Site Meter

Kryddlandet tar form

15392-644
Balkansippa och svalört......tillhör inte kryddlandet...!

Min lilla nyanlagda kryddplantering på borggården börjar ta form. De kryddväxter som än så länge finns här är:
Det kommer mera. Återkommer senare med mer om denna plantering.

15392-650
Prunus avium ´Plena´....en av få fyllda körsbärsblommor som är vackra....tycker jag!

Prunus avium ´Plena´ det dubbelblommande fågelbärsträdet som står vid trädgårdslandet har just börjat blomma och det brukar vara starten för att börja så på vårt friland....grönsaker och lite sommarblommor. Jag kommer nog att vänta ett tag till då det ännu inte blivit den värme i jorden som krävs. Plommonträdet ´Jubileum´ har också just börjat blomma och till min glädje blir det en del syrener på den del av syrenhäck som jag klippte ner till marken i juli 2005.

Det tar alltså två år för en mycket gammal syrénhäck att börja blomma igen efter en kraftig nerskärning, men det är först nästa år som den kommer att blomma ordentligt. Nästa etapp som ska föryngras av den gamla syrénhäcken kommer jag kanske att börja med i sommar.....eller nästa sommar. Häcken kommer att beskäras i tre etapper för att den hela tiden ska blomma på någon del och för att slippa kalhyggeskänslan. När den börjar blomma ska jag fotografera den.
Länkt till beskärningstillfället.
Länk till förra årets bild av häcken

Dagens låt
Fulla för kärlekens skull med Eldkvarn. Jag köpte albumet idag.

Kommentarer
Postat av: E

Den sången har gått på repeat hos mig de senaste veckorna! Överlag ett oerhört bra album!

2007-05-09 @ 20:42:45
Postat av: Trolda

Riktigt bra skiva..=D Har som ovanstående också nynnat en del...=) Och så vackert du har det omkring dig där uppe..Och du - VI VANN!!!! Vilken match, vilken härlig seger!!! =D

Trolda - segerrusig..=D

2007-05-09 @ 21:03:51
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Gunnar

Hej
Balkansippa och Svalört var vackert tillsammans.Och Eldkvarns musik lyssnar jag gärna på.
:)

2007-05-10 @ 14:18:23
URL: http://blogg.aftonbladet.se/7121
Postat av: Parkarbetaren

Balkansippan är så fin och tacksam. Knölpluttarna som den lämnar efter sig blir ju bara fler och fler. Behändig present. Hos mig blommar pärlbusken. Den är så läcker. Apropå tulpaner i ringvägen. Jag tycker att parkpengar börjar lämna (små-)stadsparkerna och flytta ut i rondeller, till infarter och i refuger, och i deras spår parkarbetarna. Det gillar jag inte. Kan inte folk pallra sig ur bilarna in i parkerna och njuta av floren där?

2007-05-11 @ 17:05:59
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

E: Har lyssnat i bilen nu och visst är den bra. Trevlig helg P.R.
Trolda: Nu vinner vi VM!
Gunnar: Bra blandning, balkansippa, svalört och Eldkvarn.
Parkarbetaren: Oj...det var en annorlunda åsikt som tål att tänka på. Hm...visst ska man väl vara i parkerna för att se det vackra där....men jag ser inte något fel att smycka ytorna kring tråkiga vägar med blommor. Självklart ska inte pengarna tas från parkerna...är det verkligen så?? Ge gärna något exempel, det här var intressant!

2007-05-11 @ 18:13:08
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0