Site Meter

Konst i Norrtäljeån 2007

15392-983

Varje år ställer konstnärer ut konst i Norrtäljeån vilket inte alltid uppskattas av Norrtäljeborna. I år syns bl.a. hajar som ser ut att simma upp mot staden, en mås i en korvkiosk mm. Själv är jag inte så intresserad av sådan här konst men jag tycker ändå att det var ganska ok i år. Vissa år har även jag funderat varför man använder vår vackra å till att ställa ut konst som ibland likar skrot. Ibland vet man inte om det där cykelhjulet som någon slängt i ån är konst eller inte.
Min vackra barndomsstad är fortfarande fylld av semesterfirande stockholmare men även av turister från andra håll. Vi åt lunch ute vid Havspiren som har ett mycket vackert läge vid sjön. Snart blir staden lugn igen, tömd på turister och sommarboende och besöker man Norrtälje i november så förstår man varför min flytt gick till Stockholm redan 1975.

Men staden växer och jag läste igår i ortstidningen att det nu är klart att 800 nya bostäder ska byggas invid Norrtäljeviken. Eftersom vägen till/från Stockholm blivit så bra nu så tar resan bara 45 minuter och det kommer säkert att flytta hit många stockholmare när dessa lägenheter står klara en gång.
Det finns egentligen ingen park att trädgårdsspana i här men Socitetsparken är en fin samlingsplats vid hamnen och efter gatorna i stan, invid affärsentréer har man för flera år sedan planterat klätterrosen Flammentanz, ett bra initiativ av kommunen. Jag tycker också att blomsterurnorna i stan är vackrare än vanligt i år.

15392-989
Det blir bara varmare..... av Ylva Ekman

15392-990
Försöksverksamhet av Peter Varhelyi

15392-987
Nonstop.......mer information kommer senare

15392-986
Agility för fiskar av Johan Frid

15392-985
De röda stövlarna av Hermine Keller

15392-984
Information kommer senare

Kommentarer
Postat av: Emma

Haha! Korvkiosken!

2007-08-09 @ 23:22:44
URL: http://enknubakaffe.blogg.se
Postat av: Omiuz

Norrtälje FTW ;)

2007-08-09 @ 23:30:58
Postat av: Thomas H

Har själv inte besökt staden sedan slutet av 70-talet men minns den vackra ån. Årets konstinslag verkar ju vara rätt harmlös med en del lekfulla påfund, så det går kanske att stå ut en kortare tid med sådant. Kanske hajar någon till och ser skrattmåsen(!) i korvkiosken. Roligare än så lär det inte bli....

2007-08-10 @ 00:33:34
URL: http://thomasmedh.blogspot.com/
Postat av: Rosengeranium

Det var ju riktigt rolig konst! Norrtäljeborna hade tur i år, verkar det som. Min favorit är nog "De röda stövlarna".

2007-08-10 @ 08:33:29
URL: http://parkettodlaren.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Emma: Visst är den fin?
Omiuz: ?
Thomas H: Då är det dags för ett besök nu då? Ja inte behöver väl folk bli upprörda för detta.
Rosengeranium: Den är fin och jag gillar de där sakerna som ser ut som virkade dukar vilka jag inte vet namnet på konstverket eller konstnären. Det finns ingen information på nätet men jag hoppas få tag i uppgifterna.

2007-08-10 @ 09:17:11
Postat av: Omiuz

Slottsträdgårdsmästaren: Vem fan sätter en fiskmås i en korvkiosk ? varför rökte ni på när ni gjorde alla projekt ?

2007-12-02 @ 21:25:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0