Site Meter

Nationaldagsvandring runt Djurgården

 Utanför Lilla Hasselbacken på Djurgårdsslätten blommade hagtorn och oxel.
 
 
6 juni 2015
 
 
För att fira vår nationaldag bestämde jag mig för att vandra runt Djurgåden och efter att ha klivit av spårvagnen vid Djurgårdsbron valde jag för omväxlings skull att gå medsols runt den vackra ön. Sträckan är drygt en mil och idag lämnade jag inte strandpromenaden, Rosendals trädgård fick vara ifred från mig den här gången. När jag passerade Lejonslätten funderade jag lite på min tveksamhet till färgsprakande rhododendron, men det är svårt att inte fascineras av Lejonslättens färgprakt just nu. De stora blommande hästkastanjerna intill, skapar dock en viss balans som kändes gott för en färgkänslig trädgårdsstadsvandrare.
 
Det är rofyllt att följa Djurgårdsbrunnskanalen ända ut till Villa Parkudden och i kanalen gled båtar förbi, några paddlade kajak och två hjältar simmade...! Den södra delen av Djurgårdsstranden vetter mot saltsjön och är livligare vad gäller båttrafiken.
 
 
 
Prins Eugens Waldemarsudde har sin vackraste tid nu när syrenerna blommar - men kanske att jag kom en vecka för sent ändå eftersom bondsyrenerna börjar blomma färdigt för i år. Som tur är finns här även förädlade syrener som blommar senare.
 
 Nu blommar bergsklematis och blåregn tillsammans på Galleriterrassen - så fantastiskt vackert! Det här exemplaret av blåregn planterades i slutet av 1990-talet.
 
Vid Gamla (gula) huset finns mängder av syrener hela vägen ner mot bryggan och jag är glad att jag hann uppleva blomningen även i år på den här favoritplatsen.
 
Vid Waldemarsuddes växthus var syrenerna extra vackra idag!
 
 På Djurgårdens ängar blommar nu fantastiska midsommarblomster.
 
Paddlare i Djurgårdsbrunnskanalen.
 
Det finns olika sätt att fira nationaldagen. Vissa firar med en syrenvandring, andra kanalsimmar!
 
 
Allra längst ute på östra Djurgården ligger Blockhusudden och precis vid vattnet (bara strandpromenaden skiljer tomten och vattnet) bor Cissi med sina barn. Hon jobbar i Djurgårdens trädgårdar och parker åt Djurgårdsförvaltningen och har gjort så i 25 år. Det här måste vara ett av stadens vackraste lägen, med Stockholms innerskärgård utanför fönstren! Jag har vandrat förbi här i många år och bland annat fotograferat soluppgången från bryggan nedanför huset (se bild nedan). På denna brygga har jag jag flera gånger suttit med kaffetermos och blickat ut över vattnet när morgonen gryr och bakom mig hade jag det gamla varma fina huset som kallas Villa Dufvan!
 
På den här delen av Djurgården är det lugnt, hit kommer sällan Grönan- och Skansenfolket, men trots det är storstaden inom räckhåll. Landsbygden i stan på något sätt! Som tack för att Cissi hjälpt mig med växtlistor till mina blogginlägg om Djurgårdens planteringar, bjöd jag på fika vid Café Blockhusporten just intill. Jag säger som kungen, det sa klick!
 
En tidig augustimorgon vid Blockhusudden 2013
 
Den prydliga trädgården vid Täcka udden.
 
Jag har svårt att låta bli att fotografera Villa Mullberget som ritades av Ragnar Östberg (stadshusets arkitekt)
 
Visst måste det här vara fantastiska Syringa 'Beauty of Moscow'
 
Listonhill
 
Rhododendronprakten vid Lejonslätten mittemot Nordiska museet.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anita lundberg

Hej
Vilken Nationaldagsvandring !
Såå vackert,vilka fina bilder,Fantastiskt.
Jag fick drömma mig in i den vackra blomster-
världen.Stockholm ligger inte långt från Västerås,
alltså,ska jag se till att få komma till dessa vackra trakter.Vita bergs parken,är också något
som jag vill besöka.
Tack för denna njutning,som dessa vackra bilder gav mig nu på kvällskvisten.
MvH/ Anita Lundberg

2015-06-07 @ 21:39:42
Postat av: Hasse Wester

Jag tycker verkligen att du ska komma till Stockholm så fort som möjligt Anita. Men ni har väl det fint i Västerås också? Tack för dina fina ord! Hälsningar Hasse

2015-06-08 @ 17:08:48
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Monika Siivonen

Håller helt med Anita. Underbara bilder och jag måste också dit, maj 2016 om inte förr. Ett stort tack för titten!

2015-06-08 @ 20:12:01
Postat av: Hasse Wester

Skriv in maj 2016 i almanackan Monika!

2015-06-08 @ 20:42:21
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Mira

Syrentid, längtanstid, upplevelsetid. Hjärtat sprängs i bitar och själen flödar. Alla knoppar brister på en gång och visst gör det ont.

Vad är det för en syren som är nästan bara blommor och knapp några blad? Vi har en i slottsparken också.

2015-06-09 @ 22:29:04
URL: http://mirasmirakel.blogspot.com
Postat av: Hasse Wester

Det är nog Parksyren, Syringa x chinensis Mira.

2015-06-09 @ 22:34:05
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anna-Lisa Carlsson

Så gudavackra bilder. Kan inte se mig mätt på dem. Och skulle jag ha varit i verkligheten, så hade jag nog aldrig kommit därifrån.

2015-06-24 @ 18:43:39
Postat av: Hasse Wester

Vad roligt att du tyckte om bilderna Anna-Lisa! Det var verkligen vackert den där dagen på Djurgården!

2015-06-24 @ 18:46:45
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0