Site Meter

Misteln i äppelträdet

Igår när jag beskar ett av äppelträden i slottsparken så fick jag en glad överraskning när jag upptäckte en mistel på en gren. Det är väl fyra eller fem år sedan som VD Kerstin kom med några slemmiga frön från en mistel och tyckte att jag skulle prova att fästa dem på ett äppelträd och  jag ´´planterade´´ fem frön på olika grenar.

Efter vad jag läst så ska man tydligen bara trycka fast dem mot barken där de sedan ska hitta in själva. Men jag gjorde så att jag försiktigt pillade upp barken med en kniv och fäste fröna. Jag markerade platserna men när inget hände efter några år så glömde jag bort ´´sådden´´.

Jag minns inte att jag såg något av plantan förra våren när jag beskar trädet men visst måste den ha utvecklats redan då. De andra fröna ville tydligen inte gro men jag är mycket glad åt att den här har lyckats och den ser den mycket livskraftig ut och kommer troligen att växa fort nu när den etablerat sig. Det här är en ny kompis helt enkelt och en ny plats att träffas på i parken...

Läs mer om mistel här.

Mistlar på Ontariopoppel (Populus x jackii) i Bergianska trädgården.

Kommentarer
Postat av: Mariana

Vad kul att det lyckades!!

2012-03-06 @ 19:14:36
URL: http://www.tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Hélena

Underbart!

Postat av: Slottstädgårdsmästaren

Ja det var riktigt kul Mariana.



Visst Helena!

2012-03-06 @ 22:43:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0