Site Meter

Edvard Andersons växthus



Öppettidet: 11-17 dagligen.
Läge: Bergianska trädgården i Stockholm
Känsla: Helt underbart att kliva in i medelhavs- och tropisk miljö med värme och doft mitt i vintern men jag besöker gärna växthuset under årets alla tider.
Skötsel: Perfekt
Växter: Medelhavsväxter. Tropiska växter. Sydvästaustraliens växter mm.
Historia: Edvard Andersson var en växtintresserad grosshandlar i Stockholm som dog 1936 och då testamentet öppnades ´´för inrättandet och drivandet av en vinterträdgård där medelhavsklimatets och därmed jämförliga klimatområdets träd, buskar och örter äro uteslutande representerade´´. Växthuset öppnade för besökare i juni 1995 och då var jag på plats.
Café: Ja, och en museibutik.
Entré: 50 kr.
Hemsida: Växthuset
_____________________________________________________________________________________

Edvard Anderssons växthus i Bergianska trädgården är en perfekt plats att fly undan mörkret på vintern i Stockholm. Jag besöker växthuset ofta och trivs bäst i Medlehavshallen men självklart även i de tropiska avdelningarna.
Det är extra härligt att kliva in här när snöstormar viner utanför. Att gå här i värmen och beundra växligheten. Det är alltid något som blommar här inne och jag tycker att jag vid varje besök hittar något som jag inte tidigare sett.
Efter den stilla vandringen bland växterna blir det alltid fikan i caféet. Om man sitter på den övre våningen med sitt fika så ser man ut över hela växthusanläggningen. Tacj Edvard för detta lilla paradis i Stockholm!

Medelhavsrummet är 800 kvadratmeter stort och med en takhöjd på 14 meter. Här finns klippor, terrasser och odlingar. Här hittar man Sydeuropeiska trädgårdsväxter och även vild flora.

Besök den 29 december 2009
Besök den 15 februari 2009
Besök den 19 april 2008







Rosenskärm (Medinilla magnifica).


Solvisare




Prickkaktus -Astrophytum ornatum



Queensland-Acacia  - Acacia podalyriifolia





Kommentarer
Postat av: Från min blogg Trädgårdsspanaren

Postat av: Inkan

Ja - det är balsam för trötta själar och även trötta kroppar. Dofter som trollar med en.

Bergianska är som en förtrollad värd - även sommartid. Tänk att ha med sig fika och leta upp bryggan där man kan sitta,ligga och äta sin lunch.

2007-12-13 @ 14:42:51

URL: http://blaafaagel.blogspot.com/



Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Inkan: Håller med dig om att Bergianska är en fin plats här i Stockholm, går nog en vandring en gång i månaden där under vår-sommar-höst.

2007-12-15 @ 07:28:13



Postat av: Fundera grönt

Ah! Var där i somras. Men visst är det underbart så här års att besöka dessa växthus. Var nu på luciadagen i växthuset i botaniska här i Göteborg. Saknar så min praktikperiod där för ett år sedan. Perfekt decembermånad! Rena ljusterapin! :)

2007-12-16 @ 18:30:28

URL: http://mhm.blogsome.com/



Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Fundera grönt: Ja där inne kan man verkligen fundera grönt och njuta av ljus och värme...

2007-12-16 @ 18:34:06



Postat av: Lars-Erik Loberg

Visst är det fantastiskt. Jag är där med jämna mellanrum, fotograferar, fikar och njuter. Någon blogg har jag inte men väl en hemsida där det finns bilder från bl.a. denna plats. Välkommen dit.

2008-03-17 @ 10:06:36

URL: http://www.le-loberg.se



Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lars-Erik Löberg: Nu har jag tittat på din hemsida och jag gillade den verkligen.

2008-03-17 @ 20:07:06



Postat av: Stockholmsbloggen

Bra tips, ska ta mig dit så fort det går och komma med en egen recension.

2009-03-02 @ 04:48:51

URL: http://isthlm.blogspot.com/

Postat av: Slottsträdgårdsmästaren



Stockholmsbloggen: Det ser jag fram mot!

2009-03-04 @ 19:16:11

2011-02-05 @ 13:31:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0