Site Meter

Ännu en Tantovandring


Weigela och Kolkwitzia

Det är pingst och vi  befinner oss i hänryckningens tid! Efter naturens stora blomsterfyrverkeri så är det trädgårdsväxternas tur att visa sin bästa sida. Jag har aldrig varit i Tanto eller i Eriksdalslundens koloniområden så här mitt i sommaren men idag klättrade jag omkring bl.a.  i sluttningen nedanför Södersjukhuset.

I början blev jag helt tagen av all blomprakt i alla små trädgårdar. När idén med kolonilotter kom fram en gång i tiden så var det meningen att folk skulle odla sina grönsaker på de små lotterna. Idag är det mest blomsterprakt.
Hur som helst så blommade det oerhört mycket nu och den gamla funkisbusken Kolkwitzia amabilis eller paradisbusken, syntes på många håll och den märks ju verkligen då den blommar så rikligt med sina ljust rosa blommor. Är det någon som planterar den idag? Den känns lite bortglömd! Jag tycker att den är vacker där den passar, men kan bli nästan ful på fel plats. Efter en stund blev jag dock mätt på alla färger och all prakt. Jag började längta efter naturens djupa högsommargrönska.

En kolonihelg i stan blev det den här pingsten och med massor av färgintryck laddar jag för en ny vecka i Engsholms slottspark. Vecka 24 blir vacker i slottsträdgården!

Dagens reflektion av en man som är på väg mot en hög ålder: Jag vet inte hur många mammor jag såg som sms:ade eller surfade i mobilen samtidigt som man gick med barnvagnen. Jag säger inte att det är fel...men det såg lite märkligt ut.
Dagens andra reflektion: Bara äldre människor på kolonilotterna. Antar att köerna är så långa att man hinner bli pensionär innan man får en plats. På så vis blir trädgårdsstilarna ganska lika...inte så många nya grepp liksom!

Vad gillar ni mitt val av fikaplats? Café Rhodos!


Ulf som har den här lotten skriver bloggen ´´Kolonin i Tant Norra´´.

Marsvandring på samma plats.

Hör ni vinylraspet?

Kommentarer
Postat av: Kristina Bonander

Hej. Det var länge sedan jag var inne på din blogg. Kul att vara tillbaka.

Tanto är för mig spännande tissel med klasskompisar. Jag gick i Maria-skolan på andra sidan Ringvägen. Då tittade man inte åt koloniområdet. Borde kanske ha gjort det för det var säkert lika prunkande då som nu (med tanke på åldern på innehavarna!)

Kul att du skriver om paradisbusken som ju hamnat i skamvrån pga risiga kvistar och flagig bark. Men den överdådiga blomningen kan ingen ta i från den. Har faktiskt sett den som nyplanterad i offentlig plantering. Funderar på att sätta en själv på landet. Mina föräldrar hade en stor på min barndoms landställe så för mig är det en "romantisk" buske.

Hälsningar

Kristina

2011-06-12 @ 20:43:54
URL: http://kristinabonander.blogspot.com
Postat av: Anonym

Damen från Krukis hör viNylraspet, gillar musikvalet och café Rhodos. Du måste ha hängt på låset, inte en solstol ledig när jag gick förbi... Vackra bilder som alltid. Har ett gäng polare som är kolonilottare i området, inte pensionsmogna, måste ha varit släktträffarnas dag idag eller nåt?!

2011-06-12 @ 22:16:42
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Kristina: Ska göra en Dagens växt om paradisbusken sen. Vi använde den på gårdar bostadsområden på 70-talet och där blev den helt fel tycker jag. Som solitär och med t.ex. schersmin som granne blir den däremot vacker.



Damen från Krukis: Jag är en tidig vandrare och hänger alltid på lås. Kanske att dina ungdomar till vänner sov när jag spanade i Tanto?

2011-06-12 @ 22:44:32
Postat av: Lisa

Magiska bilder!

2011-06-12 @ 23:21:49
URL: http://ideverkstaden.blogspot.com
Postat av: The Intercontinental Gardenet

Oj vad mycket godis i samma inlägg! Tantolunden, alla underbara, frodiga bilder och paradisbusken... Jag har alltid haft en svag punkt för både Tantolunden (bodde på Söder ett tag innan jag gifte mig... romantik på hög nivå). Och paradisbusken, som så många andra växter från China, har något väldigt elegant i sig. Jag förstår inte varför den inte är mer populär numera. 30-talisterna hade helt rätt. Men som du säger, den ska få stå som solitär, så att de vackert bågformiga grenarna kommer till sin rätt. Jag ser framemot din 'dagens växt'-inlägg om den!

2011-06-13 @ 01:52:57
URL: http://www.intercontinentalgardener.com/
Postat av: Janicke

Mattis bar for hot dogs - genialt!

Hade en paradisbuske, tyvärr fick den stryka på foten när jag lät bygga boden på lotten, enda platsen ... Jag saknar den.

Jag tror att mitt hatobjekt, de frånvända barnvagnarna, har fått sin spridning bland annat för att föräldrarna ostört ska kunna prata i mobilen. :(

2011-06-13 @ 09:03:29
Postat av: ROXANNA - KAMP EFTER CANCERN

NATUR måste vara det vackraste på denna jord

2011-06-13 @ 13:23:48
URL: http://sannassanna.blogg.se/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Lisa: Hänryckningens tid är magisk!



The Intercontinental Gardenet; Vad bra att du fick både Tanto och paradisbusken då. Kommer en Dagens då jag hinner.



Janicke; Ja just det. Varför är de frånvända?



Absolut Roxanna!

2011-06-13 @ 21:07:00
Postat av: Janicke

Jag har massor med synpunkter på de frånvända barnvagnarna och nu kommer även forskning som visar negativa följder för barnens utveckling. Men din fina sida är nog inte platsen för den debatten ...

Det gläder mig att du ser och reagerar.

2011-06-14 @ 09:43:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0