Site Meter

Viktigaste sinnet

Provar med en liten undersökning igen. Nu är ju inte Peter LeMarc med så nu kanske det funkar (funderade på om det var han själv som var inne här på bloggen och förstörde undersökningen om bästa manliga artist tidigare....och efter 19 röster ser det ut som om han varit inne och mångklickat på känsel...för inte kan väl känsel vara det viktigaste sinnet?).

Bilderna är lånade från Wikipedia

Ett av dessa sinnen försämras alltmer för mig, det kanske är åldern men jag saknar att fullt ut kunna använda det. Jag får väl börja utveckla det sjätte sinnet mer i stället......
Smaken har jag inga problem med och synen fixar jag med dagslinser. Hör gör jag nästan för bra och känner gör jag en massa men mitt luktsinne är inte vad det varit. Jag har problem att känna dofter om jag  inte sticker näsan väldigt nära. Det här är inte bra och jag får väl söka för det.

Jag vill kunna känna vårens dofter när det börjar dofta jord och vårblommor, känna alla sommarens dofter, känna gulmårans starka doft när man cyklar ute på småvägar, känna svaga dofter av parfymer mm.

Wikipedia om sinnet

För ett år sedan
För två år sedan

Dagens länktips

Resultat
Syn - 15
Hörsel - 2
Smak - 1
Lukt - 1
Känsel - 12

Kommentarer
Postat av: agneta

avstår från att rösta, frågan känns helt omöjlig att svara på. Tur att man slipper göra det valet?

Men... jag skulle nog hellre förlora synen än hörseln, tror jag. Om jag fick välja, alltså.

Hoppas jag slipper.

2008-08-17 @ 15:09:49
URL: http://agnetakarlsson.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

agneta: Självklart vill man ha alla sinnen i trim. Torts allt har du ju valt nu Agneta...hörseln alltså!

2008-08-17 @ 15:28:54
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Trolda

Det regnar inte alltid i Ljungskile...nej =D



Trolda - kram

2008-08-17 @ 16:04:07
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Miranda

Likt Agneta tror jag även jag avstår från att rösta, men att förlora synen för en fotograf och grafisk formgivare... Eeehhhh...



Och all musik som gör livet värt att leva, och den första svidande sköna koltrasten i slutet på februari...ljudet av vatten i slottsfontänen...bäsingarnas klockor bakom huset i sommarnatten...



Doften av jord i mars när dagsmejan gröpt fram en liten lega mot söderväggen...sticka snoken i en blommande hägg...våt asfalt efter regnat...



Smaken av kräftor nu i augusti...



Och att sticka fingrarna i en binge full av garn, eller vete...Doften av nyskördat korn...



Helsike, nej - trädgårdsmästar'n - det går inte...

2008-08-18 @ 09:05:03
URL: http://mirasmirakel.blogspot.com
Postat av: Matildas fikarum

Man kan få tillfälligt nedsatt luktsinne om man är deppig. Det är ju allmänt känt att man tycks se färger klarare när man är lycklig, men detsamma gäller lukter.

2008-08-18 @ 15:32:04
URL: http://matildasfikarum.wordpress.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Trolda: Vilken tur!



Miranda: Självklart är alla sinnen viktiga och jag vill inte heller välja, tyckte bara att det skulle vara intressant att få en bild av vad människor tycker.



Matildas fikarum: Då ska jag beställa ännu en box med Seinfeld eller Mr. Bean....

2008-08-18 @ 19:31:12
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Johan Olsson

Utan synen så vet jag inte om jag hade haft mycket kvar att leva för:( synen är överlägset det viktigaste sinnet.

2009-11-05 @ 23:27:58
URL: http://www.betaldaundersokningar.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Johan Olsson: Håller med...trots att jag skulle bli helt skräckslagen om jag förlorade hörseln.

2009-11-06 @ 12:38:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0