Site Meter

Vecka 22 i Engsholms slottspark



Brudarna är som vackrast i slottsparken just nu, Exochorda ´The Bride´ ... och jag vet nog ingen vackrare prydnadsbuske.
Vecka 22 är en av årets vackraste veckor i slottsparken, endast slagen av 23 och 24 då. Blåsten i veckan har gjort att de där magiskt stilla morgnarna och kvällarna tyvärr uteblivit. Det har blåst varje dag under en tid nu och blåsten gör mig trött, irriterad och orolig.
Det är oerhört mycket att göra nu, det händer så mycket överallt och jag har känt mig mycket tröttare än vanligt.

I trädgården har jag klippt, tuktat, putsat, grävt, hackat, luckrat, sått, vattnat, planerat, planterat, fikat, lyssnat på podradio (samtidigt som jag jobbat...!), flyttat växter, delat växter, lyssnat på fåglar (ingen näktergal ännu i parken), sett havsörnen svävat över mig, ätit sjukt goda luncher, rensat ogräs, besprutat ogräs (med ogräsättika), krattat, räfsat, sopat, diskuterat monarkins vara eller inte vara med J, funderat över bloggen, funderat över jobbet, läst, skrivit och fotat.

Jag önskar er alla en riktigt skön helg!

Den här gamla syrenhäcken sågade jag ner till marken med början 2005





Kommentarer
Postat av: Anonym

En mycket ynklig "brud" ramlade över mig i höstas och nu har hon fått plats i min trädgård. Det finns liv i henne, men hon är väldigt ynklig. Jag ska ta väl hand om henne och hoppas på riklig tillväxt och så småningom blomning här hemma... :)

2011-06-01 @ 21:23:16
URL: http://www.axelzonstradgard.se
Postat av: Elin

"The bride" är verkligen jättefin.

Hoppas du får en riktigt skön helg du med!

2011-06-01 @ 22:43:47
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Anonym: Ynkliga brudar kan bli vackra brudar. Ha tålamod!



Elin: Ha en skön helg du med!

2011-06-02 @ 07:54:07
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Ramona K

Ja, det är nog skillnad mellan slottsparkens klimat och mitt, utanför Uppsala. Planterade min brud för 3-4 år sedan och ännu inte en enda blomsterknopp. Antar att det är de kalla vindernas fel. Får plantera något bakom den som ger mer skydd. Allt annat blommar för fullt - underbart.



Visst blir man trott i huvudet av blåsten. En stor del av april och hela maj har det blåst hårt - idag samma sak. Men solen skiner tack och lov.

Trevlig helg

2011-06-02 @ 09:19:58
Postat av: Janicke

Puh, hoppas du får nån vila i helgen.

Och i dag blåser det igen!! Är så besviken, gårdagen och kvällen var underbar, varmt och stilla.

Vilken buske! Den skulle jag vilja ha, undras om den kan trivas hos mig utanför lotten.

2011-06-02 @ 09:48:18
Postat av: Halvdansken

Jag tänkte "vad skriver karlen.. har han lyssnat på porr-radio?" Sen läste jag det igen.

2011-06-02 @ 18:27:14
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Ramona K: Jag vet att de är väldigt sega i starten men när de väl etablerat sig på platsen så växer de bra. Trevlig Helg!



Janicke: Tror att den kommer att trivas bra på din lott!



Halvdansken: Ha ha...nä någon porr-radio brukar jag inte lyssna på. Hur det nu skulle låta...?

2011-06-02 @ 21:55:31
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anita

Så nu blommar hon ... The Bride. Synd att jag inte fick se henne i blom. Otroligt vacker med sin rena vita färg. Förstår att det börjar bli magiskt i slottsparken nu.



En fin vecka önskar jag dig!

2011-06-05 @ 21:35:51
URL: http://anitalinder.wordpress.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Javisst Anita...synd att du inte var hos oss nu!

2011-06-09 @ 20:18:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0