Site Meter

Djurgården vaknar långsamt


Tidig morgon på Djurgåden. Jag ställde bilen vid Djurgårdsbron och gick efter kajen bort mot Grönan. Det var bara några hundmänniskor ute och i Wasahamnen började båtfolket röra på sig. Några utesovare låg på bänkar och sov gott i morgonsolen. Bilderna på rosorna är från en gård i Djurgårdsstaden som vårt familjeföretag Norrtälje Trädgårdsservice hade skötsel på en gång i tiden. Vid Waldemarsudde gick jag ner till strandkanten och satt där och tittade på båttrafiken, Viking Lines Gabriella gled sakta in mot hamnen.

Nu började Djurgården vakna allt mer och det var dags att lämna ön. Uppe vid Waldemarsuddes byggnad stod en ung kvinna med brukklänning som fotograferades av sin mamma, med den vackra utsiken i bakgrunden. Hoppas att de inte fick med skulpturen ´´Tänkaren´´ i bild bara - han ser inte ut att vara lika lycklig som den unga bruden. Jag lyckönskade henne när jag gick förbi.
Borta vid Wasamuseet började det strömma till folk och vid Junibacken ringlade köerna in till Astrid Lindgrens sagopalats.



Man får inte vara rädd för närhet och trängsel om man ska ligga i Wasahamnen.


Rosorna vid Waldemarsudde var vackra men i övrigt såg trädgården inte så kul ut - vad händer trädgårdsmästare Marina?


Funderar om jag skulle skaffa en kajak.....


Statyn heter ´´Paret´´ av Liss Eriksson och restes här 1974.


Caféerna hade inte öppnat. Vid restaurang Carl Michael hade man förgyllt uteserveringen med en plasthäck föreställande - ja, vem vet!

Kommentarer
Postat av: Ellinor

Nu du kära vän får du sluta prata om den där vita havskajaken och skrida till verket. Vilda följer säkert gärna med...

2008-06-29 @ 12:35:31
URL: http://kajplats13.blogg.se/
Postat av: Matildas fikarum

Återigen bjuder du på de mest fantastiskt vackra Sverigebilder. Jag tog bloggpaus ett tag så nu har jag mycket att ta igen. Såg att du i ett inlägg oroade dig för att du inte var tillräckligt rolig, eller nåt i den stilen, men då vill jag säga att DET behöver du inte bekymra dig om. För mig är din blogg ovärderlig, och ser alltid fram emot antingen nya inlägg eller så skrollar jag igenom gamla. Kanske jag borde kommentera oftare, men att jag läser och tittar och njuter, det ska du veta att jag gör!

2008-06-29 @ 15:08:14
URL: http://matildasfikarum.wordpress.com
Postat av: Eivor

Fina rosor och skulpturer Du har fotograferat.

Det planerade Stockholmsbesöket blev tyvärr uppskjutet, så jag får titta på Dina bilder istället.

Kajaker är för rangliga flytetyg för min del :)

Men jag var på Läckö slott i veckan och slottsträdgården med örtagården var väldigt vacker.

Hälsn. Eivor

2008-06-29 @ 18:58:48
Postat av: Trolda

2-1 är mitt tips också...=D Och naturligtvis till Sapniens fördel =D



Trolda - håller tummarna!

2008-06-29 @ 20:34:28
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: The Intercontinental Gardener

Nu fick du med en av mina absoluta favoritskulpturer - Liss Erikssons "Paret" är en av de vackraste skildringarna av en knoppande kärlek... Eller hur?

Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Paret är en vacker skulptur.

2008-06-30 @ 23:08:31
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Kersti

Vilken härlig morgonpromenad.

2008-07-01 @ 00:02:10
URL: http://plommenad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0