Site Meter

Allergichock på Bergianska


Brunnäva (Geranium phaeum) i kvällssol.

Efter en tisdagsvandring i Bergianska trädgården sögs en storm av gräspollen in i min näsa och mina gamla besvär med detta pollen slog till igen. Jag nös konstant under vandringen, ögonen rann och halsen var igenpluggad.
De hade slagit ängsmarkerna och gräset låg kvar så att örterna ska få fröa av sig.
Det var inte många buskar som blommade nu i trädgården och träden blommar inte alls den här tiden på året. Nu är det perennernas tid och det finns en hel del som blommar men den stora blomingstiden står inför dörren.



Bin i buske...i Mose brinnande buske.


Paeonia-hybrid ´Buckeye Belle´ - P. officinalis x  P. lactiflora.


Klargul daglilja (Hemerocallis lilioasphodelus)

Dagens låt

Kommentarer
Postat av: Ruben

Inne bå femte året - med makalöst vackra bilder! Din blogg blir bara bättre och bättre. Hur ska detta sluta???? ;-) Ha det gott! /Ruben

2009-06-24 @ 07:46:02
URL: http://rubensrabatter.blogspot.com
Postat av: Ramona K

Usch...Det känns som en stor orättvisa att vi naturälskare blir drabbade av gräs- och pollenallergier. Går det över när du kommer ifrån det stället som orsakade eländet eller har du besvären under hela säsongen? Jag är evig tacksam jag är däckad enbart under björkens 3-4 veckor.

Jag tycker att våra buskar och träd har blommat mer än någonsin. Är det så överallt?? I så fall beror det nog på den milda hösten/vintern och den skydande snötäcke som kom tidigt i våras. Läste om den förklaringen någonstans - eller var det på din blogg?? Om den oerhörda blomningen inte gäller överallt, kan det bero på Mineralkraften tror du?

Kry på dig

Ramona K

2009-06-24 @ 07:47:50
Postat av: Katarina

Hihi, vilken rolig bild på biet bakifrån! Man riktigt ser hur hon står där och rotar och bökar!

2009-06-24 @ 08:17:24
URL: http://kollitott.se
Postat av: Lotta

Osis med allergin, jag är så glad att jag inte är allergisk! Lite lustigt nog så berättade en kollega idag, att hennes hund ! är allergisk mot björk, salwort (vild salladsväxt) och en annan "rot" samt "hemkvalster", tänk att vara hund och vara gräsallergiker - vilket öde! Nu får ägarinnan sanera hemmet från kvalster och undvika vissa promenadområden. Ha en bra dag :)

2009-06-24 @ 08:22:16
URL: http://lottastradgard.blogspot.com/
Postat av: Londongirl

Låter jobbigt med allergin. Undrar som Ramona här ovan om det går över för dig när du flyttar dig från det du är allergisk mot? Kan det bli allergiproblem för dig även i ditt jobb med vissa växter?

2009-06-24 @ 09:13:53
URL: http://tankevagor.blogspot.com
Postat av: Mariana

Vackra bilder som vanligt.

Har tips på hur du kan bli av med alergin utan att äta piller, har blivit av med min.

Intressetad att veta hur?

2009-06-24 @ 09:41:25
Postat av: AnnCharlotte

Taskigt med allergi i ditt yrke....

2009-06-24 @ 10:05:20
URL: http://rosorochmagnolia.blogspot.com/
Postat av: Hanna

Oh, what amazing photos! Beautiful details and beautiful colours.

Also it's great to read from other gardeners about gardens, being a gardener myself as well :)

-Sorry about writing in English, my Swedish is only good for reading.

2009-06-24 @ 20:21:37
URL: http://www.heartcoreblog.com/
Postat av: Madde

Men så vackert Slottis! Åh...

2009-06-24 @ 22:06:48
URL: http://sokratess.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ruben: Ha det gott själv mästerfotografen!



Ramona K: Ofta är är blomningen rikare vart annat år på växter och nog inverkar det säkert också hur sträng vintern är.



Katarina: Hårt jobb är det!



Lotta: Stackars hund!



Londongirl: Jag hade kraftig gräspollenallergi för 15 år sedan ungefär men sedan gick det bort...nu verkar det ha återkommit en aning...idag har jag däremot inte haft så jobbigt.



Mariana: Självklart vill jag veta...säg?



AnnCharlotte: Jo...



Hanna: Ska kolla in på din blogg...



Madde: Ja Bergianska bjuder alltid på något vackert.

2009-06-25 @ 05:04:01
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Mariana

Med akupunktur,jag blev av med min besvärliga pollen alergi,känner fler som blivit bra efter behandling av samma akupunktör. Kan rekomendera honom.

2009-06-25 @ 09:56:04
Postat av: Annelie

Som vanligt . . . Dina vackra bilder värmer min själ

2009-06-25 @ 10:59:06
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Mariana: Aha...blir det värre ska jag prova. Tack för tipset.



Annelie: Det känns stort!

2009-06-26 @ 16:25:42
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0