Site Meter

Dagens trädgårdsbok - Välja växter

15392-1872Lathund för trädgårdsägare

Författare:
Gustaf Alm
Bokförlag: Natur och kultur
159 sidor.
Utgivningsår: 1994
Sök boken i Antikvariat.net

Det här är som titeln berättar en lathund och jag har haft massor av nytta av den här lilla skriften. Boken är ett komplement till andra böcker när man ska planera och välja växter för sin trädgård.
Folke Mattsson tidigare Zetas trädgårds ägare har varit med och valt växterna till de olika växtmiljöerna. För varje växtplats finns massor av förslag och det är både välkända och mer spännande val av växter.

Boken ger förslag till växter för olika typer av jord, soligt, skuggigt eller blåsigt läge, snabbväxande växter, slingrande eller marktäckande växter, vattenväxter, stenpartiväxter, växter med grå eller silvriga blad, växter med lysande höstfärg träd och buskar med annorlunda bark mm.

Författaren Gustaf Alm är en välkänd fackman och författare till ett stort antal böcker.



Kommentarer
Postat av: GUNVOR

Den boken borde jag verkligen införskaffa. Jag har alldeles för lätt till inpulsköp, vilket får till följd att jag måste flytta runt växter som hamnat olämpligt. En massa onödigt jobb.
Har f.ö. ännu ett boktips (har ju lämnat ett par tips tidigare). En ny bok, 2007, om träd. Den heter "Svenska träd - upptäck, känn igen och använd" av Pelle Holmberg och Marie-Louise Eklöf med foto av Maj-Britt Rehnström.

2008-03-14 @ 19:40:09
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Gunvor: Tack för tipset, ska titta hur den ser ut. Jag har väldigt många trädböcker så den måste vara något extra för att jag ska skaffa ännu en.

2008-03-14 @ 20:31:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0