Site Meter

Kollokoll


Vi gillar trä, den här söderskepparen och jag. Jag minns så väl när vi utrustade våra träbåtar då jag var liten där i Roslagen och det känns fint att det ännu finns de som vill ägna tid åt att bevara dessa vackra båtar. Här på söder i Stockholm finns det fortfarande gott om träbåtsägare, tack och lov. Jag gillar Södermalm...mycket!
Bloggkompis Katarina/Kollitott som har en fin kolonilott i Eriksdalslunden och jag gick en liten sväng i området  idag och hon visade mig några speciella platser.


Apropå trä...


Nu innan grönskan ser man Hans Drosts lilla gröna hus lite bättre än när det lummiga gröna bäddar in hela trädgården och som vanligt...inte en skymt av mannen bakom Refugium-platsen.


Den här lilla miniatyrbarockträdgården ligger i Tanto Norras område och mannen bakom den här spännande trädgården på 227 kvadratmeter heter Ulf och skriver bloggen ´´Kolonin i Tant Norra´´.


En fantastisk plats med utsikt över Årstaviken. Det ´´träd´´ man ser intill huset är blåregn som bäddar in hela taket...och jag måste komma hit igen då det blommar. Katarina visade mig även var näsduksträdet står och att det även finns ett mullbärsträd och ett ginkgo i närheten. Det är helt klart zon 1 i den här södersluttningen.

Det här huset sägs ha varit en kiosk under Stockholmsutställningen 1897. På övervåningen finns ett sovloft.


Det finns alla typer av trädgårdsmänniskor även här och ägarna till den här kolonilotten har säkert gått en kurs i att bygga murar...med inmurade små kitschprylar...eller om det är belysning i olika färger. Hepp!



Kommentarer
Postat av: Monika

Refugium-boken ligger här bredvid...tack för tipset

2011-03-26 @ 18:39:51
URL: http://icole8.wordpress.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Ja den är fin Monika.

2011-03-26 @ 19:20:29
Postat av: Rosita

Att äga en träbåt säger lite om ens sinnelag...vi har en byggd av lärkträd.

Härliga bilder från kolonilotterna,kan tänka att det är fina odlingsmöjligheter där.

2011-03-26 @ 20:48:03
Postat av: Anonym

Mysigt inlägg :) Mmmm.. nu är det dags för både båtvård och trädgårdsvård, även om tjälen fortfarande är kvar så finns det gott om lövhögar att lyfta undan och släppa fram vårlökarna.

Jättekul att se bilder på olika kolonilotter, extra roligt att det är små trädgårdar, har ju själv en liten täppa.

Såg att du också är nominerad - roligt! och grattis :) Skall bli spännande att se resultatet, bloggarna som är nominerade är ju både trevliga och inspirerande.

Ha en fortsatt skön helg :)

2011-03-26 @ 21:43:00
URL: http://www.lottas-tradgard.se/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Rosita: Ek och lärk är ju de träslag som lämpar sig bäst för båtar. Förstår att du längtar till sjösättning!



Lotta: Jag önskar dig lycka till i den där tävlingen, hur som helst så har du en fin blogg!

2011-03-27 @ 09:59:22
Postat av: Kristina Bonander

Det vackra kolloniområdet i Tanto åker jag ofta förbi när man åker pendeln in till stan. Många gånger har jag tänkt att besöka området och nu fick jag verkligen förnyat intresse att försöka se till att det blir av. Det är nog så mycket bättre i marknivå än från ett snabbt förbisvischande pendeltågsfönster!

Kristina

2011-03-27 @ 14:29:48
URL: http://kristinabonander.blogspot.com
Postat av: Per

Jag tittade på den där båtbilden igen nu och gillar den bara mer och mer. En vacker och väldigt bra bild som andas vår, entusiasm, glädje och för mig som fd träbåtsägare väcker den minnen!

2011-03-28 @ 19:11:28
URL: http://whatgoodami.blogspot.com/
Postat av: Varken

Hej! Jag vill tacka för ditt boktips som du länkade till från det här inlägget - jag läste det i förrgår och hittade sedan boken på bokrean och har varit uppslukad av den sedan dess. Tack!

2011-03-31 @ 11:32:49
URL: http://varkenocheller.blogspot.com/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Kristina Bonander: Ja du får nog stanna och besöka de här områdena snart då.



Per: Ja men har är ju en perfekt modell också...båt-mannen!



Varken: Vad bra att du hittade till boken!

2011-03-31 @ 17:44:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0