Site Meter

Dagens trädgårdsbok - Perenner

15392-1714Författare: Marie och Björn Hansson
Fotograf: Björn Hansson
Bokförlag: Prisma
320 sidor
Utgivningsår: 2007
Sök boken i antikvariat.net
Bokus

Det var länge sedan jag öppnade en trädgårdsbok och blev så glatt överraskad. När man genom en bokklubb får köpa några böcker för 39 kr/st så har man inte alltför stora förväntningar att det ska vara kvalitetsböcker.
Den här perennboken är helt ljuvlig. För det första så tycker jag om formatet 28x20 och när man bläddrar i boken så tycker man genast om layouten, det är en vacker bok helt enkelt. Men det är ingen inspirationsbok med fantastiska bilder även om jag vill vara i trädgården på bilden som finns på sid.33.

Boken börjar med olika kapitel där man får reda på det viktigaste man bör veta om användandet av våra fleråriga växter, vilka perenner som passar i olika lägen mm. Något som jag gillar är som vanligt kapitlen om den naturliga trädgården och woodland men här kan man också läsa om perenner i kruka, vilken jord olika pernner tycker om mm.


Själva växtpresentationen är också mycket bra. Det kan ju skrivas långa stycket om varje perenn men då skulle boken ha blivit tjock som lagboken, de här presentationerna räcker gott och väl.
Det börjar med information om släktet och sedan kommer kortare presentationer av arter och sorter, det finns självklart inte bilder till alla 2800 växter som beskrivs i boken men 1000 bilder finns ändå.

Beskrivningen anger blomningstid, höjd, läge, härdighet och planteringsavstånd och en kortare beskrivning om varifrån arten härstammar och hur man kan använda den.
Eftersom jag tycker om nävor så bläddrar jag fram till geranium och där blir man glad igen. Vilken perennbok visar 35 bilder av olika nävor? Nävorna har fått 6 sidor i boken. Pioner har också fått mycket utrymme. På sida 11 finns en lista på det perenner som blivit ´´årets perenn´´ sedan starten 1997. Årets perenn är ju Vitblommig fläcklungört, Pulmonaria officinalis.

Den här boken kan jag verkligen rekommendera och jag kommer med all säkerhet ha mycket nytta och glädje av den.

Register till Dagens trädgårdsbok

.

Kommentarer
Postat av: Katarina

Jag som frestades av dig och lockades in i bokklubben har också fått mina böcker. Köpte även jag boken om perenner och tyckte särskilt mycket om granntipsen, alltså vad växten passar att planteras tillsammans med. Roligt att få lite idéer som man kanske inte tänkt på själv. Köpte även en bok om planering som vid första genombläddrandet kanske inte riktigt motsvarade förväntningarna. Såg att bokrean ska innehålla den ganska nya boken om trädgårdsdesign av Rosenholms,
har du (eller någon annan) erfarenhet av den?

2008-02-13 @ 09:55:32
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Nej den har jag inte sett. Får vänta till bokrean och se hur den ser ut. Tack för tipset!

2008-02-13 @ 10:35:52
Postat av: Valeria

Boken finns på Bokus, på den här länken:

http://www.bokus.com/b/9789151850504.html?pt=search_result

2008-02-13 @ 11:07:35
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Valeria: Tack.

2008-02-13 @ 11:17:07
Postat av: Rosengeranium (Parkettodlaren)

Aj, där fick jag ont i plånboken! Det är farligt att presentera böcker för någon som kan göra en rundresa till IKEA, Bauhaus och Elgiganten och komma hem med en bok. Kommer defintivt att titta en extra gång på "Perenner", och det även fast jag inte har någon utomhusträdgård...

Just nu läser jag dock "Worms Eat My Garbage" av Mary Applehof. Kortfattad och informativ bok om maskkompostering. Rekommenderas.

2008-02-13 @ 13:19:27
URL: http://parkettodlaren.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Parkettodlaren: Dra in på en Billy-hylla och köp den här boken i stället.
Maskar som äter sopor låter som en trevlig läsning! Men jag menar allvar...det är riktigt intressant.

2008-02-13 @ 15:43:19
Postat av: Azola

Mina 3 böcker kom i måndags, däribland denna du visar!
verkar mycket givande!

2008-02-14 @ 15:19:42
Postat av: Ronja

Vilket sammanträffande! Jag sprang på boken i bokhandeln idag och kunde inte motstå en frestelse på ynka 279 kr... ;)
Har suttit hela eftermiddagen och verkligen LÄST boken. Så bra! Så informativ! En riktigt höjdare som jag verkligen kan rekommendera.
Kram

2008-02-14 @ 20:23:12
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Azola och Ronja: Den är kanon!

2008-02-14 @ 21:44:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0