Site Meter

Dagens bok - Träd och buskar i trädgården

15392-1385

Författare: Inger Palmstierna
Fotograf: Bertil K Johansson
Bokförlag: ICA Bokförlag
Utgivningsår: 1999
238 sidor
Sök boken på Antikvariat.net

Den här boken börjar med tjugo kapitel om trädgård innan katalogdelen tar vid. Jag köpte nog boken för växtpresentationernas skull och jag tycker att de fått med de viktigaste buskar och träd som vi kan använda i våra trädgårdar här i Sverige. De stora träden är inte med här av utrymmesskäl som det står i förordet till boken!?

Författaren Inger Palmstierna är bl.a. hortonom, journalist, översättare och föreläsare.
Jag har haft mycket hjälp med växtval av boken. Vid varje växt finns uppgift om latinskt namn, härkomst, höjd, härdighet, läge, beskrivning av växten och olika sorter. Nästan varje art har en bild.
Självklart kunde man önska sig mer utförliga växtbeskrivningar men jag antar att utrymmet inte räcker till i böcker från den här ICA-serien. Jag ska senare presentera andra böcker med utförligare beskrivningar av växter. Det här är ju även en inspirationsbok och måste får få vara lite vacker också även om jag inte är så imponerad av fotografierna i boken men bilderna i avsnittet För djurens skull är fina.

Ett exempel av en växtbeskrivning:
Prunus sargentii - Bergskörsbär
Träd, vackert året om med brunröd, glänsande bark, tidig rosa vårblomning och sedan dekorativa mörkröda bär. Unga blad, först bronsröda sedan gröna för att slutligen få fin tidig höstfärg i gulrött. Vackert solitärträd eller i samplantering med lägre buskar.

Något av innehållet innan växtpresentationerna börjar:
  • Vårdträdet
  • Vatten i vackert sällskap
  • Häcken - det sköna staketet
  • För djurens skull
  • I stället för gräsmatta
  • Rätt växt på rätt plats
Klicka på kategorin Dagens Trädgårdsbok för att se alla böcker.

Kommentarer
Postat av: Lisa

Hej! Tack för bra boktips, nu har jag tipsat om dem på Koloniliv.se.

2007-12-06 @ 16:22:10
URL: http://www.koloniliv.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lisa: Varsågod...nu ska jag gå in till Kolonilvi.se...där har jag aldrig varit. Har en idé att besöka alla Stockholms kolloniområden nästa år och skriva om dem.

2007-12-06 @ 16:44:20
Postat av: Kersti

Å det finns så många fina alldeles runt hörnet där jag bor. Passerar flera gånger i veckan på mina hundpromenader.

2007-12-06 @ 21:53:19
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Ronja

Jag har den nyare versionen från 2006. Den ska vara mycket omarbetad och är verkligen kanon! Jag vet inte exakt vad som skiljer dem åt. Har du titta något på den nyare utgåvan?

2007-12-06 @ 21:57:21
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Kersti: Vad har du för hund?
Ronja: Nej jag har inte tittat i den nya upplagan.

2007-12-06 @ 22:18:04
Postat av: Kersti

Jag har en finsk lapphund. Fast han liknar mest en vanlig svensk, svart och vit. Skimrar dock i brunt när solen lyser. Smutsar ner otroligt nu i detta regnväder.
Vi sticker ofta iväg och går runt Flatensjön. Då kan man passera flera kollonistugeområden. Så här års är det lite vemodigt, de ser så ödsligt ut men på vår, sommar och tidig höst är det en fröjd att gå runt och kika in i alla fina trädgårdar.

2007-12-06 @ 22:23:08
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Kersti: Det är speciellt skönt att vandra med hundar...kanske inte då de ska slåss med andra vandrande hundar!

2007-12-07 @ 04:05:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0