Site Meter

Winnerbäck - Daugava

15392-1220

Det är många spännade skivsläpp nu i höst. Hörde just några låtar på nätet från Kents nya album och det låter bra som vanligt...i första lyssningen, lite skönt deppigt sådär, (sömnen är mycket vacker). Inte lika deppigt dock som Winnerbäcks senaste album Daugava som är som att kliva in i ett mycket mörkt rum, antagligen har han förlorat sin kärlek när han skrev detta. Saknad och ensamhet. Musikaliskt har han kryddat med folkmusiktoner som gör att det här skiljer sig från hans övriga album.
Det är Winnerbäcks åttonde album och tillsammans med Söndermarken tycker jag att det här är det bästa han gjort. Det är perfekt musik att lyssna på nu när det är höst, det skulle vara omöjligt att släppa en sådan här platta på våren. Jag vet inte hur länge man orkar lyssna på Daugava men just nu njuter jag av den.
Mina favoriter är:
  • Jag har väntat på ett regn - Skivans starkaste tycker jag. Mycket spännande musikaliskt och med mörk text. ´´Du är svår att leva utan, jag är svår att leva med´´.
  • En tätort på en slätt - Mycket vackert! ´´Ett fönster vi kan sitta vid och blicka ut mot ån´´
  • Jag fattar ingenting - Tror att det var DN som skrev att det låter Dylan.
  • Vad är det som bekymrar Sara We - Smärtsamt vackert.
  • Tidvis - En sång om saknad.
Lars Winnerbäcks hemsida


Kommentarer
Postat av: Gunnar

Hje
Såg att Kent låg högt upp å NRK:s topplista som jag råakde titta på igår.Dom gör sällan några dåliga låtar.
Nu har frosten tagit det mesta av blommorna i trädgården.Nu är det småfåglarna kring fröautomatedrna som dominerar när jag kikar ut genom mitt fönster.
Trevlig helg!(glöm inte Världens barn)
:)

2007-10-13 @ 08:42:56
URL: http://blogg.aftonbladet.se/5859
Postat av: Ronja

Haloj!
det har blivit lite glest med bloggläsande de senaste dagarna pga skoljobb. Det blev en snabbtitt igår kväll, men nu har jag äntligen kommit ifatt på bloggfronten. Härliga bilder! Vatten, soluppgångar, solnedgångar och höstfärger är som de läckraste konstverk i naturen. Bara att njuta!

Kent är bra, men jag har aldrig blivit så intresserad att jag har köpt en skiva med dem. Det kanske är dags nu...?

Ha en fortsatt skön helg!

2007-10-13 @ 18:31:15
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Gunnar: Jag har inte glömt.
Ronja: Du ska absolut köpa nya Kent...den är riktigt bra.

2007-10-14 @ 18:10:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0