Site Meter

Frågor om träd - 13

Vi tar sista och kanske klurigaste frågan nu ikväll då de tre tävlande som har chans att vinna boken redan har svarat på fråga 12.

13. Ett mycket stormfast träd som tål salt och avgaser bra och kanske därför blivit ett populärt stadsträd.


Svar på fråga 1: Ginkgo
Svar på fråga 2: En
Svar på fråga 3: Skogsalm
Svar på fråga 4. Ask.
Svar på fråga 5: Asp
Svar på fråga 6: Björk
Svar på fråga 7: Bok
Svar på fråga 8: Ek
Svar på fråga 9: Lind
Svar på fråga 10: Rönn
Svart på fråga 11: Tall

Det här var sista frågan och jag rättar svaren i morgon kväll och utser då vinnaren. Blir det flera tävlande med lika många rätt så tar jag hit kontrollanter från Svenska spel för att övervaka lottningen.

Kommentarer
Postat av: Fundera grönt

Låter som Oxel! Sorbus intermedia.

2008-03-16 @ 22:21:24
URL: http://funderagront.blogspot.com/
Postat av: Fundera grönt

Men om den är klurig så kanske det inte är så enkelt...

2008-03-16 @ 22:22:42
URL: http://funderagront.blogspot.com/
Postat av: Lilla B

Deet var inget klurigt för en som är uppvuxen på västkusten. Kan inte vara något annat än oxel, tro. Kommer ihåg hur grannen, Larsson med den fina trädgården, hade planterat en rad oxlar mot väst. De lite gråludna bladen tål saltet som kommer in från Kattegatt.
Det sägs att man kan poppa de röda bären ungefär som popcorn. Har aldrig prövat - det är kanske en skröna.Det finns mycket sånt om växter och trädgårdsskötsel.
Det för bära eller brista: oxel är svaret.

2008-03-17 @ 06:56:27
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: Claus

Som gammal fågelskådare har jag också haft närkontakt med läplanteringar av oxel längs kusterna. Dock vet jag inte hur populära stadsträd de är. Men almen utgår väl så oxel får bli mitt svar.

2008-03-17 @ 07:33:19
URL: http://lotten5.blogspot.com/
Postat av: Gunvor

OXEL absolut. Mitt föräldrahem på västkusten kantades åt norr och väst av en ståtlig oxelhäck, som min far slet med varje år. Aldrig att han skulle använt motorsåg. Den skulle tuktas för hand.

2008-03-17 @ 09:26:45
Postat av: Lars

Stormfast och salttåligt - måste vara oxel. Vitgran har också de egenskaperna, men är knappast ett populärt stadsträd.

2008-03-18 @ 09:19:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0