Site Meter

Lövräfsning i juli

Lindarna har på vissa ställen i parken släppt 50% av sin lövmassa och trädgårdsmästaren har krattat löv ordentligt i juli månad. Torkan gör att träden inte kan behålla alla löv men trädet tar ingen större skada av det och när jag har semester kommer det  vatten från ovan så att det räcket och blir över. Det kändes lite märkligt ändå att kratta så mycket löv den här tiden.
82247-210

Nu änligen är jag färdig med det tidsödande och arbetsamma jobbet med att slå gräsytor med trimmer. Nu börjar slutspurten innan verksamheten kommer igång nästa vecka. Nu ska gångar kantskäras, alla planteringar rensas och göras fina.
Den fina kranssalvians första blomning är över och då klipper man den bara i ett bladveck där man der att nya blomknoppar bildas så blommar den hela sommaren, en mycket bra och användbar perenn. Den lila färgen passar fint till rosa och vitt.
I helgen hade ett kraftigt regn fallit över parken så någon vattning blev det inte idag.
82247-209
Daggsalvia, sommarmalva, tobak och vita lejongap i planteringarna som jag kallar gravarna

Kommentarer
Postat av: LillaB

Jag är lite nyfiken: hur mycket av allt du har förgror du? Och/eller köper du pluggplantor? Sånt vi amatörer bara kan drömma om... Fick titta i en yrkeskatalog en gång. Avundsjukan slog till direkt!!!
Den vita rabatten är mycket tilltalande. Har själv en blygsam en. Det blir fint ljus så här lite sent på sommaren.

2006-07-31 @ 19:28:29
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Jag har som jag tidigare berättat väldigt dåliga förhållanden att driva upp sommarblommor...men jag gör det ändå. Vi har inget växthus med det är planerat för framtiden. Vid utplantering är de som små trådar nästan men med bra jord och daglig översyn och pyssel så brukar det bli bra. Jag driver upp de mesta av sommarblommorna, alla i den vit-blå-lila planteringen.

2006-07-31 @ 19:36:05
Postat av: Ronja

Tack för tipset om kranssalvian. Visste inte att man kunde få mer blomning genom att klippa. Jag som är framme med saxen på det mesta... Undrar vad mer jag går miste om... ;)

2006-07-31 @ 23:36:24
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

DEt finns många sorters perenner som man kan ´´starta om´´. Jättedaggkåpa, nepeta, flera nävor...alla de ska klippas ner till marken strax efter blomning men vänta tine för länge...helst ska de fortfarande blomma...så att man lurar dem att blomma igen. Sedan klipper jag den fantastiska mölkklockan men bara till halva höjden så blommar den länge sedan. För du har väl mjölkklock?? Det är ett måste. Sorten Loddon Anne är ljust rosa annars går de i ljuvlig blå färg. Just nu började det störtregna här..jag som skulle klippa gräset idag...men regnet behövs så klart.
/S

2006-08-01 @ 05:02:54
Postat av: Ronja

Just precis Loddon Anne har jag. Den blommar fortfarande, så snart får jag väl ta och klippa den!

2006-08-01 @ 11:41:45
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: C.

Vilken sval och frisk plantering med så mycket blått och vitt! Vilken sort av vitt lejongap använder du? Jag brukar ha "Royal Bride" vars bladverk är lite ljusare än andra sorter. Snyggast skulle det ju vara med ett blågrönt bladverk till det vita men det får man väl bara drömma om ;-)

2006-08-01 @ 12:51:36
URL: http://callef.blogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Jag använder en sort i år som heter ´Forerunner White´ och den har jag aldrig haft tidigare. Den verkar stadig . Jag hade ´Roayl Brigde´ år 2004 och har för mig att även de var vackra och bra.

2006-08-01 @ 13:15:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0