Site Meter

Från akvarium till tallrik



Peking är en som en kokande kittel där lyxiga höghus växer upp som svampar ur marken. Det byggs överallt och man kan nästan känna stressen att få färdigt så många byggen som möjligt inför OS nästa år. Då får den här enormt stora staden på tolv miljoner invånare blickar på sig från hela värden. Visserligen kommer Peking att rusa framåt i utvecklingen även om inte inte OS kommer att funka men jag är helt säker på att OS i Peking kommer att bli något utöver det vanliga.

Staden är något av det renaste jag sett....överallt går gatsopare omkring och ser till att gator och trottoarer är kliniskt rena. De har en liten borste och en låda med sig och det ser ut som om de går omkring och letar efter något att sopa upp. Trafiken är hård och cyklar byts hela tiden ut mot bilar, det sägs att det tillkommer omkring tusen bilar i Peking varje dag. Men visst cyklar folk fortfarande och speciellt under tidiga morgnar när försäljarna är på väg mot olika marknader. Cyklarnas flak eller kärror är då så kraftigt lastade att cyklar och förare nästan inte syns.

Dag 3
Frukostbuffén på hotellet var enorm och man kunde äta sig så mätt som man ville. För min egen del blev det något av min vanliga frukost.....kaffe och några mackor och lite yoghurt.
Buss och guide väntade på oss och vi började dagen med att åka till Chongwenmen Grocery Market, en saluhall där man kunde köpa allt från kött, färsk fisk i akvarier, frukt och grönsaker till friterade småfåglar och syrsor. Att både filma och fotografera blir lite stressigt och här inne blev det mest filmning.

Vi fortsatte mot en restaurangskola där vi fick en introduktion i kinesiskt matlagningskonst och vi fick också vara med att tillaga en maträtt tillsammans med de kinesiska eleverna. Av någon anledning så avstod trädgårdsmästaren och fungerade i stället som fotograf.
Vår andra shoppingrunda blev på den berömda pärlmarknaden och här började jag så smått att köpa några tröjor av de kopior som säljs överallt och trots att jag har mina funderingar kring t.ex. Ralph Lauren-tröjor som kostar 60 kr så kunde jag inte låta bli här. Ännu hade jag dock inte lärt mig att pruta ordentligt.....jag tycker ju lite synd om de här försäljarna som kämpar på och skulle helst vilja ge dricks i stället. Men prutningen blev en sport och vi hade våra mästare i gruppen.


Kerstin på restaurangskolan

På kvällen besökte vi en inhemsk fiskrestaurang där man fick välja ut sin fisk i stora akvarier och på så vis få helt färsk fisk på tallriken. Just på det här stället var nog inte personalen så van vid turister och tyckte nog att vi betedde oss märkligt. När vi gick därifrån så såg vi att de samlades vid vårt bord och skrattade.
Dag 4 blir det muren.

Man äter allt möjligt och omöjligt i Kina och man vet inte alltid vad det är för larver och puppor som säljs på marknaderna.

Plastblommor i Beijing

Kommentarer
Postat av: Matildas fikarum

Vilken rolig knorr, det där med att de fnissade åt er när ni gått. De tycker säkert att västerlänningar uppför sig hur tokigt som helst ibland!

2007-04-08 @ 17:14:50
URL: http://www.mildamatilda.blogs.se
Postat av: Pallas

Inte lätt att veta hur man ska uppföra sig på en kinesisk restaurang. Det är ju omöjligt att känna till oskrivna sociala regler när man kommer som turist. Ni kanske lade fiskbenen lustigt på tallriken... Här i Stockholm skulle dte behövas några städande pekingesrar... ;-) Usch för friterade småfåglar. Det får mig att associera till de söta blåmesarna som jag ser i rönnen utanför min balkong ibland. Skulle aldrig kunna äta upp en sån sötnos. Det räcker väl knappt till EN tugga heller...? Var den färska fisken god?

2007-04-08 @ 18:48:48
URL: http://www.pallas.blogg.se
Postat av: Trolda

Det är inte ett helt ovanligt förfarande på asiatiska restauranger att beställa "nyfångad" fisk...Själv gjorde jag det ett antal gånger under min asienresa. Där fick jag också välja själv - och PEKA...Inte utan att man kände sig lite som något utav en bödel...Det som var snäppet värre var om någon beställde KYCKLING...Också DEN "nyfångad"...(Kacklandet från bakgården hördes lääänge i restaurangen..)

Trolda - Godmorgon - och KRYA PÅ DIG!

2007-04-09 @ 08:55:39
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Jag tror att de tyckte vi var lite för glada, skrattade för mycket och drack lite för mycket av deras svaga öl. Hela bordet var fullt av flaskor när vi gick men man kände inte av någonting. Det sägs ju att asiater inte tål alkohol på samma sätt som vi. Fisken var riktigt god och jag håller med om att det känns märkligt att äta småfåglar och jag skulle aldrig göra det. Men det är väl så att folk äter olika djur i olika delar av värden. Men i Kina verkar man äta allt som rör sig.

2007-04-09 @ 08:56:10
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: elisabet

God morgon!

Hamnade här av en slump.
Visst är Peking en fantastisk stad
När vi var där åt vi orm
och då kom kocken in med ormen till bordet, skar upp den och serverade gallan och blodet i små glas
innan han gick och lagade till den.

2007-04-09 @ 09:46:20
URL: http://www.boxtown.nu
Postat av: Hannele

Lite läbbigt... fast jag inte är så känslig.

2007-04-10 @ 17:43:44
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0