Site Meter

Rapport från slottsparken innan semestern



  • Ovanligt trött sätter jag mig i Hondan och styr mot slottsparken. Hör på nyheterna att nu är mobilsamtalen fler än från det fasta nätet. Lyssnar på P2. Köpte bröd vid macken och där inne fanns fyra hårdrockare från Umeå. Tidig morgon för hårdrockare. De skulle se eller hade sett Iron Maiden. Glada på gränsen till galna med sitt långa hår och allt som hör till en hårdrockare. Utanför stod en minibuss med öppna dörrar och de spelade REM...hm! Blev aningen avundsjuk....vi som gillar Uffe är ofta en samling halvgamla svårmodiga typer som funderar över livet. Här var det glädje och rock´roll! Det närmaste jag kommer rock nu är Rockdust.
  •  Anländer till parken. Frukost och jag lägger ut ett blogginlägg om perennplantering.
  • Vattnar alla krukväxter inne i slottet och vid hotellet.
  • Besprutar en grusplan med medel som gör att ogräs dör.
  • Nu börjar jag klä av de planteringar som varit instängda i fem veckor för att inte hararna och rådjur ska äta upp rosor och annat. Nu kan ni harar som suttit utanför inhägnaderna och dreglat ta för er igen. Nu är det fritt fram, ät nu ordentligt så att ni orkar hoppa.....åt helvete!
  • Planteringar som inte rensats på ogräs under fem veckor....blir ganska igenväxta. Inhägnaderna har gjort att jag inte kommit åt....nu kom jag åt! Solen steker mig. Det är sommar och värme som man längtat till...men man längtade inte att rensa ogräs när det är så här varmt. Kaffe och vattenpaus nu. Tänkte lämna små rapporter när jag har mina raster, det lär bli en lång dag med jobb ikväll. Antar att ni är oerhört intresserade av vad jag gör i min park en dag som denna. I morgon tänkte jag att jag skulle ha läget under kontroll när jag stiger upp här i rummet i parken. Hoppas att morgonen kan bestå av vattning, kratta eller blåsa alla gångar, städa inne, ta ut trädgårdsstolar som stått inne under de här fem veckorna, en sista fotorunda innan jag lämnar parken och tar ledigt i två veckor.
  • Fortsätter att göra ordning planteringarna och ser att i rosenplanteringarna med Bonica har det kommit upp snokört som jag sådde där i våras. Det blev precis så som jag hade tänkt det, bilder senare. Sedan väntar jobb i trädgårdslandet en lång stund....
  • Återkommer vid nästa vatten och kaffepaus.
  • Nej...det här är för varmt! Man blir yr i solen och trädgårdslandet ligger mitt i denna gassande sol. Växterna kämpar tillsammans med mig mot de nästan aggresiva strålarna och varken jag eller växterna ser speciellt  pigga ut trots att växterna står i fuktig jord av gårdagens vattning och jag som tankar vatten mest hela tiden. Men vi hämtar oss säkert i kväll. Jag har nog druckit 50 liter vatten idag och snart kopplar jag ett gardenamunstycke i munnen och trycker fast slangen där.  På lördag då min semester börjar då kommer lågtrycken....13 grader och regn...men ärligt talat så gör det inte så mycket, jag vilar nog bättre i sämre väder än ute i stekande sol. Funderar över detta långa inlägg och kommer fram till att jag nog börjar längta efter folk här på anläggningen så att jag har någon att prata med. Tills dess....fortsätter jag att skriva detta oändliga inlägg....
  • Gick förbi äppelträden och trots att det var så få bin/humlor som jobbade med pollineringen på försommaren så blir det bra med frukt.
  • Alla inhägnader är borta nu och planteringara rensade och fina, endast höstanemonerna har nät över sig, alla knopparna kommer att slå ut i helgen så jag låter nog nätet sitta och låter J ta bort det på måndag.
  • Klockan är snart fem och jag har tagit en dusch för att fira att nu även trädgårdslandet är rensat och klart., nu känns det lättare att tänka igen. Nu väntar middag och sedan kommer jag nog att bära ut alla de där stolarna ikväll. Eftersom listan på allt jag skulle göra den här veckan var lång känns det skönt att det bara är några punkter kvar. En sista rapport kommer ikväll då det här inlägget absolut behöver avslutas...
  • Så...stolarna är ute och jag avslutar min dag. Nu ska jag fortsätta läsa ´´Gunnar´´  och ladda för sista arbetsdagen innan ledigheten. Tack för idag!
  • Jo, en sak till...när jag stämplat ut tog jag min macka och öl och gick ner till bryggan. Tog ett kvällsdopp den här sista ensamma kvällen för i år i slottsparken. Det var helt stilla på vattnet och syrsorna spelade på land. När jag kom upp till rummet hörde jag att bonden hade börjat tröska och så var det med den stillheten. Det dånar utanför mitt fönster men hur ska jag kunna klaga här.....det är ett levande jordbruk de har våra grannar!

Kommentarer
Postat av: Åsa!

Gisses ände, du kommer ju att vara helt slut när din semester börjar...

2008-07-31 @ 18:05:55
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Kersti

Jisses vilken flitig slottsträdgårdsmästare. Du har verkligen gjort dig förtjänt av semester.

2008-07-31 @ 18:15:36
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Katarina

Du har det körigt...men vackert runtomkring!

Får vi en recension av Gunnar också sen?

2008-07-31 @ 22:45:58
URL: http://kollitott.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Alla tre: Det är sommar och jag är trädgårdsmästare....det ska vara mycket att göra då. Jag trivs när det är mycket att göra men när man ska lämna parken så blir man lite stressad att man glömt något. Men visst ska det bli helt underbart att vara fri några veckor. Recension av Gunnar kommer nog framöver....

2008-08-01 @ 09:18:20
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Underbara bilder du har! Jag tycker om att fota alla blommor...bryggor och hav! Roligt att kolla in din blogg!

2008-08-01 @ 12:09:11
URL: http://rebeckasadbom.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Rebecka: Tack....med det är inget mot de naturbilder du tar!

2008-08-01 @ 12:49:19
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0