Site Meter

Vecka 11, 2023 - Takdropp och bofink sång

 
 
 
 
 
13 mars - måndag
 
 
(null)
 En hoppfull marsmorgon klockan 05.15 i mitt Brommanäste, just innan jag begav mig ut till Djurgården för att hämta min finaste kompis Lexus.
 
(null)
 Den underbaraste modellen Lexus!
 
 
 
 
 
14 mars - tisdag
 
 
(null)
 Det som göms i snö...
 
 
Regn under natten och flera plusgrader, vilket tog mycket hårt på snötäcket. På morgonen rann vatten utefter gatorna, gräsmattorna visade sig i söderlägen och ett härligt vårlikt takdropp syntes från husen. Det kändes plötsligt som en vår förr i tiden, när snödroppar och vintergäck visade sig först då snön smälte. Lexus och jag kände oss hoppfulla om att våren nu äntligen närmades sig på riktigt, med talgoxens och koltrastens sång. Tidiga vårblommor som dagarna innan gömdes i snö, kom nu åter upp i tö. 
 
 
(null)
 Tänk att is kan vara vackert! Utsikt från Tranebergs strand mot Fredhäll på Kungsholmen.
 
 
 
 
 
15 mars - onsdag
  (null)
 Två trötta Brommapojkar under mogonvandringen - selfie!
 
(null)
Vi kallar den Farmorstigen, då min dotters farmor oh min mamma älskade att gå här på våren, främst när stora mattor av scilla avlöste vintergäcken.
 
(null)
Krokusen blommade här innan snön, som sedan lade sig över dessa skönheter med ett 2 dm tjockt täcke. Några dagar senare när snön smälte,  reste de på sig igen som om inget hänt.
 
 
 
 
 16 mars - torsdag
 
Södermalm
 
(null)
 
 
Det blir alltid lika trevligt när kompis Per och jag träffas och dagens lunch tog vi som vanligt på mysiga Gildas rum vid Nytorget. Medan jag väntade på Per som bor i närheten satt jag på en parkbänk denna soliga dag och kände äntligen att värme även kan kännas utomhus igen. Gildas uteservering var full, men vi hade ändå inte någon lust att äta när teperaturen trots allt endast var plusgrader, även om det i solen var mycket varmare. Fördelen med att sitta inomhus den här dagen var att det var lugnt och fridfullt runt borden. Kändisspaning - Lasse Anrell satt vid bordet intill oss.
 
 
(null)
Gildas rum
  (null)
Svenska ords stuga i Vitabergsparken där Hasse och Tage har skrivit så mycket fantastiskt.
 
(null)
Åsöbergets utsiktsplats med Södra Djurgården på andra sidan sjön.
 
 
 
 
 
17 mars - fredag
 
På stan
  (null)
Centralbadets trädgård
 
(null)
 Trollhassel i Berzelii park  
  (null)
Stockholms ström
 
(null)
Jakob kyrka
 
(null)
 Kungsholms kyrka
 
(null)
 Så här väl skyddar man det två nya pelarekar på Kungholms kyrkogård mot Bergsgatan.
  (null)
 Den första scillan invid söderväggen här hemma i Bromma
 
 
 
18 mars - lördag
 
 
(null)
 Regndag och jag läser Stadsodlingens historia av Ulrika Flodin Furås.
 
 
 
 
 
 
19 mars - söndag
 
Djurgårdsmorgon
 
(null)
 
 
En underbar tidig och stilla morgon på Prins Eugens Waldemarsudde. Fågelsången fyllde den vackra trädgården när jag njöt av stora ytor med vintergäck. På väg därifrån hörde jag äntligen bofinken och nu är våren här på riktigt. 
 
 
(null)
(null)
(null)
(null)
Helt stilla vatten vid Prins Eugens Waldemarsudde.
 
(null)
Klosterliljor på gång vid Lusthusportens park
 
(null)
Trollhasseln 'Diane' i Kullatäppan vid Nordiska museet.
 
 Våren trevar sig fram i år och i veckan väntas mer snö, vilket jag vägrar att tro på...
 
 
 
Tillbakablickar
 
 
Vecka 11 - 2021 se här! - Trädgårds-TV i Sverige
 
Vecka 11 - 2018 se här! - Kylans återkomst
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Janicke

Härlig vårkänsla i dina bilder!
Inte har jag varit i de där två kyrkorna ...
Hasse o Tages stuga, må de ha det gott i himlen.

2023-03-19 @ 15:27:31
Postat av: Liza

Helt plötsligt blev denna gråa och dimmiga morgon helt underbart ljus och härlig. Tack för att du tar oss med på en underbar resa genom Stockholm och dessutom ger oss glimtar av söta Lexus. Hoppas vi slipper snön nu. Önskar dig en fin vecka.

2023-03-20 @ 07:36:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0