Site Meter

Stilla måndag

15392-1218

När jag stängde av mina dånande maskiner märkte jag vilken stilla måndag det här var. Ingen vind, ingen fågelsång, knappt några människor i parken. Fjärden var helt stilla och på håll låg en tunn dimma. En ensam svan gled iväg mot grannslottet.
Det är inte mycket som händer vad gäller trädgård längre, nu ska de växter som är känsliga få skydd och parken är snart beredd att möta vintern. Det är dock inte slottsträdgårdsmästaren, han är aldrig beredd att möta vintern.

15392-1219
15392-1220
Hosta sieboldiana ´Elegans´

15392-1221
Acer asakazoki

  • Kents nya album Tillbaka till samtiden har jag nu lyssnat på fram och tillbaka till jobbet och det är iskallt. Melodierna är som vanligt starka men soundet är vässat till ett metalliskt, iskallt tyskt syntsound som får en att rysa. Tre, fyra låtar är mycket bra men resten vill jag inte höra mer. Jag fryser ändå.
  • Dagens låt - Sömnen med Kent
 

Sherwoodskogens ekar hotade

Ekbeståndet i Sherwoodskogen, Robin Hoods berömda skog utanför Nottingham i England, är hotat på grund av avverkning och dålig skötsel under lång tid.

Många av ekarna är 800 år gamla och de kommer snart att dö en naturlig död. Problemet är att hundratals yngre ekar som fortfarande skulle ha många år kvar, höggs ner redan på 1500-talet, för att engelsmännen skulle ha virke till sina krigsfartyg i striderna mot Spanien. Sedan dess har man inte heller varit så bra på att föryngra eller att gallra bort andra träd som konkurrerar ut ekarna.





Kommentarer
Postat av: Ronja

Vacker lönn! Har den något svenskt namn?

2007-10-15 @ 20:10:05
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ronja: Nä...den har inget svenskt namn. Den är inköpt på Zetas trädgård för länge sedan. Skulle just skriva på din blogg att dina bilder var mycket vackra....jag går in och gör det nu.

2007-10-15 @ 20:14:30
Postat av: Eivor

Någon sjöng: Fjärden ligger blank som ett nybonat golv --- och det stämmer på Din fina bild.
Här i väst säger vi fjord och ni säger fjärd.
Det ordet används aldrig här. Men det låter vackert.
Jag skulle gissa att trädet är en japansk blodlönn?
Hälsn. Eivor

2007-10-15 @ 20:29:56
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Eivor: Visst är det ett vackert ord..fjärd. Fjord låter vackert det också...
Nej någon blodlönn är det icke men japansk är den. Blodlönnen har mörkt röda blad...jag har några sådana också.

2007-10-15 @ 20:33:42
Postat av: Fundera grönt

Åh fina bilder!

2007-10-16 @ 18:49:55
URL: http://mhm.blogsome.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0