Site Meter

Dagens trädgårdsbok - Perennboken med växtbeskrivningar

15392-1533

Författare: Flera författare bl.a Karin Berglund, Kenneth Lorentzon, Ilge Bosch-Willebrand.
Fotograf: Bl.a. författarnas foto.
Bokförlag: LTs förlag
371 sidor
Utgivningsår: 1989
Sök boken på Antikvariareit.net
Eller låna den på biblioteket....

Den här boken om perenner är inte helt ny men det är en mycket bra bok om man vill fördjupa sig i perennernas värld. Den är uppbyggd med elva avsnitt där de tio författarna mycket utförligt berättar om sitt område. Längst bak i boken presenteras de olika författarna.
Det här är den absolut bästa bok jag sett om perenner och det märks att det är mycket kunniga författare.

Avsnittet av Eva Gustavsson som handlar om komposition med färg och form är en av höjdpunkterna i boken.
Efter de olika avsnitten av författarna så följer en mycket bra växtbeskrivning på 200 sidor där många sortnamn finns angivna bland de olika arterna.
Det här är ingen fotobok eller inspirationsbok utan i stället en bok där man kan bygga på sina kunskaper om perenner.

De olika avsnitten är:
  • Karin Berglund - Låt det blomma och dofta
  • Inga Hermelin-Jungstedt - Perenner i offentlig miljö
  • Eva Gustavsson - Levande tavlor med perenner
  • Bengt Lövkvist - Stenpartier, murar och tråg
  • Kenneth Lorentzon - Woodland
  • Henrik Zetterlund - Torvpartiet
  • Ilge Bosch-Willebrand - Vatten- och fuktmiljöer
  • Rune Bengtsson - Perenner som marktäckare
  • Mårten Hammer - Naturen som förebild
  • Evert Nilsson - Perenner från kust till kalfjäll
  • Rune Bengtsson - Perenners biologi och livsvillkor

Kommentarer
Postat av: Valeria

Tack för tipset, jag skall gå förbi biblioteket och låna den.
Fast jag skulle hellre vilja ha den. Jag har sett att den har kommit ut i en andra upplaga.

2008-01-10 @ 10:26:31
Postat av: Valeria

Och som du skrev, den är slut...

2008-01-11 @ 13:25:19
Postat av: Fundera grönt

Hm... Jag tror att den boken står med på litteraturlistan över förslag på böcker vi ska ha till trädgårdsmästarutbildningen jag börjar nu i januari. Ska låna den på biblioteket! Imorgon ska jag föresten kolla antikvariat... men det är nog svårt att hitta den och andra jag söker...
Har du kollat in den nya 'perennbibeln' som kom i våras? Skulle vara roligt att höra vad du tycker om den. 'Perenner' är det jag menar. Hansson heter de som plåtat och skrivit. Fin tycker jag, men jag har inte hunnit läsa så mycket i den ännu, fick den i julklapp av mig själv! :)

2008-01-11 @ 19:25:14
URL: http://funderagront.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Valeria: Aj då...
Fundera grönt: Just det...hade glömt den. Såg när den kom ut och bestämde att jag skulle köpa den men sedan glömde jag. Ska absolut köpa den.

2008-01-11 @ 19:51:35
Postat av: Fundera grönt

Berätta sen vad du tycker! Den är rätt dyr, men bättre pris på nätet.

2008-01-11 @ 20:07:55
URL: http://funderagront.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0