans.tradgardsblogg.se
Postat av: Katarina

Å, vad mycket det är som fortfarande blommar hos dig! Jättefint!

Jag ska uppvakta ett litet mannagryn på fyraårsdagen i helgen. Och om det inte regnar alltför mycket ta en vända ner till kollitotten också!

Det börjar väl bli dags att ta in utemöblerna...

2008-10-03 @ 20:30:50
URL: http://kollitott.blogg.se/
Postat av: Kersti

Det finns lite kvar här i rabatterna också även om de mesta nu ser lite bedagat ut. På hundpromenadens äng blommar rödklövern för fullt. Det ser lite udda ut mot de röda lönnarna.

Så vackert du fångat dimman över vattnet. En riktigt skön helg önskar jag dig. Vi har arbetshelg i vår förening så det blir säkert en hel del trädgårdsarbete.

2008-10-03 @ 21:55:49
URL: http:/http://plommenad.blogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lilla B: Lycka till med grävning och annat i helgen. Du kanske hinner med att vila lite också?



Johanna: Museum är perfekt när det är dåligt väder.



annsofi: Stenkyndeln kan vara lite knepig att få igång men när den väl etablerat sig är den helt ljuvlig.



gittan: Aha...vad spännande. Vad blir det för sten?



Katarina: Låter som en bra helg tycker jag.



Kersti: Arbetshelg i föreningen....aj, det låter inte vilosamt Kersti...

2008-10-04 @ 05:41:50
Postat av: Anita

Vilken fantastisk vandring du bjuder på. Vilken målande beskrivning. Och vilka bilder. Jag blir helt betagen i dimbilderna över vattnet. Så otroligt vackra. Det var en härlig dimma igår när jag åkte till jobbet så jag förstår att vandringen genom slottsträdgården måste varit extra njutbar.



Annars så blir det inte mycket fysisk vila i helgen men väl själslig. Jag ska plocka in alla mina blommor från uterummet (och dom är många) för uterummet ska byggas om, med början av nästa vecka. Sedan blir det pyssel i trädgården. Stängslet runt azaleasluttningen ska på plats för jag har sett att rådjuren börjat slå sina lovar här omkring. Om jag inte har inhägnat så har jag knappt några knoppar kvar till nästa vår. Och ännu så länge är vädret ljuvligt.



Ha en riktigt skön vilohelg!

Anita

2008-10-04 @ 08:14:34
URL: http://anitalinder.wordpress.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Anita: Azaleasluttning lät vackert och jag förstår att du vill skydda den. Det är nog många sommarblommor som åker in i helgen runt om i landet. Ja..nu vilar vi!

2008-10-04 @ 08:22:43
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0