Site Meter

Syrener i stället för granar

15392-142815392-1427
15392-1431
Färsk bild från parken 14 december. Ny fri utsikt.



Nu ikväll faller vår förvuxna granhäck i slottsparken. En gång i tiden var den en vacker välklippt granhäck som av någon anledning blev förvuxen. De över hundra granarna har länge varit ett problem i parken då de skymmer sjöutsikten från borggården och att den ser ful och dyster ut som kontrast till parken i övrigt som ramas in av gamla syrenhäckar och fruktträd. Just nu ikväll finns en skogsmaskin på plats som tar ner alla granar. De enorma mängder granris som blir kvar kommer senare att transporteras bort.

Nästa steg blir att med traktorgrävare ta bort alla stubbar och att börja göra ordning för plantering av en syrenhäck nästa år. Parken kommer att få ett mjukare och vackrare utseende med en syrenhäck som man ser över bort mot sjön. Det kommer givetvis att ta några år innan den blir ett skydd mot vinden från sjön.
Äntligen försvinner de fula granarna som på vissa platser har börjat falla av sig själv.
J kommer att skicka bilder till mig i morgon då granarna ligger och jag lägger väl till några av bilderna här på bloggen.

15392-1429
Så här såg parken ut på 1930-talet med den välklippta granhäcken och det som nu är en stor gräsyta, där fanns lummig växtlighet.




Kommentarer
Postat av: lotta

En förvuxen granhäck är inte vacker. Mina föräldrar hade en granhäck och jag minns när den togs bort, ljust och fint blev det. Jag är så nyfiken på slottet - finns det någonstans jag kan läsa mer om det? Historia osv. Kul att se äldre foton från trädgården, den ursprungliga trädgårdsstilen osv. Ha en bra Luciakväll 8`)

2007-12-13 @ 21:41:35
URL: http://lotta.tradgardsblogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lotta: Den historia om slottet som jag kan bjuda på finns här på bloggen. Ha en fin Luciakväll själv Lotta.

2007-12-13 @ 21:55:58
Postat av: Anonym

Som nybliven bloggare letar man mera efter "likasinnade" Delar med förtjusning/empati ditt "verk/värk"
Det bästa med naturen och trädgård är att, för det mesta,går det återplantera. Krya på dig och var rädd om armbågen.

2007-12-13 @ 22:37:52
URL: http://stendalen.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Nybliven bloggare: Tack. Om man ändå kunde återplantera en ny frisk arm på Slottsträdgårdsmästaren....det är ju en del jobb med den där syrenhäcken nästa år...bl.a. Lycka till med din blogg.

2007-12-13 @ 22:42:27
Postat av: Ronja

Vad roligt att få se "före och efter"-bilder på slottsparken, även om det var väldigt långt mellan före och efter. :)
Det är en riktig oas du har där, men det har jag ju förstått sedan tidigare!
Må så gott! Kram från Ronja

2007-12-14 @ 09:16:51
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Lilla B

Granhäckar fyller alldeles säkert sin funktion. Men jag tycker att de är som biologisk taggtråd. Och mörka och sura därtill.
Syrénen är så mycket mera levande och inget går väl upp mot att i kvällningen känna syréndoften?

2007-12-14 @ 09:16:51
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ronja: Ja tyvärr har jag inte upplevt parken på 30-talet...
Väntar in bilder nya bilder nu.
____________

Lilla B: Men en välskött granhäck kan vara riktigt vacker i vissa miljöer men självklart föredrar jag en syrenhäck.

2007-12-14 @ 09:27:28
Postat av: Lilla B

En granhäck kan säkert vara fin men här omkring växer så in åt helskottas mycket granar att de nästan tar sig in i farstun. Lätt att bli less.

2007-12-14 @ 09:48:28
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lilla B: Förstår. Gran är inte mitt favoritträd kan jag säga. De som varit i Antroposofernas trädgård i Järna förstår vad jag menar. Där inramas trädgården mot vägen av en granhäck som är formad på ett böljande sätt...inte några raka linjer. Första gången jag såg den klarade jag inte riktigt av formen men nu tycker jag att den är vacker. Men som sagt....jag tycker bättre om lövträd och buskar.

2007-12-14 @ 09:59:11
Postat av: Lilla B

Det var verkligen en barriär som föll!

2007-12-14 @ 12:17:52
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: Azola

Det kommer med tiden att bli underbart med den nya syrenhäcken, vilken doft, fröjd och lycka ;)Vi har syrenhäckar på två sidor av tomtgränsen,det ska bli spännande till sommaren att följa dess blommning.

Vad är det jag läser om dina turer i sjukvården? Låter helt absurt att kastas mellan så många olika behandlingar!Typiskt att de inte kan sammarbeta mellan "lägren" Många gånger behövs både medicinsk och alternativ behandling.Tror du kommer längst med den alternativa behandlingen i nuläget...go for it!
Krya på dig/ kramen A

2007-12-14 @ 13:30:06
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lilla B: Jepp...sehr schön!
Ha en trevlig helg!
_________

Azola: Tack! Syrener är alltid rätt och vackert. Tror snart att jag ska hitta på egna behandlingar för att bli bra.
Ha en trevlig helg!

2007-12-14 @ 15:12:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0