Site Meter

Ett rum med utsikt - vecka 20



Som alla säger så kom trädens grönska oerhört fort i år och nu ser det ut som högsommar. Körsbärsträdens och plommonträdens blomning är avklarad och nu är det dags för äppleträden att blomma.

Blommor och bin
Det finns ett orosmoln i vår vackra försommar....man ser inte till varken bin eller humlor. Ser ni andra några humlor eller bin bland fruktträdens blommor?  Det kan väl aldrig vara så att det där hemska viruset från USA som dödade oerhörda mängder bin även hamnat här hemma?

Klicka på kategorin ´´Ett rum med utsikt´´  för att följa växlingarna i naturen.
.

Kommentarer
Postat av: Lilla B

Humlorna kan jag inte uttala mig om men något lite om bina.

Det är nog ingen större fara med det där viruset du hört talas om - vad som bekymrar biodlare här i landet är ett kvalster som kallas varroa. Det gör biodlingen krångligare och man får sämre skördar. Många biodlare är gamla och lägger av en efter en. Återväxten är klen. Det finns inte så många unga biodlare.

Ännu har jag inte hört rapporter om hur samhällena har övervintrat. Ibland dukar de under av sjukdom eller svält. Det som finns än så länge är rätt små samhällen. De byggs upp efterhand. När blomningen kommer väldigt tidigt är samhällena inte så stora och bina hinner helt enkelt inte med.

Jag saknar våra bin. På gärden står fyra tomma bikupor. Trågkupor med ramar i Sveaformat. När våra samhällen dog en vinter orkade vi inte sätta igång på nytt.

Vi får väl göra tvärtom mot andra - ta upp biodling när vi blir gamla.

2008-05-12 @ 18:45:37
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: sericea



Här blommar körsbärstäden, äppelträden och syrenerna samtidigt. jag blir lite nervös av att allt kommer på samma gång.

jga har sett nåt brumma förbi när jag jobbar men inte om det är en humla eller ett bi.



Vi får väl göra som Lilla B allihop och starta en liten biodling.

2008-05-12 @ 19:20:11
URL: http://meramest.blogspot.com/
Postat av: Ronja

Här blommar äppelträden för fullt! Jag blev orolig i helgen för när man pratade om surr i äppelträden på andra håll i landet hördes här inte ett knyst, men idag har jag sett en och annan humla.

2008-05-12 @ 20:50:59
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Anna

Jag såg flera humlor i vårginsten förra veckan. :)

2008-05-12 @ 21:15:33
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lilla B: Visste väl att jag kunde lita på dig. Tack för de upplysningarna och jag tycker absolut att du ska ta upp biodlandet.



sericea: Vi fortsätter att lyssna på brum och surr!



Ronja: En och annan är en bra början i alla fall!



Anna: Låter gott! Humlor kan man alltid lita på.



2008-05-12 @ 21:34:56
Postat av: Pia (Pimli)

Vi har haft väldigt lite bin och humlor här (Hedemora) och nu har ena körsbärsträdet blommat över. Så det blir nog inte så mycket bär - om ens några. Nu blommar det andra, men det är ju så kallt att jag misströstar även när det gäller det. Hade just inga bin i krokusarna heller och det brukar vimla av dem där. Eländes elände!

2008-05-12 @ 21:43:59
URL: http://pimli.se
Postat av: Ung tant

Jag hör och ser ganska mycket humlor. I Åkerö var jag tvungen och stanna vid en lönn då jag undrade vad det var som brummade ganska högt. Det var hundratals humlor i trädet!

2008-05-13 @ 08:00:02
URL: http://ungtant.blogspot.com
Postat av: Börje



Hej Hasse här i Haninge har ca 70% av alla bin dött. Våra 2 bisamhällen dog i vintras. Men man ger inte upp för det. Har nu byggt en bipaviljong och skaffat ett nytt bisamhälle.

Ha det bra Jana hälsar.

2008-05-13 @ 09:49:14
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Pia: Låter inte så bra nej.



Ung Tant: Åkerö kan man alltid lita på.



Börje: Hallå reskompis. Det var tråkigt att de dött för er. Bra inställning att inte ge upp Börje. Hälsa tillbaka till Jana!

2008-05-13 @ 20:55:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0