Site Meter

Bland skönpelargoner, bomull och sömntutor

Sömntuta - Eschscholzia californica

Trädtomat - Solanum betaceum

Var hämtar man kraft efter en förkylning om inte hos Edvard i Bergianska trädgården! Det blev en mycket stilla vandring inne i värmen i Edvard Anderssons växthus där det som vanligt alltid blommar något. Jag satt en stund inne i tropikrummet och kände in värmen men det är medelhavsrummet som är min favoritplats som vanligt. Kameralinsen immade igen hela tiden och man fick vara snabb mellan putsningen och ´´knäppandet´´.

På lördag är det krukväxtens dag här och då blir det bokreleas i växthuset. Författaren Eva Rönnblom släpper sin bok Medelhavsväxter i kruka. Finns det inte redan en mängd sådana? Eller jag kan ha fel.
Det kommer ju ut en kokbok om dagen i Sverige hörde jag och snart utkommer väl trädgårdsböcker lika tätt. Trädgårdstoppen som sänds på TV8 nu på söndag har i samband med det släppt boken Trädgårdstoppen av Peter Englander och den vill man ju ha. Jag vill även ha Wij trädgårdar av Lars Krantz och i nya numret av den mycket bra tidningen Hemträdgården såg jag att Dan och Ann-Christin Rosenholm släpper boken Den svenska trädgården och jag vill ju ha alla dessa böcker och det är säkert fler nya trädgårdsböcker som presenteras på Nordiska trädgårdar nästa vecka.

Funderar lite över om jag ska ställa upp i den där tävlingen om vilken trädgårdsblogg som är bäst eller mest populär eller nåt...tio bloggar är nominerade.
Det är ännu en ny trädgårdstidning som anordnar en röstning på deras Facebook-sida. Så om jag skulle bestämma mig för att medverka så måste de som vill rösta ha Facebook...!
Tidningen som heter Isabellas inriktar sig till...hör och häpna...kvinnor! Jag är som sagt kluven till att medverka, men det som talar för att jag blir med är ju att jag gillar trädgårdstidningar...och kvinnor!
Just det...det duggar tätt med tidningar också. Den 10 maj kommer Allt om Trädgårds nya tidning Fixa ut. Den kanske riktar sig till män...eller?

Västindisk bomull - Gossypium barbadense

Acca sellowiana


Skönpelargon - Pelargonium tricolor

Narcissus canaliculatus

Kanariebanan - Musa acuminata-hybrid ´Dwarf Cavendish´


Ute i trädgården ligger snön hård och tung


Kommentarer
Postat av: Carin i Göteborg

Tack för ögonfröjd och fuktig värme från tropikrummet. Passionsblomman är bedårande.

2011-03-17 @ 16:45:22
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Ja visst är den Carin...det måste vara en av de märkligaste blommar man kan se.

2011-03-17 @ 17:07:34
Postat av: Georg

Helt ljuvliga bilder Hasse! =)

2011-03-17 @ 17:45:45
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Tack Georg!

2011-03-17 @ 17:48:14
Postat av: Ann Bergkvist

Vilka underbara foton!!!

Tack käre Hasse, nu fick jag en föraning om vår och varmare årstid!

2011-03-17 @ 18:41:36
Postat av: Annelie

Klart Du skall ställa upp SJÄLVKLART, tänk så oerhört många Du ger glädje via Din blogg.

Dottern har F-konto så jag ber henne rösta när/om det blir aktuellt.

TACK för dagens underbara bilder känns som värmen från växthuset kommer ända hit.

Ha en fin kväll.

2011-03-17 @ 18:54:20
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Vad bra Ann...men vet du...jag hade ju glömt att lägga in bilden av Skönpelargonen...det har nog undrats vad min rubrik betydde...



Annelie: Ok...jag ställer väl upp då..för din skull!

2011-03-17 @ 18:56:43
Postat av: Anna-Karin, Landet Krokus

Hej Hasse! Klart du ska ställa upp. Jag är en magasinsläsare av rang och jag tycker Isabellas är en ganska bra och färgglad tidning. :) Men visst är det ett smart marknadsföringsknep att nominera oss för att få en massa träfik till deras sida.. ;)

Jag är också sugen på "Den svenska trädgården". Tror att det bli nästa bokköp.

Ha en fin kväll och tack för blomsterfägringen!

2011-03-17 @ 22:09:17
URL: http://www.landetkrokus.se
Postat av: The Intercontinental Gardener

Men Hasse, du är ju redan den okrönta kungen av svenska bloggare! Det finns väl ingen som kan utmana dig, och med rätt :-) Och - i våras var jag i Kalifornien när sömntutorna blommande, de kommer ju dårifrån och de torra bergsängarna lyser gyllengula när de blommar. Så vackra, så vackra, jag som inte tyckte om orange i trädgården förr. Hälsningar från Seattle!

2011-03-18 @ 02:30:25
URL: http://intercontinentalgardener.com/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Anna-Karin: Jo...men jag är lite trött på tidningar/magasin där enbart kvinnorna är målgruppen. Ha en fantastisk helg!



The Intercontinental Gardener: Du är väl för vänlig...

Låter vackert att se sömntutorna i verkligheten, i Edvards växthus finns de bland kaktusarna. Ha det gott där i Seattle! Hälsningar från Stockholm!

2011-03-18 @ 17:50:31
Postat av: Marina Rydberg

Instämmer enl. ovan- kom igen nu kollega!! Håller med om att böckerna duggar tätt: det är därför som jag känner mig kluven inför det faktum att även jag kanske ska skriva en bok... hmmm.. hur 17 ska den kunna bli "den bästa nånsin".. ????? troligen inte..

2011-03-18 @ 23:48:54
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Klart att du ska skriva en bok Marina! Bara att sätta igång. Det kan ju bli ´´den bästa ngåonsin´´. Jag kommer att köpa den

2011-03-19 @ 06:38:26
Postat av: Fia

Underbara bilder!

Fö kan jag bara hålla med om dom förädlade nyheterna, jag brukar bläddra förbi dom där sidorna med årets nyheter väldigt snabbt i tidningarna, just för att dom inte är provade, eller som du säger dom är dubbla. Porrigt brukar jag tycka att det blir när det bli too much, vilket det ofta blir, men ibland hittar dom allt guldkorn med härdigare växter :-)

Ha en go helg!

2011-03-19 @ 19:17:11
URL: http://tradgardsalskare.blogspot.com/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Fia: Mm...men så tittade jag i Zetas katalog...

Ha en fin helg du också!

2011-03-20 @ 08:42:00
Postat av: Lars Forslin

Trevliga bilder Hasse! Den där narcissen heter något så märkligt som N. canaliculatus. Jag känner igen den eftersom jag köpte en del lökar i höstas innan jag visste vad det var, jag trodde det var en variant av påsk/pingstlilja, men den är närmare släkt med tazetten och därmed också tämligen känslig. Vi får se om den kommer upp till våren.

Sven Gréen skriver att växtplatsen bör täckas och att man måste plocka bort täckningen tidigt eftersom den blommar redan i april. I vinter har det ju varit tjockt med snö, så det kanske har gått bra, vi får se.

http://www.google.se/search?q=narcissus+canaliculatus&num=10&hl=sv&newwindow=1&rlz=1C1DVCO_enSE411SE411&prmd=ivns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=nhiLTaWoDdDBswbr3tCfCg&ved=0CDIQsAQ&biw=1193&bih=1102

2011-03-24 @ 11:18:07
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Aha...perfekt Lars, då har jag fått ett namn på den. Tack så mycket!

2011-03-24 @ 21:18:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0